صنعت پتروشيمي با صادرات 15 ميليارد دلاري، 45 درصد ارز حاصل از صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدوي ابطحي دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي در ششمين نشست صبحانه کاري بازار سرمايه که با محوريت صنعت پتروشيمي برگزار شد گفت: در کشور خوراک متنوعي در صنعت پتروشيمي داريم که اين خوراک در هيچ يک از کشورهاي دنيا يافت نمي شود.

وي افزود: نگاه ما در گذشته به صنعت پتروشيمي مناسب نبوده و در اين صنعت زنجيره هاي اشتغال و ارزش افزوده را فراموش کرده ايم.

وي ادامه داد: اگر به صنعت پتروشيمي اهميت دهيم اين صنعت مي تواند حامي خوبي براي نجات اقتصاد کشور باشد.

وي در خصوص ارزآوري صنعت پتروشيمي گفت: 45 درصد ارز حاصل از صادرات غيرنفتي کشور از پتروشيمي حاصل مي شود و اين نشانه ارزآوري خوب صنعت پتروشيمي به داخل کشور است.

ابطحي افزود: بنابر تصميم مجلس شوراي اسلامي در قانون هدفمندي مبدأ 65 درصد قيمت خوراک خليج فارس باشد که اين تصميم در گاز به انجام رسيد اما در مايع انجام نشد.

وي ادامه داد: به دليل عدم حمايت از توليدکنندگان نرخ سرمايه گذاري در کشورمان نسبت به ساير کشورها بسيار پائين است.

وي افزود: ما در جنگ اقتصادي هستيم و از دولت انتظار عمل سنجيده و سرعت عمل بالا را داريم.

وي اضافه کرد: بخش نامه ممنوعيت صادرات پتروشيمي بدون کارشناسي اعلام شد و در برخي محصولات ما، مازاد توليد و نياز به صادرات محصول داريم.

دبير کل انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي  تصريح کرد: در کشور چندين واحد توليد کود اوره داريم و با قيمت 350 تومان به وزارت جهاد کشاورزي تحويل مي دهيم اما دولت هنوز 750 ميليارد تومان پول توليدکنندگان را پرداخت نکرده است و توليدکنندگان رضايت دارند به جاي دريافت پول، سهام دريافت کنند اما هنوز اين امر محقق نشده است.

وي در خصوص چگونگي رشد صادرات کشور چين افزود: امروز چين به دليل حمايت دولت از توليد صادرکنندگان خود به عنوان قول صادرات و اقتصادي جهان است و حمايت هاي دولت در جهت رونق توليد و صادرات بنا شده است.

وي تصريح کرد: در برخي از واحدهاي توليدي مزيت اقتصادي نداريم اما در خوراک مزيت بالايي داريم و بايد آن را گسترش دهيم نه با اعمال يک دفعه منع صادراتي واحدهاي پتروشيمي در جهت نابودي صنعت حرکت کنيم.

وي اضافه کرد: 15 ميليارد دلار صادرات پتروشيمي داريم که مي توانيم تا پايان برنامه پنجم به 40 ميليارد دلار برسانيم.

دبير کل انجمن صنفي کارفرمايان پتروشيمي افزود: از دولت مي خواهيم تا 20 درصد براي پتروشيمي در نظر بگيريم.

وي خاطرنشان کرد: تعامل بين بخش خصوصي و دولت بايد افزايش يابد تا باعث شکوفايي اقتصاد کشور شود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار