محققان دانشگاه زنجان دودكشی خورشیدی ساختند که انرژی برق را با هزینه كمتری تولید میکند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان سرپرست این پروژه گفت:هدف ازاجرای این طرح که هم‌اکنون نمونه اولیه آن در سطح آزمایشگاهی با ارتفاع دودکش 13 متری طراحی و ساخته شده، تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی حرارتی در یک فضای محبوس بین جمع‌کننده و جذب‌کننده به انرژی جنبشی و سپس تولید برق است.

غضنفریان افزود:این دودكش زمانی برای تولید برق مقرون به صرفه است كه ارتفاع دودكش زیاد باشد و در صورت حمایت های دولتی می توانیم این دودكش را توسعه دهیم تا به صورت پایلوت در واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد:برق تولیدی ازاین نیروگاه جزو ‌انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

سرپرست تیم اجرایی این طرح هزینه پایین تعمیر و نگهداری، آلاینده نبودن ، نداشتن خطر گرمایش زمین و بهره گیری از انرژی ارزان خورشیدی را از مزایای آن برشمرد.

غضنفریان، تفاوت دمای بالای شب و روز در زنجان، را یکی از فاکتورهای مهم برای حصول نتیجه مطلوب این طرح عنوان کرد وگفت:زنجان،از جمله شهرهای ایران است که بیشترین تشعشع انرژی خورشیدی را دارد و با توجه به امکان‌سنجی انجام شده زنجان و آبادان، مکان‌هایی مناسب برای اجرای طرح نیروگاه دودکش خورشیدی هستند.

وی افزود: این دودكش با سه میلیون تومان ساخته شده و جایزه جشنواره بین المللی خوارزمی را از آن خود كرده است برای توسعه دودكش به یك دودكش هزارمتری بیش از 400 میلیارد تومان هزینه نیاز است و در مقابل سالانه 200 مگاوات برق تولید می شود كه در مدت زمان 30 سال تولید برق از این دودكش بسیار مقرون به صرفه خواهد بود .

غضنفریان هدف نهایی از اجرای این طرح را، صنعتی‌سازی آن و تولید بخشی از برق مصرفی مورد نیاز استان زنجان عنوان کرد./س

برچسب ها: ساخت ، دودکش ، خورشیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.