معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: روند فروش سیب زمینی در بازار های داخلی، به همراه علاقه مندی تنی چند از بازرگانان برای صادرات ، نشانگر توفیق برنامه های اجرایی در تولید محصول سالم در بخش کشاورزی استان بشمار می آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانیفام با اشاره به این که سیب زمینی تولید شده در استان، با نظارت مستمر کارشناسان امر و با بهره گیری از فن آوری های بروز در تولید محصولات زراعی جزو سالمترین محصولات تولیدی در بخش کشاورزی کشور محسوب می شود گفت: کاهش اراضی زیرکشت پیاز و سیب زمینی در استان و افزایش راندمان تولید این محصولات، از جمله دستاوردهای مهم طرح توسعه الگوی کشت در استان بوده و تعمیم آن در تولید سایر محصولات زراعی و باغی که در دستور کار اجرایی قرار گرفته، در آینده خواهد توانست چهره متفاوتی از کشاورزی آذربایجان شرقی را به نمایش بگذارد.

وی همچنین افزود: تولید محصول سالم به این معنا است که از کلیه امکانات و فناوریها، در تولید آن استفاده ی بهینه شود تا اثرات سوء کاربرد نادرست سموم و کودهای شیمیایی باعث باقیماندن آنها در محصولات و زیان به مصرف کننده نشود.

ایرانیفام با اشاره به طرح تولید محصول سالم از آغاز برنامه پنجم توسعه گفت: اجرای این طرح مهم و کلان در بخش کشاورزی، علاوه بر اینکه به سود آوری بیشتر تولید از نظر اقتصادی منجر می شود درکنار آن، ممانعت از آلودگی های آب وخاک را به همراه خود داشته و در حفاظت از محیط زیست نقش مهمی را ایفاء نموده و در دست یابی به ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، عملکرد بسیار مهمی را از خود به جای می گذارد.

وی با بیان اینکه، در سال جاری بيش از 317 هزار تن سیب زمینی در استان توليد شده است گفت: سطوح زير کشت آن در مقايسه با سال زراعي گذشته،610 هکتار کاهش يافته است و اين امر، در روند توسعه الگوي کشت در شهرستان ها و هم چنين تنظيم بازار و جلو گيري از هدر رفت سرمايه بخش کشاورزي انجام گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان اضافه کرد: بابرنامه ریزیهای انجام یافته توسط این معاونت، محصول تولیدی برای جلوگیری از افزایش و کاهش تصنعی قیمت و ضرر تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول، بعد از برداشت، بتدریج به بازار مصرف روانه می شود وسازمان جهادکشاورزی استان با دقت و جدیت تمام، در کنار برنامه توسعه کشاورزی، حمایت از بهره برداران رابا جدیت تمام دراستان دنبال می‌كند.

آذربايجان شرقي بعد از استانهاي همدان، اردبيل و اصفهان، رتبه چهارم كشوري در توليد سيب زميني را از آن خود ساخته است .در سال جاري 9 هزارو 660 هكتار از اراضي زراعي استان زيركشت محصول سيب زميني قرار گرفته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.