مدیر بهره برداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت: با بومی سازی گونه های گیاهی و خارج سازی انحصار تكثیر نهال های مورد نیاز این منطقه، هزینه های تولید نهال نیز بیش از 80 درصد كاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ 'علیرضا شیرعلی' افزود: با توجه به محاسبات انجام شده در طول یك دوره شش ماهه تولید نهال در این نهالستان، علاوه بر بومی سازی گونه های گیاهی و خارج سازی انحصار تكثیر نهال های مورد نیاز، هزینه های تولید را نیز بیش از 80 درصد كاهش داده ایم.

به گفته وی شهرداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی كه تحت مدیریت واحد بهره برداری فعالیت می كند، در این نهالستان 7500 متر مربعی، توان تولید 15 هزار نهال در سال را دارد.

این نهالستان، در سال 1389 به عنوان خزانه ای به منظور نگهداری نهال های خریداری شده ایجاد شد و در زمستان 1390 ایده تولید نهال در آن شكل گرفت.

كارشناس فضای سبز این سازمان نیز با اشاره به مزایای این نهالستان، گفت: صرفه جویی در هزینه های خرید و حمل و نقل نهال، مقاومت و سازگاری بیشتر گونه های تولید شده در منطقه نسبت به نهال های خریداری شده و دسترسی كافی به تعداد نهال مورد نیاز برای كاشت در منطقه از عمده ترین مزایای این مركز می باشد.

'طیبه صائب' ، اظهار امیدواری كرد بتوانیم كار تولید نهال را در وهله اول برای تكمیل طرح جامع فضای سبز منطقه و در مرحله بعد برای تولید نهال مورد نیاز شركت های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه دهیم.

مطابق طرح فضای سبز منطقه، می بایست 260 هكتار از اراضی تحت حاكمیت سازمان این منطقه به فضای سبز اختصاص یابد كه تاكنون 140 هكتار آن كشت شده است.

تاكنون بسیاری از دست اندركاران شهرداری ها و فضای سبز سازمان ها و شركتهای مختلف عمدتا با هدف درخواست نهال و مشاوره گیاه پزشكی از نهالستان سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بازدید كرده اند.

همچنین جذابیت های خاص تولید نهال در شرایط جوی نامناسب شهرستان ماهشهر و ایجاد فضای سبز مطبوع از دیگر جاذبه های این نهالستان برای بازدید كنندگان است.

این نهالستان در 7500 متر مربع واقع در حد شرقی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد.

صائب، همچنین خاطر نشان كرد: در صورتی كه مسوولان با تجهیز نهالستان به امكانات تحقیقاتی، افزایش نیروی انسانی، توجه به آموزش و ارتقای علمی بدنه كارشناسی این بخش موافقت كنند این مركز می تواند به عنوان یكی از قطب های علمی پژوهشی، بومی سازی و تولید و توزیع انواع گونه های گیاهی منطقه تبدیل شود.

شهردار سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ، با اعلام موافقت برای توسعه و تجهیز این نهالستان به منظور فعالیت های تحقیقاتی، افزود: پس از موفقیت در تولید گونه های موجود، تولید گونه های وارداتی در دستور كار این مركز قرار گرفت چرا كه با توجه به عقیم بودن بذر این گونه ها، روش تكثیر آنها انحصاری می باشد. لذا تلاش برای یافتن راهی برای تكثیر آنها در برنامه تحقیقاتی نهالستان قرار گرفت تا از واردات مكرر آنها جلوگیری شود.

'سیدعلی موسوی' خاطر نشان كرد: تاكنون گونه های 'لگنوم' و 'پلیمریا' از مرحله تحقیقات گذر و به مرحله تولید آزمایشی رسیده است .

استفاده از شاهدهای مختلف در دما، شرایط رطوبتی و دوزهای مختلف هورمونی از جمله روشهای تحقیقاتی محققان و كارشناسان این مركز است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.