با توجه به اینکه نظام پزشکی مدافع حقوق پزشکان است اما علی رغم اینکه تنها 3 درصد پزشکان متمول هستند آیا این نهاد برای پیشگیری از بی عدالتی در اقتصاد سلامت طرح راهبردی داده است؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر طاهرخانی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص اختیارات این سازمان افزود: سازمان نظام پزشکی بزرگترین نهاد صنفی در کشور در حال فعالیت است و 200 هزار نفر خانواده سازمان نظام پزشکی هستند.

طبق قانون این سازمان اختیاراتی را عهده دار است و در برخی موارد سازمانی اقدام کننده است و در برخی موارد نظر مشورتی دارد اما متاسفانه این نظر مشورتی و اصلاحی از سوی برخی نهادها مغفول مانده به عنوان مثال در طرح پزشک خانواده که در حال اجراست نه در مراحل تدوین و نه در مراحل تصویب نظر سازمان گرفته نشد و اگر نظرخواهی می شد شاید الان این چالش ها را نداشتیم البته همان زمان سازمان نظرات کارشناسی خود را مطرح کرد اما دستگاه های متولی آن را در تقابل با برنامه خود قلمداد کردند در حالی که طبق قانون که اختیارات سازمان نظام پزشکی را مطرح کرده هر طرحی که در می خواهد به اجرا درآید باید نظر سازمان هم در آن شرکت داده شود اما با این وجود متولیان امر باید پاسخگو باشند که از این ماده قانونی تمکین نکردند.

وی گفت: فصل الخطاب برای ما قانون است و حفظ و حمایت از حقوق بیمار و پزشک از مهمترین اهداف نظام پزشکی است حتی حفظ حقوق بیمار در اولویت است.اما مشکل اینجاست که در برخی موارد برخی از اختیارات از سازمان نظام پزشکی گرفته شد که می توان به سلب اختیار تعرفه گذاری در بخش خصوصی از این نهاد صنفی اشاره کرد چرا که در تعرفه گذاری همیشه وضعیت معیشتی را مد نظر قرار می دادیم تا به مردم فشار وارد نشود اما این اختیار از ما گرفته شد و علی رغم پیگیری ها به نتیجه نرسیدیم.

***وزارت بهداشت در تربیت نیروی انسانی در سرمایه گداری دراز مدت شکست خورده است

طاهرخانی با اشاره به اینکه به خطر افتادن امنیت شغلی پزشکان در نتیجه سیاست اشتباه وزارت بهداشت بوده نه سازمان نظام پزشکی گفت: قبول داریم که وضعیت معیشتی پزشکان عمومی خوب نیست اما این وضعیت به کارکرد و سیاست وزارت بهداشت برمی گردد زیرا در تربیت نیروی انسانی باید به گونه ای عمل می کرد که عرضه و تقاضا با هم برابری کند اما این وزارت خانه به عنوان متولی سلامت در سرمایه گزاری دراز مدت در تربیت نیروی انسانی یعنی تعداد پزشکان شکست خورده است و این به خطر افتادن امنیت شغلی ناشی از همین مسئله است.

***نظام پزشکی در حفظ قانون تعیین تعرفه گذاری ضعیف عمل کرد

دکتر علی زاده عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: متاسفانه رئیس سازمان نظام پزشکی با توجه به اینکه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نایب رئیس دوم مجلس بود اما نتوانست از قانون نظام پزشکی در حفظ تعیین تعرفه گذاری حمایت کند، حتی با توجه به اینکه در قانون نظام پزشکی گفته شده که باید دردوره های تدوین آموزش پزشکی فعالانه شرکت کند اما این اتفاق نیفتاده است.
     
 ***تنها 2 یا 3 درصد جامعه پزشکی متمول هستند

مسلمی فر در ادامه افزود : بحث صنف یعنی یک مجموعه ای از حقوق افرادی که متعلق به آن صنف هستند دفاع کنند این صنف یا همان سازمان نظام پزشکی یک اساسنامه و قانونی دارد که مصوب مجلس است و یک بحث دفاع از حقوق معنوی و دیگری دفاع از حقوق پزشکان است اما متاسفانه سازمان نظام پزشکی در بحث حقوق معنوی ضعیف عمل کرده و با توجه به بسیاری از مشکلاتی که در جامعه داریم و بسیاری از سریال هایی که بصورت طنز بر علیه پزشکان ساخته می شود و وجهه کاری آنها به تمسخر گرفته می شود هیچ حمایت و دفاعی در این زمینه نکرده است .
در بحث حقوق مادی نیز آن دفاعی که باید صورت گیرد کمتر دیدیم و این در حالی است که تنها 2 الی 3 درصد پزشکان ما متول هستند و عدالت در اقتصاد سلامت در اعضای جامعه پزشکی وجود ندارد و سئوال اینجاست که آیا سازمان نظام پزشکی طرح راهبردی در بی عدالتی در نظام اقتصاد سلامت را عنوان کرده ؟

وی گفت : از عمده اعضای سازمان نظام پزشکی پزشکان عمومی هستند که به دلیل کم کاری ها در این نهاد دچار مشکل می باشند و با توجه به پیشینه خوب قدرت و نفوذی که این سازمان دارد اما دفاع خوبی از اعضایش نکرده است . مشکل دیگر این است که اشتغال پزشکان جوان مورد توجه قرار نگرفته و سازمان نظام پزشکی برای اشتغال پزشکان جوان برنامه راهبردی ندارد و بسیاری از این پزشکان بی انگیزه شده و شغل پزشکی را رها کرده اند .

 *** قانونی برای اینکه پزشکان بیمه شوند وجود ندارد

مسلمی فر در ادامه گفت : متاسفانه قانونی برای اینکه پزشکان بیمه شوند وجود ندارد و الان پزشکی که در مطب کار می کند چنانچه دچار سانحه ای شود به دلیل اینکه بیمه نیست با بحران جدی روبرو می شود و این در حالی است که سازمان نظام پزشکی هیچ دفاعی در این زمینه نکرده است .

حتی نتوانست این قانونی را که در نظام پزشکی مصوب شده بود که اختیار تعرفه گذاری در بخش خصوصی را دارد را نگه دارد در حالی که می توانست با تدابیر خوب این قانون را حفظ کند .

 *** پزشکان عمومی امنیت شغلی ندارند

معدنی پزشک عمومی در ادامه افزود : پزشکان عمومی دغدغه های زیادی دارند که از جمله انها می توان به نداشتن شوکر ، اسپری و دفاع شخصی نام برد اما مهمترین دغدغه یک پزشک عمومی نبودن امنیت شغلی است که نظام پزشکی هیچ عملکرد مناسبی در این زمینه برای دفاع از حقوق پزشکان عمومی از خود نشان نداده و تنها حول محور بیمارستان های خصوصی می چرخد و به دلیل همین بی برنامه گی بسیاری از پزشکان به کارهای دیگری از جمله ساختمان سازی و یا تجارت روی اورده اند سئوال اینجاست که پزشکی که بیمه ندارد چگونه می تواند امنیت شغلی داشته باشد و باید گفت که در برابر جامعه پزشکی مخالف نظام پزشکی هستند.

 ***نظام پزشکی در جای قوه مقننه نیست که معیشت پزشکان را بهبود بخشد

دکتر خردمند معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی گفت : نباید از سازمان نظام پزشکی انتظار داشت که جای قوه مقننه را بگیرد و قوانینی را تصویب کند که وضعیت معیشتی پزشکان را بهبود بخشد . این سازمان در سال گذشته 10 سمینار مهم برگزار کرد و در آن از وزرا ء و مقام های مسئول دعوت کرد و به روشنی تمام مشکلاتی که امسال در حوزه دارو ، تجهیزات پزشکی و خدمات پزشکی داریم پیش بینی کرده بود و وظیفه خود را در انعکاس این مشکلات و ارائه راه حل آنها به خوبی ایفاء کرده بود .

 *** دولت ها همیشه سعی در محدود کردن نظام پزشکی را داشتند

آقازاده دبیر مجمع عمومی نظام پزشکی در ادامه افزود : جامعه پزشکی در حال حاضر با یکسری مشکلات اساسی دست به گریبان است که از جمله آنها می توان به معیشت پزشکان عمومی ، گرانی مواد اولیه ، پزشک خانواده و بیمارستان های دولتی و خصوصی اشاره کرد اما در خصوص حذف اختیارات سازمان نظام پزشکی به ویژه در زمینه تعیین تعرفه گذاری باید گفت که دولت های اخیر همواره سعی داشتند این سازمان را محدود کنند و همیشه هدف گذاری ها به سمت این سازمان بوده است.

وی گفت: ما در مجمع عمومی بحث های زیادی کردیم و نمایندگان 255 شهرستان نیز در خصوص حذف اختیار تعرفه گذاری مذاکره کردیم اما به دلیل لابی سنگین دولت بر مجلس ، اختیار تعرفه گذاری در بخش خصوصی از نظام پزشکی سلب شد . ما یک نهاد صنفی هستیم و نباید ویژگی های این نهاد با مسائل سیاسی مخلوط شود./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار