عاشورا، دهمین روز از ماه محرم در گاه‌شماری هجری قمری، روز مقدس مسلمانان است. شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل رخداد غم انگیز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که در این روز حسین بن علی (ع) امام سوم شیعیان و یاران وی در رویداد کربلا در جنگ با لشگر عمر سعد شهید شدند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،شیعیان در این روز، بزرگ ترین سوگواری هر سال را بر پا می‌کنند. اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی می‌دانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خود و پیروانش از آن گذر کردند و این روز را گرامی می دارند و روزه گرفتن در این روز را نکو می‌دانند.

واژة عاشورا به معنای «دهم» است. در گاهشمار رسمی ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و هند این روز تعطیل است.

عاشورای سال ۶۱ هجری قمری با توجه به گاه‌شماری هجری قمری هلالی در واقع با سه‌شنبه، ۲۰ مهر ۵۹ هجری خورشیدی (۹ اکتبر ۶۸۰ میلادی) برابر می‌باشد. هر چند بر پایه گاه‌شماری هجری قمری قراردادی این روز با چهارشنبه، ۲۱ مهر ماه خورشیدی (۱۰ اکتبر میلادی) همان سال برابر نهاده داده می‌شود.

نخستین آیین سوگواری را زینب دختر امیرالمومنین علی بن ابی طالب در مسجد کوفه برایش برگزار کرد. پیش از آن در کنار پیکرهای کشته‌شدگان در کربلا برگزار شد.

پیشینة سوگواری و برپایی عزاداری برای حسین بن علی به اولین روزهای بعد از عاشورا، در محرم سال ۶۱ هجری می‌رسد. از علی بن حسین چنین روایت شده‌است:

پس از حادثهٔ عاشورا، هیچ بانویی از بانوان بنی‌هاشم، سرمه نکشید و خضاب ننمود و از خانهٔ هیچ یک از بنی‌هاشم دودی که نشانهٔ پختن غذا باشد، بلند نشد، تا آن‌که، ابن زیاد به هلاکت رسید. ما پس از فاجعهٔ خونین عاشورا پیوسته اشک بر چشم داشته‌ایم./س


برچسب ها: روز ، مقدس ، مسلمانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.