وضعيت به جايي رسيده كه امروزه درصد بسيار بالايي از متخصصان زنان در مطبشان بدون اينكه دوره آموزشي گذرانده باشند، دستگاه سونوگرافي دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران : سالهاي گذشته جمعي از دستياران راديولوژي براي تحقق برخي خواسته‌هاي صنفي خود از جمله جلوگيري وزارت بهداشت از دخالت متخصصان زنان و زايمان در انجام امور راديولوژي و سونوگرافي تجمع كردند.

 اعتراضي كه در نهايت معاون سلامت  وزارت بهداشت  را بر آن داشت تا اعلام كند انجام سونوگرافي تشخيصي فقط و فقط در محدوده تخصص راديولوژي است و دربخشنامه اي اعلام کرد که متخصص زنان و زایمان در مطب برای گرفتن سونوگرافی نباید هیچگونه پولی دریافت کند زیرا سونوگرافی برای آنان در مطب‌ها به عنوان یک وسیله کمکی است و هیچگونه تابلو و تبلیغ در نشریات را نباید داشته باشد.

به گفته رييس انجمن راديولو‍ژي متأسفانه به ‌دليل اينكه بخشنامه مذكور در كشور ضمانت اجرايي درستي نداشت، هيچ وقت به آن عمل نشد به طوري كه وضعيت به جايي رسيد كه امروزه درصد بسيار بالايي از متخصصان زنان در مطبشان بدون اينكه دوره آموزشي گذرانده باشند، دستگاه سونوگرافي دارند و حتي در تابلو و سربرگشان كلمه سونوگرافي را قيد مي‌كنند. ما درباره  اينكه متخصصان زنان با سونوگرافي آشنا هستند شك نداريم. سونوگرافي هم بايد در مطب متخصصان زايمان صرفا يك وسيله كمك‌تشخيصي باشد.

صداقت افزود: رادیولوژیستها برای دایر کردن مراکز رادیولوژی بايد سرمایه گذاری کنند و تعرفه های مصوب وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی را بگیرند در حالي‌كه يك متخصص زنان و زايمان در يك اتاق از يك مجموعه به راحتي بيمار را سونوگرافي مي‌كند. حتی متخصصان غير راديولوژيستي هم هستند که غیر از سونوگرافی بیمار کار دیگری انجام نمی‌دهند و چندین برابر رادیولوژیست‌ها از بیمار ویزیت دريافت مي کنند .

***خطرناك بودن انجام سونوگرافي توسط غيرمتخصصان

دكتر ايرج هنربخش استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در اين خصوص مي افزايد: نبود اجراي قانون فقط محدود به متخصصان زنان و زايمان نيست چون حتي خيلي از اوقات ماماها، جراحان و متخصصان داخلي هم با اينكه نمي‌دانند اصلا كاربرد سونوگرافي چيست، اقدام به انجام آن مي‌كنند. در اين ميان حتي از دستگاه‌هاي سونوگرافي معمولي براي انجام سونوگرافي سينه هم توسط اين متخصصان استفاده مي‌شود كه اين كار بسيار خطرناك است چون اين دستگاه‌ها وجود تومور در سينه را نشان نمي‌دهند.
 
وي مي گويد: يك متخصص راديولوژي در طول دوره 4 سال دوره تخصصي 6 تا 9 ماه فقط دوره فيزيك را مي‌گذراند و اين دوره شامل فيزيك اشعه، فيزيك ام‌آرآي و فيزيك سونوگرافي مي‌شود پس طبيعتا چنين فردي با خطرات راديولوژي خيلي بيشتر آشناست.

***رعایت اخلاق حرفه‌ای بسیار ضروری است

دکتر بخشنده پور راديولوژيست در ادامه اظهار کرد:  بیش از 90 درصد رادیولوژیست ها در کشور به انجام سونوگرافی و رادیولوژی مشغولند  و انجام سونوگرافی توسط افراد غیر رادیولوژیست،  علاوه بر اینکه هزینه های درمانی بیماران را بصورت غیر ضروری  بالا می برد در مواردی سلامت جسمی و روانی آنان را در معرض خطر قرار می دهد. یکی از دلایل گرایش سایر متخصصان به استفاده از دستگاه های رادیولوژی، اهمیت دستگاه های تصویربرداری در تشخیص بیماری هاست، اما نبود نظارت بر عملکرد  پزشکان، سبب شده که در مواردی متخصص غدد که برای ارزیابی تیروئید دستگاه سونوگرافی را در مطب خود قرار داده، سونوگرافی شکم و لگن را نیز  انجام دهد.

وي عنوان کرد: در صورتی که نیاز به عمل جراحی هم از سوی پزشک معالج  و  هم بر اساس اقدامات تشخیصی از سوی رادیولوژیست تایید شود با توجه به اینکه دو نظر انجام عمل جراحی را مورد تایید قرار داده اند، بیمار با اطمینان بیشتری به انجام عمل جراحی تن می دهد. اما مواردی که  پزشک جراح، خود مثلا بر اساس سونوگرافی که انجام داده، تصمیم به جراحی می گیرد، احتمال خطا در تشخیص و نیز  اشتباه در ضرورت  عمل جراحی را نمی توان رد کرد.

وي خاطر نشان کرد: با مشخص شدن مرزهاي علمي، رعايت اخلاق حرفه‌اي بسيار ضروري است، هرچند تا به حال اين امر كاملا مغفول مانده است.

برچسب ها: تعرفه ، تابلو ، تبلیغ ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار