با گسترش نزاع های خیابانی در جامعه، افراد سودجو برای دست یابی به اهدافشان عامل تضعیف باورهای مذهبی اند.

محمد متولی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: شخصیت افراد و عدم دستیابی به خواسته هایشان، آستانه تحمل، توقع های بالا و قدرت بدنی آن ها مهم ترین عوامل مؤثر بر ایجاد خشونت های اجتماعی و نزاع های خیابانی است.
وی ادامه داد: نوع و تیپ شخصیت افراد، نحوه تربیت اجتماعی، شرایط محیط، باورهای اعتقادی و مذهبی، میزان سواد، سطح تحصیلات، موقعیت اجتماعی، نوع شغل با بروز رفتارهای مختلف فرد بر خشونت های اجتماعی و نزاع های خیابانی مؤثر است.
متولی تأکید کرد: فرد در حالت طبیعی از بروز رفتارهای ناهنجار و ناملایم در این شرایط پرهیز می کند.
وی با تأیید بر این موضوع گفت: استرس بسیار با آسیب بر سیستم عصبی و مواجه فرد با کوچکترین اتفاق یا حادثه غیر قابل تصور و تحملش با استفاده از خشونت، ابزارهای خشونت آمیز و تکرار مکرر تبدیل به شخصیت ناآرام و شرور و دچار آسیب های اجتماعی متعدد می شود.
متولی با اشاره به ایجاد آسیب این خشونت ها بر فرد افزود: او با استفاده از سلاح خشونت برای دست یابی به خواسته ها و تمایل هایش دچار ارتباط نامناسب با خانواده، دوستان و جامعه می شود.
وی در ادامه گفت: فرد با سابقه نامطلوب، نگاه نامناسب مردم به او به ویژه مواقع بی گناهیش با قبول این شرایط تبدیل به فردی رها، آزاد، دچار آسیب های فراوان و عامل گسترش آسیب های احتمالی و اجتماعی می شود.
متولی با اشاره به نزاع های خیابانی از قبل برنامه ریزی شده، گفت: گاهی اوقات نزاع خیابانی با برنامه ریزی های مشخص و وجود توطئه از سوی افراد خاص به دلیل کینه و خصومت های شخصی، محله ای، قومی یا برای ایجاد عدم اعتبار اشخاص موفق و مشهور و ایجاد ناامنی در جامعه به وجود می آید.
وی با تأکید بر این موضوع افزود: گسترش این فرهنگ نادرست با ایجاد حس رضایت، افتخار در افراد و پایگاه حرکتی به عنوان یک نوع آموزه غلط عامل ایجاد پدیده اجتماعی منفی و آسیب های اجتماعی است.
متولی با اشاره به نقش این افراد بر تربیت نسل آینده گفت: این افراد عامل آسیب فراوان نسل آینده، ایجاد آسیب فراوان و غیر قابل کنترل، جامعه ای نامناسب، ناهنجار و ناامن هستند.
وی در پایان افزود: در جریان این نزاع ها گروهی با دفاع از افراد خاص بدون توجه به حقوق افراد، عامل تضعیف باورهای مذهبی، حق باوری و تقویت ستمگری، ظلم، ناامنی با تجاوز به حقوق دیگران هستند./ز
برچسب ها: نزاع ، مذهبی ، تضعیف ، باور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار