چندی پیش خبرهای مبنی بر سونامی سالک در" زواره" منتشر شد که با توجه به آمار میزان ابتلا به سالک تا به امروز نسبت به سال گذشته حدود صد نفر کمتر است.

دکتر شیرزادی رئیس اداره بيماري هاي مشترک بین انسان و حیوان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:استان های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، ایلام و فارس کانون های بیماری سالک است.
 
وی با اشاره به این که افرادی که در این استانها زندگی می کنند اگر دچار یک ضایعه جلدی شوند که بیش از دو هفته طول بکشد باید به ضایعه سالکی مشکوک شد گفت: درمان بیماری سالک کمتر از یک سال طول می کشد .
 
باید توجه داشت که جایگاه سالک در صورتی که چه موقع درمان نشود مشکل بدی در بدن فرد جای می گذارد که در صورتی که اين مشكل در صورت و روی دست ها باشد باعث بد شکلی فرد شود.
 
شیرزادی با تاکید بر این که سالک دو نوع شهر و روستایی دارد و از طریق پشه خاکی منتقل می شود عنوان کرد: چندی پیش چیزهایی مبنی بر شیوع سالک در شهر ستان زوار اصفهان منتشر شد که نقدهای مختلفی در مورد آن صورت گرفت. باید توجه داشت که سال گذشته در زواره 180 مورد ابتلا به سالک گزارش شد در حالی که تا به امروز موارد ابتلا در این شهر 70 مورد گزارش شده است.
 
موش های صحرایی بیشترین عامل ابتلا به سالک در زواره
 
رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ادامه داد: که علل مختلفی در شیوع سالک دخیل است تجمع زباله ها یکی از منابع تولید پشه خاکی است. موش های صحرایی هم منبع دوم تولید پشه خاکی ناقل سالک هستند که 85% میزان ابتلای مردم زواره به سالک موش های صحرایی هستند  كه به دلیل تغییرات آب و هوایی موش های صحرایی که دارای انگل سالک هستند برای تغذیه به شر ما هجوم می آورند که همین امر باعث شیوع سالک در این استانها شده است.
 
شیرزادی تصریح کرد: مادر کانونها به مردم در خصوص این بیماری و محافظت در برابر آن آموزش می دهیم. به عنوان مثال چون حداکثر گزش خاکی هنگام غروب و در طول شب است و افراد در این زمان از لباسهای آتشین بلند، پشه بند و استفاده از مواد حشره کش استفاده کنند.
 
وی به همکاری شهرداری در اين امر نیز اشاره  كرد و افزود: در کانون های آلوده شهرداری زباله ها را در سر شب جمع آوری مي كند.
 
همچنین برنامه جونده کشی را در حاشیه شهرها تا فاصله 500 تا  هزار متر تا آخرین خانه اجرا می کنند که در سال اول 4 بار و در سالهای بعدی با توجه به نیاز ،جونده کشی صورت می گیرد./ع2
برچسب ها: سالک ، بیمار ، موش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار