صدها دانشجوی افغان روز دوشنبه با برگزاری تظاهرات، تخفیف مجازات در مورد یک نظامی افغان را خواستار شدند که به جرم قتل پنج نظامی فرانسوی به اعدام محکوم شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ،حدود پانصد دانشجوی افغان، جاده اصلی را که شهر جلال آباد واقع در شرق افغانستان را به کابل، پایتخت، متصل می کند، مسدود کردند و شعارهای ضددولتی سردادند.
تظاهرکنندگان با قرائت بیانیه ای اعلام کردند:  ما از رئیس جمهور می خواهیم از حکم خود مبنی بر موافقت با اعدام عبدالصبور که در مورد قتل پنج نظامی فرانسوی مجرم شناخته شده است، صرف نظر کند.
دانشجویان تظاهرکننده همچنین خواستار پایان بخشیدن به صدور حکم اعدام  برای همه زندانیان سیاسی شدند.
آنان در اعتراض به حملات هشت روزه اسرائیل به نوار غزه که به زخمی شدن دست کم صد و شصت و شش فلسطینی منجر شد، پرچم اسرائیل و آمریکا را نیز به آتش کشیدند.
 یک دادگاه نظامی هفته پیش درخواست تجدیدنظر درباره حکم مجازات عبدالصبور، نظامی افغان را رد کرد. از آن زمان تاکنون مقامات افغان دو گروه شامل چهارده زندانی محکوم به اعدام را که شماری از آنان شورشیان طالبان بودند اعدام کرده اند.
گزارشهای تایید نشده رسانه های افغانستان حاکی از آن است که صبور جزء گروه سومی است که حامد کرزای، رئیس جمهور با اعدامشان موافقت کرده است. اما دفتر حامد کرزای از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.
حمله نظامیان افغان به همقطاران خارجی خود امسال در افغانستان بسیار شایع بود، به طوری که شصت و یک تن از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بدست نیروهای امنیتی افغان کشته شدند؛ مسئله ای که موجب تشدید بی اعتمادی بین ناتو و افغانستان شده است که با شورشیان طالبان در این کشور مبارزه می کنند.
صبور که بیستم ژانویه پنج نظامی فرانسوی را در پایگاهشان در استان کاپیسا در شرق افغانستان کشت، نخستین نظامی افغان است که توسط یک دادگاه به علت حمله به نظامیان خارجی مجازات شده است.
کشته شدن این نظامیان فرانسوی،‌ فرانسه را واداشت نظامیان خود را زودتر از موعد مقرر از خاک افغانستان خارج کند. این کشور هفته پیش به ماموریت رزمی خود در استان کاپیسا پایان داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار