مريخ نوردان خبر از يک طوفان گرد و غبار در مريخ دادند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛‌ طوفان گرد و غبار هفته گذشته توسط مدار گرد اکتشافي مريخ و مريخ نوردان سطحي همراه با تغييرات جوي گزارش شد.

بروس کانتور از مرکز فضايي مالين با استفاده از تصوير ساز رنگي مدار گرد اکتشافي مريخ آغاز طوفان در مريخ را در تاريخ 10 نوامبر به تيم عملياتي مريخ نورد فرصت (Opportunity) گزارش داد. اين طوفان بيشتر از 1347 کيلومتر به مريخ نورد فرصت نزديک نشد. همچنين مريخ نورد کنجکاوي ناسا (Curiosity) هم تغييرات آب و هوايي را ثبت کرد. اين طوفان در نيمکره جنوبي مريخ و همزمان با شروع فصل بهار مريخ آغاز شده است. همچنين کنجکاوي دماي هواي مريخ را در ارتفاع 25 کيلومتر جو، 25 درجه سانتيگراد ثبت کرد. دليل آن جذب گرماي خورشيد توسط ذرات غبار پراکنده شده در جو مريخ بوده است.



تصوير موزاييکي از سراسر مريخ که توسط تصويرساز رنگي مدارگرد اکتشافي مريخ ناسا (MRO) در 18 نوامبر ثبت شده است. در نيمکره جنوبي شاهد يک طوفان هستيد


مريخ نورد فرصت با وجود آنکه به طوفان نزديک تر بود نتوانست اطلاعات هواشناسي اين طوفان را ثبت کند. اما مريخ نورد کنجکاوي که از طوفان دورتر بود، توانست توسط ابزار هواشناسي حساس خود (REMS) کاهش فشار هوا و افزايش دماي هوا را در طول شب مريخي ثبت کند.

اگر طوفان مريخ شديد تر شود ميتواند جلوي نور خورشيد را بگيرد و در اينصورت مريخ نورد فرصت علاوه بر عدم ثبت اطلاعات اين طوفان بدليل داشتن پنل هاي خورشيدي به مشکل برخواهد خورد.

سال مريخ دو بربر سال زمين است. همانند اين طوفان در سال هاي 2001 و 2007 مشاهده شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار