یکی از بازرسان ارشد سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، مخالفت آمریکا با برگزاری کنفرانس خلع سلاح هسته ای در فنلاند را اقدامب برای حمایت از اسرائیل دانست.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، یسری ابوشادی در گفتگو با العالم ،  درباره برگزار نشدن کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی در فنلاند به دلیل فشارهای آمریکا گفت: آمریکا نمی تواند چنین کنفرانس هایی را لغو کند. این کشور نزدیک به دو سال پیش چنین تصمیمی گرفته بود که تصمیمی صوری و فرمایشی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی هر ساله قطعنامه ای را درباره اجرای معاهده منع تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه صادر می کند ولی این قطعنامه اجرا نمی شود. تصمیم آمریکا برای حضور نیافتن در چنین کنفرانسی قابل پیش بینی بود. نشست های مقدماتی برای برگزاری کنفرانس فنلاند برگزار شده است.

مخالفت آمریکا در برگزار نشدن این کنفرانس به دلیل حمایت های این کشور از اسرائیل است.
این رژیم از سلاح هسته ای خود عقب نشینی نکرده و از برگزاری چنین کنفرانس هایی حمایت نخواهد کرد.

وی افزود: آمریکا به صورت ویژه به برنامه هسته ای اسرائیل نظر دارد و چنین موضعی تاسف بار است و امیدواریم مواضع آمریکا در این زمینه هر چه سریعتر تغییر کند.

از سوی دیگر برگزار نشدن این کنفرانس به اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی آسیب می زند و این را آشکار می کند که فعالیت آژانش فقط محدود به چند کشور است و توجهی به خلع سلاح هسته ای در جهان ندارد. شورای حکام آژانس به برگزاری این کنفرانس خوشبین بود ولی برگزار نشدن این کنفرانس برای بسیاری از فعالان مرتبط به آژانس ناامید کننده بوده است.
برچسب ها: اسرائیل ، آمریکا ، اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار