مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بر استفاده از سنگ نمک و نمک دریا به عنوان تهدیدجدی برای سلامتی مردم تاکید کرد.

معصومه فاتحی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اظهار این مطلب گفت: متاسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک های سنگ و سنگ دریا با عنوان نمک های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر در مصرف بیماران دارای فشار خون بالا، بیماران قلبی دیابتی و زنان باردار و بسیاری از خاصیت های غیر واقع، غیر منطقی و علمی یک تهدید جدی برای سلامتی تمامی مردم می باشد.

وی به مشاهده ناخالصی هایی از جمله شن، ماسه، گچ، مواد آلوده کننده و ترکیبات کلسیم، منیزیم، فلزات سنگین در نمک های تصفیه نشده اشاره کرد و افزود: مصرف اینگونه نمک ها عوارض نا مطلوبی بر دستگاه گوارش، کبد، کلیه و ریه دارد لذا تبلیغات نا مطلوب نباید سبب گمراهی مردم در مصرف شود.

فاتحی تصریح کرد: نمک های تصفیه شده علاوه بر اینکه خطری بر سلامتی مردم ندارند بلکه می توان با ید دار کردن آن از بروز اختلالات و ناتوانی های احتمالی جسمی، حرکتی و ذهنی در افراد جامعه جلوگیری کرد.

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار کمبود ید را از مهمترین عوامل عقب افتادگی در رشد ذهنی برشمرد و خاطر نشان کرد: : ید یکی از ریز مغذی های اساسی می باشد که با شرکت در تولید هورمون تیروئید و تاثیر آن در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی، کودکی و بلوغ نقش تعیین کننده ای در سلامت افراد جامعه ایفا می کند.

وی افزود: شایعترین تجلی بالینی کمبود ید به صورت گواتر می باشد که کمبود شدید آن با اختلال عملکرد این غده توام می گردد./س

برچسب ها: سنگ ، نمک ، دریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.