افزایش قیمت لوازم یدکی اتوبوس­های موجود از یک سو و نوسانات ارزی و تخصیص نیافتن ارز مرجع به اتوبوس­های خریداری شده از سوی دیگر، دو چالش بزرگی است که ناوگان اتوبوسرانی تهران با آن­ها رو به رو است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران افزود: دولت موظف است دو هزار دستگاه اتوبوس جدید بابت سهمیه سال گذشته و سال جاری به تهران واگذار کند در صورتی که تا کنون حتی یک دستگاه اتوبوس نیز در اختیار ناوگان اتوبوسرانی تهران قرار نداده است.

وی با اعلام اینکه دولت برابر قانون توسعه حمل و نقل عمومی سهم 5/82 درصدی خود را در خرید اتوبوس­های جدید برای تهران پرداخت نکرده، گفت: البته به این­ چالش­ها باید پرداخت نشدن بخش عمده­ای از یارانه بلیت اتوبوس را نیز اضافه کرد.

اتوبوس 300 میلیونی را 900 میلیون می­ خریم

مدیر عامل شرکت واحد با اشاره به این که طبق تقسیم ­بندی دولت در زمینه دریافت ارز مرجع، این ارز به ورود ناوگان حمل و نقل عمومی تعلق نمی ­گیرد، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی در اولویت نهم برای دریافت ارز مرجع قرار دارد و به عبارتی دولت برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی ارز را به قیمت مرجع در اختیار شهرداری­ها قرار نمی­ دهد.

سنندجی در خصوص این که چرا دولت برای دریافت ارز مرجع، خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی را در اولویت نهم قرار داده، تصریح کرد: واقعاً نمی­دانیم دولت این اولویت­بندی را بر چه مبنا و اساسی قرار داده و چون هنوز برای تخصیص ارز مرجع مربوط به این اولویت برنامه های خود را اعلام نکرده ­اند، ما و مردم در بلاتکلیفی به سر می­ بریم.

وی با بیان این که پیامد این تصمیم آن است که هزینه خرید اتوبوس سه برابر شده، اضافه کرد: اگر اتوبوسی در گذشته 300 میلیون تومان خریداری می­ شد در شرایط کنونی برای خرید همان اتوبوس باید 900 میلیون تومان پرداخت شود، آن هم در شرایطی که دولت یارانه 5/82 درصدی خرید اتوبوس را که برابر قانون باید پرداخت کند، به شهرداری تهران نمی­ دهد.

افزایش قیمت لوازم یدکی اتوبوس تا 330 درصد

مدیر عامل شرکت واحد با ذکر این نکته که در شرایط کنونی صدها دستگاه اتوبوس در تهران به مرز فرسودگی رسیده ­اند اما آن­ها را برای ارائه خدمات به شهروندان آماده کرده­ و به کار گرفته ­ایم، اعلام کرد: این در حالی است که هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس­ها نیز افزایش چشمگیری داشته و برای خرید قطعات مورد نیاز دچار مشکلات زیادی شده ­ایم.

سنندجی با تاکید بر افزایش قیمت لوازم یدکی و نیز لوازم مصرفی مورد نیاز اتوبوس­ها، گفت: به عنوان مثال قیمت باتری اتوبوس­ 162 درصد، لاستیک اتوبوس 140 درصد، روغن موتور 78 درصد، ضد یخ 77 درصد، فیلتر روغن 76 درصد و تسمه پروانه از 248 تا 330 درصد، در نیمه ماهه نخست امسال افزایش داشته است.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: شمار اتوبوس­های فرسوده تهران از مرز یک هزار دستگاه عبور کرده و چاره ­ای نداریم جز آن که تا تامین اتوبوس­های جایگزین، اتوبوس­های فرسوده موجود را حفظ کنیم چرا که با حذف این اتوبوس­ها، مسافران با مشکلات جدی مواجه ميشوند. /ل
برچسب ها: اتوبوسرانی ، دستگاه ، سهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار