جنگ یک تریلیون دلاری اروپایی ها درباره بودجه جدید اتحادیه اروپا شدت گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، سران کشورهای اروپایی در نشست بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) وارد میدان دعوای بودجه ای شده اند.
این دعوا بر سر یک تریلیون دلار است و اینکه قرار است اتحادیه اروپا این مبلغ کلان بودجه ای خود را در فاصله سالهای 2014 تا 2020 چگونه صرف کند.
برخی از سران اروپایی پیش از حضور در اجلاس بروکسل نیز می گفتند که این گفتگوها احتمالا به بن بست خواهد رسید و نتیجه ای نخواهد داشت. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تاکید دارد لازم است دور دیگری از گفتگوها بین سران کشورهای اروپایی انجام شود تا توافقی درباره بودجه هفت سال آینده اتحادیه اروپا حاصل شود.
لایحه بودجه جدید در مقایسه با آمار قبلی پنج درصد افزایش دارد. انگلیس با این کار مخالف است. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفته است لندن به علت مشکلات مالی به کاهش بودجه دولت مبادرت کرده است و درنتیجه حاضر نیست در سطح اتحادیه اروپا با افزایش بودجه اتحادیه اروپا موافقت کند و هر طرحی را که در این زمینه مطرح شود وتو خواهد کرد. کامرون افزایش هزینه های اتحادیه اروپا را کاملا اشتباه می داند و تاکید دارد باید با مذاکره ، طرحی نهایی شود که هم برای مالیات دهندگان انگلیسی و هم برای مالیات دهندگان در دیگر کشورهای اروپایی مناسب باشد.
گفتگوها درباره تصویب لایحه بودجه اتحادیه اروپا بسیار دشوار و دردناک است. هر هفت سال یک بار سران کشورهای اروپایی باید لایحه بودجه ای هفت ساله را تنظیم کنند. هریک از کشورهای اروپایی برنامه ها و دغدغه های خاص خودشان را دارند و می خواهند برای طرحهای خودشان بودجه دریافت کنند. افراد بدبین می گویند کاغذبازی بسیار زیادی در درون اتحادیه اروپا وجود دارد. تعدد نهادهای اروپایی یکی از مسائلی است که منتقدان اتحادیه اروپا از آن سخن می گویند.
شورای اروپا باید منافع همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را درنظر بگیرد. در کنار شورای اروپا باید به نهادهای دیگر اتحادیه اروپا نیز توجه داشت. هریک از این سازمانها و نهادهای اروپایی هزینه بر هستند. البته هزینه های اختصاص یافته به این نهادهای اروپایی فقط بخش اندکی از بودجه کل اتحادیه اروپا است. بخش اعظم بودجه یک تریلیون و دویست میلیارد دلاری اروپا برای دوره هفت ساله بعدی به بخش یارانه ها و کمکها به کشورهای عضو مربوط است. از این بودجه باید برای بهبود وضع جاده های کشورهای فقیر اروپایی ازجمله لهستان و ایرلند و احداث زیرساختهای دیگر در این کشورها ازجمله احداث مترو در بلغارستان استفاده شود. بخش دیگری که قسمت قابل توجهی از بودجه اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می دهد بخش کشاورزی است. دولتهای اروپایی نمی توانند یارانه هایی را که به کشاورزان پرداخت می کنند کاهش بدهند. اما کشورهای اروپایی درباره نحوه هزینه کرد این بودجه اختلاف نظر دارند و اینکه آیا این مبالغ به دامداران فرانسوی داده شود یا اینکه از آن برای پرورش دهندگان زنبور در انگلیس استفاده شود. واقعیت این است که نحوه صرف این پولها تاحدودی روشن است و اختلاف اصلی اروپایی ها بر سر این است که آیا باید بودجه دوره هفت ساله بعدی افزایش یابد یا اینکه کاهش داشته باشد. اگر یارانه های اختصاصی به کشورهای ضعیف کاهش پیدا کند، آنها این لایحه بودجه جدید را وتو خواهند کرد. باآنکه اتحادیه اروپا عملا کشورهای فقیر را در مقابل کشورهای ثروتمند اروپایی قرار داده است، بازهم پرسشهای جدی درباره فلسفه شکل گیری این نهاد اروپایی مطرح است. درواقع نوعی جنگ و کشمکش بودجه در اروپا در جریان است. برای نمونه بلغارستان که فقیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا است خواهان آن است که بودجه اختصاصی اتحادیه اروپا به این کشور افزایش پیدا کند . بلغارستان برای سرمایه گذاری های خود به شدت به کمکهای مالی اتحادیه اروپا نیازمند است. در این میان، آلمان تاکید دارد که باید بودجه اروپایی به صورتی بهتر هزینه شود و در حوزه های جدیدی از قبیل اینترنت پرسرعت و مقابله با آثار تغییرات آب و هوایی هزینه شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار