اگر می­توانید، در آن روز دنبال کار دنیایی نروید؛ چرا که این روز، روز نحسی است که حاجت مؤمن در آن برآورده نمی­شود. اگر در این روز حاجتی هم برآورده شود، مبارک نخواهد بود.

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ هم اندیشی دینی در جدیدترین نوشته خود اورده است:

«عقبه بن قیس» از امام محمد باقر (علیه­السلام) نقل می­کند که فرمودند: هر کس که قبر امام حسین  (علیه­السلام) را در روز عاشورا زیارت کند و اشک از چشمانش سرازیر شود، در روز قیامت خداوند را در حالی ملاقات می­کند که برای او ثواب «دو هزار حج»، «دو هزار عمره» و «دو هزار جنگ در راه خدا» نوشته می­شود. ثواب هر حج و عمره و جنگ او، همانند ثواب کسی است که این اعمال را در کنار رسول خدا (صلی­الله­علیه­وآله) و ائمه­ی راشدین  (علیهم­السلام) انجام داده باشد.    

 «عقبه بن قیس» از حضرت می­پرسد: کسی که از حرم آن حضرت دور است و نمی­تواند او را در این روز زیارت کند، چه باید بکند؟

حضرت فرمودند: در این صورت قبل از اذان ظهر به صحرا و یا مکان مرتفعی در منزل خود رفته و با سلام به آن حضرت اشاره کند. در این حال تا می­تواند قاتلین آن حضرت را لعن کند و بعد از آن، دو رکعت نماز به جای آورد و بر آن حضرت، ندبه و گریه کند. همچنین به افرادی که در خانه­اش هستند ـ البته اگر از آن­ها تقیه نمی­کند ـ امر کند که آن­ها نیز این کار را انجام دهند و به خاطر این مصیبت به یکدیگر تعزیت گویند. آن­گاه امام (علیه­السلام) فرمودند: «من ضامن هستم که اگر کسی این کار را انجام داد، بر عهده­ی خداست که همه­ی آن ثواب­ها را به او هم بدهد.»

عقبه بن قیس گفت: «فدای شما شوم! آیا شما ضامن این ثواب هستید برای آن­ها؟!» امام (علیه­السلام) فرمودند: «من ضامن هستم برای کسی که چنین کاری انجام دهد.»

عقبه بن قیس عرض کرد: «چگونه باید به یکدیگر تعزیت گوییم؟»

حضرت فرمودند، بگویید: «أعظَمَ اللهُ أجُورَنا بِمُصَابِنا بِالحُسَینِ وَ جَعَلَنا وَ إیَّاکُم مِن الطَّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلیِّه الإمامَ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّد (علیهم­السلام)»

بعد حضرت فرمودند: «اگر می­توانید، در آن روز دنبال کار دنیایی نروید؛ چرا که این روز، روز نحسی است که حاجت مؤمن در آن برآورده نمی­شود. اگر در این روز حاجتی هم برآورده شود، مبارک نخواهد بود.»

«صالح بن عقبه» و «سیف بن عَمیره»، هر دو از «علقمه بن محمد الحضرمی» نقل می­کنند که علقمه می­گوید: به امام باقر(علیه­السلام) عرض کردم دعایی به من بیاموزید که وقتی در روز عاشورا آن حضرت را از نزدیک زیارت کردم آن را بخوانم. دعایی هم به من بیاموزید برای وقتی که قصد دارم آن حضرت را از دور زیارت کنم.

حضرت در اینجا زیارت عاشورای امام حسین (علیه­السلام) را به علقمه تعلیم داده و فرمودند: هر کس چنین کند، کاری انجام داده که ملائکه­ی خدا در حین زیارت امام حسین(علیه­السلام) انجام می­دهند. خداوند در برابر این کار برای تو، «هزار هزار» درجه می­نویسد و همانند کسی هستی که با آن حضرت به شهادت رسیده و در درجات آن­ها شریک می­باشی. آن­گاه حضرت فرمودند: برای تو ثواب زیارت همه­ی انبیاء و رسُل و ثواب زیارت همه­ی کسانی که امام حسین  (علیه­السلام) را زیارت کرده­اند نوشته می­شود.

امام باقر (علیه­السلام) بعد از آن که زیارت عاشورا را به علقمه تعلیم دادند این­گونه فرمودند: «ای علقمه! اگر توانستی با خانواده­ات آن حضرت را هر روز زیارت کنی، این کار را انجام بده، که در مقابل، خداوند هم این ثواب­ها را به تو عنایت خواهد کرد.»

(مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد شیخ طوسی، جلد2، صفحه­ی772 الی 776)  

=================================================

«محمد بن خالد طیالسی» از «سیف بن عمیره» روایت می­کند که گفت: با «صفوان بن مهران جمّال» و جماعتی از شیعیان، به سوی نجف رفتیم. وقتی که از زیارت امیرالمؤمنین(علیه­السلام) فارغ شدیم، صفوان روی خود را به سمت حرم امام حسین(علیه­السلام) برگرداند و به ما گفت: آیا مایلید امام حسین(علیه­السلام) را از نزد سر مبارک امیرالمؤمنین(علیه­السلام) زیارت کنید؟

بعد ازآن صفوان گفت: با امام صادق(علیه­السلام) بودم و دیدم که آن حضرت از همین مکان به سوی حرم امام حسین(علیه­السلام) اشاره کرد.

سیف می­گوید: سپس صفوان زیارتی را که علقمه از امام باقر (علیه­السلام) در روز عاشورا روایت کرده بود، خواند. آن­گاه دو رکعت نماز به جای آورده و به دنبال آن، با امیرالمؤمنین(علیه­السلام) وداع کرد. سپس رو به سوی حرم امام حسین(علیه­السلام) کرده و با آن حضرت هم وداع کرد.

سیف می­گوید: از جمله عباراتی که صفوان هنگام وداع خواند این عبارت بود: «یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ یَا کَاشِفَ کُرَبِ الْمَکْرُوبِینَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ وَ یَا صَرِیخَ الْمُسْتَصْرِخِین…»

توجه: در کتب ادعیه، این دعا معروف است به دعای علقمه. در حالی که این دعا، از صفوان است و علقمه چنین دعایی را نقل نکرده است. علقمه اصل زیارت را از امام باقر  (علیه­السلام) نقل کرده، و در آن نقلچنین دعایی وجود ندارد.

سیف می­گوید: به صفوان گفتم، علقمه چنین دعایی را از امام باقر (علیه­السلام) برای ما روایت نکرد؛ بلکه او فقط دعای زیارت را روایت کرد! صفوان گفت: با آقایم امام صادق (علیه­السلام) بودم که آن حضرت، این­گونه عمل کرد.

بعد امام فرمودند: ای صفوان! این دعا را به خاطر داشته باش و با آن امام حسین (علیه­السلام) را زیارت کن. همانا من از طرف خداوند متعال ضامن هستم برای هر کس که ـ از نزدیک یا دور ـ امام را این­گونه زیارت کند، زیارتش مقبول، سعیش مشکور و سلامش هم به امام برسد. من ضمانت می­کنم هر حاجتی به درگاه الهی داشته باشد، برآورده شده و از درگاه خدا هم ناامید برنگردد.

امام صادق (علیه­السلام) در ادامه فرمودند: این زیارت را با همین ضمانت از پدرم و او نیز از پدرش نقل کرد. بعد فرمودند: امام سجاد (علیه­السلام) از پدرش امام حسین (علیه­السلام) و او هم از امیرالمؤمنین (علیه­السلام) و آن حضرت هم از پیامبر اکرم (صلی­الله­علیه­وآله) نقل فرمود. آن­گاه امام صادق (علیه­السلام) فرمودند: پیامبر اکرم (صلی­الله­علیه­وآله) هم با همین ضمانت از جبرئیل (علیه­السلام) نقل فرمودند و جبرئیل هم با همین ضمانت از خدای متعال نقل کرد.

امام صادق (علیه­السلام) در ادامه­ی کلام خود فرمودند: «خداوند متعال بر خود قسم یاد کرد که اگر کسی حسین (علیه­السلام) را این­گونه زیارت کند، زیارتش قبول و حوائجش برآورده خواهد شد. از درگاه لطف خود ناامیدش نکند و دیدگانش را با برآورده کردن حوائجش، روشن کند…»

سپس امام صادق (علیه­السلام) چنین فرمودند: «ای صفوان! اگر حاجتی داشتی، در هر جا که بودی، امام خود را این­گونه زیارت کن. بعد از آن این دعا را بخوان و از خداوند متعال طلب حاجت کن. اگر چنین کردی خداوند حاجتت را برآورده می­کند و وعده­ای را که به رسول خود داده، تخلّف نخواهد کرد.»

(مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، جلد2، صفحه­ی777 الی 782)
برچسب ها: وبلاگستان ، باشگاه ، عاشقی ، رسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
امینه
۲۲:۴۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۱
السلام علیک یااباعبدالله الحسین
آخرین اخبار