هواداران،‌این یارهای دوازدهم تیم‌های فوتبال اگر چه عصای دست تیم‌های زخم خورده هستند اما گاهی با خشونت خود به دشمن اصلی نتیجه گیری تیم تبدیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ،‌این روزها شاید به خوبی احساس شود که نقش هواداران در موفقیت تیم ها تا چه اندازه زیاد است هوادارانی که در فوتبال از آن‌ها به عنوان یار دوازدهم نام برده می‌شوند. این یارهای دوازدهم در سراسر دنیا کمک‌های اصلی روانی برای بازیکنان یک تیم می‌باشند. همین هواداران البته گاهی از کوره در می‌روند،‌توهین و دشنام و شعارهای منفی می‌دهند و به طور کلی به نقطه جوش خود نزدیک می‌شوند.

تماشاگران پرخشونت اغلب با نشان دادن حرکاتی اثبات می‌کنند که خطرناک نیز هستند مثلا پرتاب اشیا به داخل زمین به سمت بازیکنان حریف یا داور و یا کتک کاری و درگیری فیزیکی با طرفداران تیم مقابل و در موارد شدیدتر تخریب صندلی‌های ورزشگاه و اتوبوس‌ها، صدمه زدن به هر آنچه می‌شود خراب کرد است.

در برخی موارد هواداران اقدام به پرتاب مواد منفجره به داخل زمین می کنند کاری که حتی ممکن است صدمات جانی نیز به برخی بزند.

*چرا هواداران خشمگین می‌شوند

آن ها که در سکوها تحت عنوان هوادار یاد می‌شوند به دو دسته تماشاگر و تماشاگر نما تقسیم می‌شوند تماشاگرها کسانی هستند که در همه شرایط با تیم همراهند و چتر حمایتی خود را از سر تیم بر نمی‌دارند. اما تماشاگرها عده‌ای هستند که حتی در روزهایی که تیم قصد دارد از جایش بلند شود او را دوباره به زمین پرتاب می‌کنند. فشار روانی ناشی از اعمال و شعارهای تماشاگر نماها چنان ضربه روحی به تیم وارد می‌کند که مسائل فنی را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و اجازه بروز هنرنمایی مهره‌ها را نمی دهد.

اما در این جا این سوال مطرح می‌شود که به طور کلی چه مسائلی است که تاب هواداران را تمام می‌کند و خشونت را به ارمغان می‌آورد. بازی ضعیف بازیکنان تیم از مهمترین عوامل به خشونت کشیدن هواداران است. وقتی هواداران تا ورزشگاه‌ها می‌آیند انتظار دارند تا بازیکنان به پاس این حضور آن ها از هیچ تلاشی دریغ نکنند بسیار دیده شده است که تیمی حتی نتیجه نمی گیرد ولی به خاطر بازی خوب بازیکنانش از سوی هواداران حمایت می‌شود. مسئله بعدی که در به خشونت کشیدن هواداران اثر دارد قضاوت داوری است . وقتی هواداران اشتباهات متداوم داوری به ضرر تیم خود را می بینند عصبانی و پرخاشگر می‌شوند و عموما این مسئله را با شعار علیه داور به نمایش می‌گذارند.

خطای بازیکنان حریف بر روی بازیکنان تیم مورد علاقه، آفساید گرفتن گل های زده، خطا نگرفتن از حریف و کارت دادن به بازیکنان تیم خودی از عوامل خشونت زای هواداران می‌باشد.

استنباط از قضاوت نادرست داوری از مسائلی است که البته گاهی نیز به حق است.

مسئله بعدی که باعث عصبانیت هواداران می‌شود مواردی است که به دیدار دو تیم مربوط نمی شود و معطوف به تسهیلات و امکانات رفاهی و خدماتی نامطلوب ورزشگاه است. مسائلی از جمله مشکلات در آبخوری، بوفه،‌صندلی‌ها و حتی چمن نامناسب که به عدم نمایش خوب بازیکنان منجر می‌شود گاهی جرقه هایی از خشونت در سر هواداران پدید می‌آورد به هر حال خشونت از جمله معضل هایی در فوتبال است که اگر به خوبی کنترل و پیشگیری نشود ممکن است حتی حادثه آفرین شود و ورزش این خواستگاه اجتماعی را به محلی برای آشوب و تشنج تبدیل کند.

*موارد مقابله با خشونت
برای جلوگیری از خشونت همواره راهکارهایی پیشنهاد می‌َشود راهکارهایی که در ابتدا به داور مسابقه برای دقت در قضاوتش و در مرحله دوم به مسئولیت پذیری و تلاش بی وقفه بازیکنان برای نمایش خوب در زمین مسابقه مربوط می‌شود.

شناسایی تماشاگر نماهای مسابقه نه چندان درخشان و جلوگیری از ورود آن ها به سکوها از جمله مواردی است که همواره باید مد نظر قرار بگیرد.

لیدرها از جمله آب‌های بر آتش در این مواقع هستند نقش پر رنگ یک لیدر خوب در حفظ آرامش سکوها و هدایت آن ها به سمت مناسب از جمله مواردی است که می‌تواند در بسیاری از موارد جلوی بروز خشونت‌ها را بگیرد.

هم چنین کارهای فرهنگی و زیر ساختی از جمله تبلیغات رسانه‌های ورزشی، فرهنگ سازی، بنرها و پوسترها و بوروشورها و برنامه ریزی مناسب مسئولان برای ساخت امکانات رفاهی از دیگر راهکارها برای جلوگیری از خشونت است. خشونتی که به عقیده بسیاری فضای کلی فوتبل را نیز متشنج کرده و به یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شود./آق
برچسب ها: فوتبال ، هوادار ، خشونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار