یکی از مراسم سنتی و مذهبی خراسانی ها علم گردانی در روز های تاسوعا و عاشورا می باشد. این مراسم در قدیم بسیار باشکوه و با جمعیت فراوان انجام می گرفت و هم اکنون نیز در بعضی از محلات شهرستانها و روستاهای این استان به اجرا در می آید.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،مراسم علم گردانی با حضور جمعیت عزادار، همراه با دسته دمام زن ، علمداران و بعضا گروهی از زنان که مختک (گهواره) سبز پوشی را به عنوان گهواره حضرت علی اصغر بر روی سر حمل می کنند از مسجد محل آغاز می شود.

دمام زنان پیشاپیش، علمداران به دنبال ، سینه زنان در پی آنان و گهواره داران و یا حمل کنندگان مختک حضرت علی اصغر در آخر.

یکی از علمها به عنوان علم اصلی و پیشرو توسط یکی از مردان جوان و با سلیقه حمل می شود و سایر علمداران در طرفین و به دنبال او حرکت می نمایند.

علم بزرگ از چوبی بلند و محکم به طول چهار یا پنج متر ساخته شده که پارچه ای سیاه به دور آن پیچیده و بر فراز آن قبه ای گنبدی شکل و یا سرپنچه ای از جنس برنج نصب شده و از بالا تا پایین با پارچه های رنگارنگی که حاجت داران نذر آن کرده اند تزئین یافته ، درمیان علمهای مثلثی شکلی که بر روی آنها تصاویری از وقایع عاشورا و یا نوشته ها و اشعاری در مصائب اهل بیت (ع) نقش بسته و بردوش جوانان حمل می شود ، در کوچه پس کوچه های محل به حرکت در می آید.


برچسب ها: مراسم ، علم ، گردانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.