به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ
سیاست روز در جدیدترین نوشته خود آورده است:
یا حسين روز عاشورا آن رايت آزادگى که در دست تو بود كلاس فشرده تاريخى اى بود برای همه نسلها و تا ابدیت یا حسين كربلاى تو مصاف نبود منظومه بزرگ هستى بود در آن صحراى سرخ و روز آتشگون اگر قيام قامتت در خون نشست اما پيام نهضتت برخاست یا حسين پرچم خونين حق بر دوش توست مظهر شديدترين حالات احساسى انسان هستی یا حسين تو با قيام خونين خود اعلام كردی تنها جمالي كه سزاوار است انسان به او عشق بورزد و در راه رسيدن به قرب و تحصيل رضاي او همه چيز خود را فدا كند جمال خداست آري امام حسين (علیه السلام) تنها فداي خدا و شهيد دين خداست نه شهيد راه آزادي منهای ايمان به خدا
یا ابا عبدالله تو در عاشورا عشق را معنى كردی و قیام تو اسلام را زنده ساخت و شهادت تو حضور هميشگى در همه زمان ها و و مکانهاست یا حسین كربلا خون تو را خون خدا را همواره بر چهره افق مى پاشد و غروب هنگام سرخى آسمان مغرب را به شهادت مى گيرد تا آن جنايت هولناك را هر چه آشكارتر بنماياند و چشم تاريخ را بر اين صحنه هميشه خونين بدوزد و گوش زمان را از آن فريادها تندر گونه آن عاشوراى دوران ساز پر كند اى حسين اى شراره ايمان تو با نامردان تبهكار مردانه در آويختى آنان آن چنان در بعد حیوانیت فرو رفته بودند که با داشتن ابزار شناخت چون کران و کوران نور خداوند را در برابرشان نمی دیدند و ندای قرآن ناطق را نمی شنیدند و یا خود را به کوری و کری زده بودند.
یا حسين تو مظهر آيات خدايى و اين صفت از پدر و جد تو در جوهر توست عباس درس مردانگى به عالم آموخت على اصغر طفل شش ماهه ات اگر بر مرگ خنده و تبسم نكند پس چه كند یا حسین اگر دركربلا بى كس و ياور گشتى اینک چشم بگشا و ببين که خلق جهان مرید و ياور توست عاشوراى تو انفجارى از نور و تابشى از حق بود كه بر انديشه ها تجلى كرد و شکوفا شد یا حسین تو تاريخ را به حركت آوردى و زبان زمان را به سرودن حماسه هاى زيباى ايثار و جهاد و شهادت گشودى لحظه لحظه تاريخ را عاشورا ساختى و جاى جاى سرزمين ها را كربلا کردی.
عاشورا پيش از آن كه واقعه اي تاثيرگذار باشد فرهنگي عميق است براي آزاد زيستن نهضت اصلاحی و مقدس امام حسین (ع) حادثه عظیم و اثرگذاری در تاریخ اسلام میباشد كه از یك سو اوضاع سیاسی و اجتماعی موجود را دستخوش تغییرات اساسی كرده و از سوی دیگر نتایج روحی و معنوی عمیقی به جای گذاشت حادثه ای که یک جمعیت هفتاد و دو نفری از نظر روحی یک جمعیت سی هزار نفری را شکست دادند و دیری نگذشت که از حیث سیاسی و اجتماعی بازتاب سریع قیام امام حسین (ع) وقوع قیامها و حركتهای متعددی در شهرهای اسلامی شد كه اوضاع نظام خلافت و اركان حكومت اموی را متزلزل كرد.
و پیامرسانی و آگاهیبخشی بازماندگان و حاملان رسالت عاشورایی موجب بروز یك تحول روحی و خوددرگیری اخلاقی در جان جماعتخفته آن روز گردید چرا که این قیام توانست افراد را علیه خود بشوراند و آنها را از درون دچار تحول و برانگیختگی نماید وجدان خفته مردم سستعهد از نو بیدار شد و كوفیان از پیمانشكنی خود تاسف خوردند قیام عاشورا موجی شدید از احساس گناه در وجدان مسلمانان برانگیخت كه از یك طرف شعله قیام و دستشستن از جان را در آنان برمیافروخت و از طرف دیگر نفرت و دشمنی با عاملان فاجعه را در آنان تقویت میكرد.
امام حسین (ع) به عنوان یك مصلح توانست در ملت اسلام حماسه و غیرت ایجاد كند حمیت و شجاعت و سلحشوری به وجود آورد و با شهادت خویش در پیكره امت اسلامی خونی را به جوشش آورد كه در رونق دوباره اسلام تاثیرگذار شد او با روشهای خاص تبلیغی خود در طول مبارزه و قیام توانست پیام اسلام را به بهترین وجهی به مردم برساند و پس از شهادت وی كاروان اسیران حضرت علی بنالحسین (ع) و حضرت زینب (س) بهترین مبلغ پیام او شدند كه در آگاهی بخشی جامعه آن روز بسیار موثر بودند.
در اثر این قیام بنیاد كاخ ظلم واژگون گردید و اسلام تجدید حیات یافت و رونقی در دین پدید آمد این كار را امام حسین (ع) بدین صورت انجام داد كه با حركات قهرمانانه خود شخصیت معنوی مسلمانان را بیدار و احیاء كرد به آنان حس استغناء و بینیازی و درس بردباری در شداید داد و در آنها حماسهای را كه مرده بود زنده كرد احساس بردگی و اسارتی را كه از اواخر زمان عثمان و تمام دوره معاویه بر روح جامعه اسلامی حكمفرما بود تضعیف كرد و ترس را فروریخت و به اجتماع اسلامی شخصیت داد زیرا امویان شخصیت اسلامی را در میان مسلمانان از بین بردند.
امام حسين(علیه السّلام) انگيزهاش در اين نهضت مقدس صرفاً احياي ذكر خدا متجلي ساختن جمال اعلاي خدا در عالم انسان و حركت دادن عالم انسان به سوي عالم قرب لقا و رضوان خدا بود امام حسين(علیه السلام) نيز علت اساسي نهضت و قيام خود را احياي اسلام و زنده نگه داشتن دين خدا نشان داد و در جواب فرماندار مدينه كه آن حضرت را دعوت به بيعت با يزيد می کرد فرمود: اگر بنا شود آدمي مثل يزيد حاكم بر امت گردد در اين صورت بايد فاتحة اسلام خوانده شود و ماتم براي دين خدا گرفته شود من بايد براي روشن نگه داشتن چراغ روشنگر اسلام كشته شوم پس آن شرف و كمال جاري كه شايستة شأن امام حسين (علیه السلام) است شرف شهادت در راه احياي دين خدا و كمال روشن نگه داشتن نام خدا بر زبانهاست وگرنه موضوع آزاديخواهي و عدالتطلبي و زير بار نرفتن در ساير افراد مردم حتي كافران نيز ديده ميشود.
قیام امام حسین (ع) كه تجلی اخلاق عزت و سرافرازی در برابر اخلاق ذلت و تسلیمپذیری بود نوعی اخلاق بلندنظرانه كه دیدگاه انسان را به دنیا و زندگی و دلبستگیهای آن دگرگون میساخت پدید آورد كه عمومیت یافتن آن میتوانست جامعه را از بنیاد اصلاح كند امام حسین (ع) و یارانش در مبارزه مكتبی خود بر ضد بنیامیه اخلاق عالی اسلامی را با همه صفا و طراوت آن نشان دادند در كربلا از امام حسین (ع) صفاتی ظهور كرد كه نمایانگر تعالی روح و شان والای او بود صفاتی مانند: فداكاری و گذشت و ایثار، ایمان قوی، صبر، رضا و تسلیم، عمل بر محور حق، شجاعت روحی و صلابت.
برانگیختن روحیه مبارزهجویی و طرد اخلاق تسلیمپذیری و یاسآفرینی در میان مسلمانان وضعیت اخلاقی حاكم بر جامعه اسلامی اخلاق مصلحتاندیشی و گریز از مواجهه با ظلم و ستم بود قیام عاشورا این اخلاق تسلیمپذیری را به اخلاق مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم تغییر داد این قیام با فروریختن موانع روحی و اجتماعی بازدارنده انقلاب روح مبارزهجویی را در مسلمانان برانگیخت و آنان را علیه بنیامیه به حركت واداشت.
در جامعه آن روز بر مردم اخلاق شكست و ناامیدی حاكم بود خلق و خوی منفی ترس و یاس در میان آنان رواج داشت امام حسین (ع) كوشش كرد تا این اخلاق منفی و شكستپذیرانه را دگرگون سازد او بر آن بود تا اخلاق جدید را در چشم امت و در وجدان و ضمیر او جایگزین كند تا از این شكست روحی كه به آن تن داده بود رهایی یابد از این رو امام همه نیرو و امكانات خویش را برای مبارزه تجهیز نمود و نه تنها خویش بلكه همه یاران و فرزندان و اهلبیتخود را در این راه فدا كرد تا راه را بر اخلاقیات شكست ببندد بدین سان امام با برنامهای شگفتآور و دقیق اراده و وجدان امت شكست خورده را به او باز گردانید و اخلاق شكستخوردگی را از ساحت او طرد نمود.
در واقع فاجعه هولناك كربلا و شهادت حسین بن علی (ع) و یارانش و به اسارت رفتن خاندان نبوت و افشاگریهای سفیران انقلاب امام علی بن حسین (ع) و حضرت زینب (س) در كوفه و شام موجب بیداری مردم شهرهای مختلف و پی بردن به عمق جنایات بنیامیه گردید در اثر این قیام ماهیت واقعی حكومت سفیانیان برای مردم حقیقتطلب آشكار شد بسیاری از مردم دریافتند كه ماهیت این حكومت نه از نظر شكل و بنیان آن و نه از نظر شیوه زمامداری و اجرای قوانین و دستگاه قضاوت بر اساس اسلام نبوده بلكه ماهیتی غیر اسلامی دارد.
سخنرانی حضرت زینب (یا ام كلثوم) در كوفه و سرزنش آن مردم آنها را دگرگون كرد تا جایی كه مردم دست بر هم میزدند و گریه میكردند حضرت زینب با خطبه خود و جوابهای كوبندهای كه به ابن زیاد داد او را در كاخ خود در كوفه رسوا نمود وقتی اسرا را به كاخ ابنزیاد آوردند او خطاب به زینب گفت: خدا را شكر كه شما را رسوا كرد و نشان داد كه آنچه میگفتید دروغی بیش نبود حضرت زینب (س) گفت: سپاس سزاوار خدایی است كه ما را به محمد گرامی داشت جز فاسق دروغ نمیگوید جز بدكاره رسوا نمیشود و آن ما نیستیم دیگرانند.
و خداوند به حسین در عصر عاشورا گفت: یا حسین اي جان آرام گرفته که در عاشورا به سوی من بازگشتی اي حسين عزيزم بيا بيا به دامن خودم كه تو محبوب مني هم من از تو خشنودم و هم تو از من خشنودي بيا داخل بندگان خاص و بهشت مخصوص من شو او ميخواست ايمان به خدا و عشق به لقاي او را در دلها ايجاد كند و در ساية اين عشق و ايمان به خدا احكام آسماني قرآن را در ميان جامعه جاري سازد در نتيجه عالم انسان در مسير قرب به خدا و نيل به حيات ابدي به حركت درآيد در اين صورت طبيعي است كه ساير اهداف از حريت و آزادي اقامة قسط و عدل حفظ حقوق و... به طور جامع و كامل تحقق مييابد امام حسين(علیه السّلام) با قيام خونين خود اعلام كرد تنها جمالي كه سزاوار است انسان به او عشق بورزد و در راه رسيدن به قرب و تحصيل رضاي او همه چيز خود را فدا كند جمال خداست آري امام حسين(علیه السّلام) تنها فداي خدا و شهيد دين خداست نه شهيد راه آزادي منهاي ايمان به خدا! خدا هم فرموده است
و ما خلقت الجنّ و الإنس إلّا ليعبدون
تمام هدف من از خلقت عالم اين است كه آدميان رو به من بيايند و با من در ارتباط باشند تنها من معبود و مطاعشان باشم تنها تقرّب به من و تحصيل رضاي من انگيزه و محركشان در تمام شئون زندگيشان باشد ركن اساسي كار هر مسلمان در جميع فعاليتهايش تقرب جستن به خداست.