افزايش آمار طلاق در كشور ما را براين داشت تا به بررسي طلاق برجسم وروح انسان و كاهش طول عمر افراد بپردازيم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران: طلاق، طلاق وباز هم طلاق...
اين روزها صحبت از طلاق زياد شده. اگر به آمار طلاق در كشور نگاهي بيندازيم، دليلش را مي فهميم. تقريبا همه مردم از اينكه طلاق چه پيامدي را براي فرد و اجتماع به دنبال دارد، كم وبيش با خبرند، اما در اين گزارش مي خواهيم از پنجره اي ديگر به اين معضل اجتماعي نگاه كرده و ببينيم كه آيا طلاق بركاهش طول عمر افراد تاثير گذار است يا خير؟

در همين راستا گفتگويي انجام داديم با دكتر فردوسي رواشناس و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و نظر اورا جويا شديم.

او گفت: طلاق مشكلاتي مانند تنهايي، استرس وتنش، تغيير در فرم زندگي وديدگاه اجتماعي و كمبودهاي اقتصادي را به همراه داشته و زوجهايي كه داراي فرزند هستند بعد از طلاق و علاوه بر مواردذكر شده با مشكلات فرزندانشان هم دست به گريبانند.

وي اينگونه ادامه داد: افراد مطلقه وبه طور كلي آدمهاي تنها، وقتي با مشكلات مختلف مواجه مي شوند ودر استرس و تنش هاي رواني قرار مي گيرند، چون فاقد حمايت هاي عاطفي و ارتباطي هستند وبه مرور زمان سيستم ايمني رواني آن ها ضعيف شده و حساس و رنجور مي شوند و در مقابل كوچكترين مشكلات واكنش هاي رواني تندي را از خود نشان مي دهند اين ضعف رواني درصد ابتلا به بيماري هاي روحي و رواني والبته جسمي را در آن ها افزايش داده اگر اين افراد در طولاني مدت در معرض اين فشارها قرار داشته باشند در اثر ضعف شديد سيستم ايمني احتمال ابتلا به بيماري هاي خطرناك در آن ها افزايش مي يابد.

از طرفي نتايج تحقيقاتي كه توسط پژوهشگران دانشگاه آريزونا انجام شد، نشان دادكه افراد مطلقه نسبت به افراد متاهل در خطر مرگ زودرس هستند.

وقتي نظر دكتر فردوسي را در اين باره خواستيم گفت: نمي توان گفت كه طلاق به طور مستقيم باعث مرگ زودرس در افراد مي شود، اما با توجه به توضيحاتي كه داده شد، طلاق به دليل مشكلات و تنشهايي كه براي انسان به همراه دارد برسلامت جسم و روح او روحي در انسان شود ،بنابراين مي توان گفت كه طلاق در اين زمينه تاثيري غير مستقيم دارد.

البته توجه به اين نكته هم ضروري است كه درست است طلاق امروزه به يكي از بزرگترين معضلات اجتماعي تبديل شده اما پايان زندگي نيست ،هيچ كس طلاق را توصيه نمي كند ولي بايد به اين نكته توجه داشت كه گاهي زندگي زناشويي براي مردو زن آنقدر سخت و غير قابل تحمل مي شود كه آسيب هاي ناشي از طلاق بسيار كمتر از زماني است كه در زندگي مشترك بسر مي برند، بنابراين طلاق را تنها راه افراد مي يابند. به هرحال اميدواريم در آينده شاهد كاهش آمار طلاق و آسيب هاي ناشي از آن باشيم./ع2
برچسب ها: طلاق ، مرگ ، روح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار