"پاتريک سيل" نويسنده صاحب نام انگليسي در مقاله اي که حاصل نظرسنجي خود از اعراب کشورهاي خاورميانه است، به اين نکته پرداخته که سران کشورهاي عرب منطقه در ماجراي جنگ غزه سياستي مغاير با خواست ملت خود اتخاذ کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "ميدل ايست آنلاين"؛ پاتريک سيل در اين مقاله که تحت عنوان "اعراب در مورد غزه چه مي توانند بکنند" منتشر شده، گفته است؛ کشورهاي عربي در مورد غزه چگونه بايد واکنش نشان دهند؟ انتشار تصاوير تلويزيوني از مرگ و خرابي بيرون آوردن بدن هاي له شده کودکان از زير آوار، قطعا بايد توجهات را برانگيزد و دل تمام خانواده ها از قاهره گرفته تا بغداد و از رياض گرفته تا "رباط" را به جوش و خروش آورد.
اکنون اعراب از سران خود چه انتظاري دارند؟
براي پي بردن نظرات اعراب، يک نظرسنجي از طريق تلفن و ايميل در کشورهاي مختلف عربي انجام شد. هدف اين بود که بدانيم آنها در مورد تنبيه غزه چه احساسي دارند، آيا آنها واکنش خشونت بار دارند و تشنه انتقام هستند؟ و يا اينکه احساس تحقير مي کنند؟
واکنش بيشتر مردم محکم و قاطع بود. نظر آنها اين بود که کشورهايي مانند مصر و اردن بايد پيمان هاي صلح خود با اسرائيل را لغو کنند و سفارتخانه هاي اسرائيل را در قاهره و امان ببندند.
يکي از مصاحبه شوندگان عنوان کرد؛ "آيا سران عرب نمي فهمند که نسل جديد اعراب که از بند ديکتاتورهاي گذشته رها شده اند، ديگر سياست هاي مطيعانه را تحمل نخواهند کرد؟ اعراب و مسلمانان بايد قدرت خود را نشان دهند."

در اين نظرسنجي دو پيشنهاد و نظر ارزشمند نيز ارائه شد:
يکي آن بود که محمد مرسي، حمد بن خليفه و طيب اردوغان و يک مقام ارشد از عربستان مانند شاهزاده سلمان، با يکديگر خواستار ديدار با باراک اوباما باشند. آنها بايد اين پيام را به او برسانند که محاصره غزه و اشغال آن و سرقت زمين ها در کرانه باختري غيرقابل تحمل شده است.
سياست هاي خشونت آميز اسرائيل نه تنها فلسطينيان را از بين مي برد، بلکه مشروعيت تمام رژيم هاي عرب را سست مي کند و خطري براي تمام نظم عربي است. هيچ دولت عربي از خشم مردم خود در امان نيست. اين درس اصلي بيداري اسلامي بود.
مصاحبه شوندگان گفتند؛ اين سران منطقه بايد به اوباما بگويند که اگر در سال 2013 _اولين سال دور دوم رياست جمهوري اوباما _ او نتواند اسرائيل را پاي ميز مذاکره صلح و تعيين کشور فلسطين در مرزهاي سال 1967 بکشاند، آن وقت کشورهاي عربي مجبور خواهند شد روابط خود با ايالات متحده را کاهش دهند.
خريد تسليحات آمريکايي بايد متوقف شود. پايگاه هاي آمريکايي در منطقه خليج فارس تعطيل خواهد شد، دخالت‌ آمريکا در امور کشورهاي عربي تحمل نخواهد شد، حفاظت آمريکا بي ارزش و نامطلوب است: آن فقط اعراب را در معرض تجاوز اسرائيل قرار داده است.
کشورهاي توليدکننده نفت، کاملا آگاهند که ايالات متحده آمريکا و ديگر مشتري اصلي نفت اعراب نيست. تجارت بين المللي نفت به سمت آمريکا تغيير مسير داده، وقت آن فرا رسيده است که اعراب براي حفاظت از مسيرهاي راهبردي نفت با چين متحد شوند.
اگر آمريکا مي خواهد در منطقه عربي نفوذ پيدا کند، بايد سياست هاي خود را تغيير دهد و به يک ميانجي بيطرف و صادق تبديل شود.
اگر اين اتفاق قرار نيست بيفتد، اعراب براي کمک به جاي ديگر توجه خواهند کرد.
سران عرب هم بايد بفهمند که تغييرات عميقي در صحنه بين المللي در حال رخ دادن است. زمان آن است که آنها خارج از مدار آمريکا، جايگاه جديدي براي اعراب در جهان پيدا کنند.
کشورهاي عرب حوزه خليج فارس بايد بدانند که از ميان ايران و اسرائيل، کدام يک دشمن واقعي آنها است.
اگر اعراب با ايران و ترکيه هم پيمان شوند، به قدر کافي قوي خواهد شد تا جلوي تجاوزگري اسرائيل را بگيرند و از فلسطينيان محافظت کند. سرنوشت ظالمانه فلسطينيان مايه ننگ هر عربي است.
پيشنهاد ديگر اين بود که کشورهاي عرب نفت خيز که از ثروت زيادي برخوردارند، بايد براي متحد کردن اقتصاد کشورهاي عربي مانند مصر، تونس و يمن، کمک مالي خود را انسجام بدهند.
آنها بايد براي بازسازي سوريه، وقتي که از اين بحران فعلي خارج شد، طرح هايي ارائه کنند.
فقط وقتي پول اعراب در دفاع از اعراب صرف شود، استقلال عربي واقعا معنا پيدا مي کند.
مصاحبه شوندگان در پاسخ به اين سوال که آيا اعراب بايد براي جنگ با اسرائيل آماده شوند، متفق القول گفتند؛ نه. راه حل بايد سياسي باشد نه نظامي.
بيشتر مصاحبه شوندگان در کشورهايي مانند يمن، الجزاير و کويت، آمريکا را در قضيه قتل عام مردم غزه مقصر دانستند.
آنها گفتند؛ اين حمايت هاي آمريکا است که به اسرائيل امکان مي دهد با مصونيت کامل، فلسطينيان را بکشد.
آنها معتقد بودند که اوباما بازهم در رويارويي با اسرائيل و لابي يهود شکست خورد.
وي گفت: اسرائيل حق دارد از خود دفاع کند و حماس را سازماني تروريستي خواند.
آيا بجز اسرائيل، کس ديگري حق دفاع از خود را ندارد؟ هيچ کشور ديگري اجازه ندارد به دبنال بازدارندگي باشد؟ حماس دولتي کاملا منتخب مردمي است. آيا حماس هم مسئول دفاع از مردم خود نيست؟
اما اعراب چگونه واکنش نشان دادند؟ وقتي الي شياي وزير امور داخلي اسرائيل گفت؛ هدف از اين عمليات آن است که غزه را به دوران قرون وسطي برگردانيم، يا وقتي پسر آريل شارون نخست وزير سابق اسرائيل گفت؛ ما بايد تمام غزه را با خاک يکسان کنيم، آنجا نبايد برق، بنزين يا وسيله نقليه يا هيچ چيزي باشد. اعراب چه واکنشي داشتند؟ آنها واقعا در اين شرايط خواهان آتش بس بودند؟
اسرائيلي ها قاتلان بيرحمي هستند که در جهان بسته و متعصب خود زندگي مي کنند.
از سوي ديگر، اسرائيل قصد دارد با حمله به غزه قدرت خود را به ايران و آمريکا يادآوري کند.
اسرائيل مي خواهد ثابت کند که مي تواند هر کاري که بخواهد و هر زمان که بخواهد، انجام دهد. اين رژيم مي خواهد آزادي عمل خود را نشان دهد، مهم نيست مردم جهان چه فکري مي کنند.
هفته هاي آتي نشان خواهد داد که آيا سران عرب صداي مردم خود را خواهند شنيد يا اينکه تصميم خواهند گرفت به عقب برگردند و امور عادي خود را از سر بگيرند، هرچند که بسياري از فلسطينيان کشته شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار