به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در راستای حضور هرچه بیشتر خودروسازان داخلی در بازارهای جهانی،اخذ راهبردهاي توسعه بازارهاي صادراتي و سودآوري سايت هاي توليدي از اولويت هاي اين حوزه است.
جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در این خصوص تصریح کرد: حضور موثر در بازار رو به رشد كشورهاي اسلامي و بازارهاي نوظهور و چرخش پرتفوليوي محصولات صادراتي به سمت محصولات برند ملي، مهم ترين رويكرد ايران خودرو دراين زمينه است.
وی افزود: حداقل 35 درصد از توليدات خودروي سبك معادل 500 هزار دستگاه در سال 1404 و 15 درصد از توليدات معادل 150 هزار دستگاه تا سال 1393 به بازارهاي جهاني صادر خواهد شد.
نجم الدين، دستيابي به حداقل 15 درصد صادرات (CKD + CBU) از کل توليد با ميانگين حاشيه سود محصولات صادراتي در حد دو تا سه درصد تا سال 1393 را از راهبردهاي کلان گروه صنعتي ايران خودرو ذكر كرد كه با رعايت اهداف تعيين شده در آيين نامه ارتقاي کيفيت محصولات سبک هدفگذاري شده است. بر اين اساس در سال هاي 91 تا 93 به ترتيب، 11.1، 3. 14 و 15 درصد توليدات خودروي سبك صادر خواهد شد.
وي از 68 بازار بالقوه در دنيا به عنوان بازارهاي هدف صادراتي شرکت ايران خودرو نام برد كه كشورهاي همسايه، اسلامي و همجوار با سايت هاي توليدي خارج از کشور را شامل مي شود و از اين تعداد در مرحله نخست 20 بازار با پتانسيل هاي بالاتر در اولويت نخست قرار گرفته كه بر اساس اهداف صادراتي پورتفوليوي محصولات،در مجموع بيش از 80 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص خواهند داد.
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: اين 20 كشور عبارتند از: عراق، روسيه، سوريه، اوكراين، تركيه، الجزاير، عربستان سعودي، مصر، اردن، لبنان، ونزويلا، بلاروس، آذربايجان، بلغارستان، سنگال، ارمنستان، تركمنستان، قزاقستان، ازبكستان و تونس است .
نجم الدين بهره برداري از سرمايه گذاري و به سودرساني سايت هاي برون مرزي را از جمله رويكردهاي ايران خودرو در توسعه صادرات به بازارهاي جهاني ذكر كرد كه از راه، تخصيص محصولات جديد از برند داخلي به آن سايت ها به ويژه دنا و رانا، برنامه ريزي دستيابي به 75 درصد بهره برداري از ظرفيت سازي انجام شده در آن سايت ها تا سال 93 و مذاکره با ساير شرکت ها در جهت تخصيص ظرفيت مازاد به محصولات آن برندها تحقق مي يابد./عب