سيلات به معناي عملکرد سريع است که از مالزي تا گينه نو و همراه با موسيقي تمرين مي شود.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران اين  هنر که بعد از ترکيب با سبک پنت جاک پنت جاک سيلات pen jack silat ناميده مي شود توسط يک زن در قرن 6و 7 ميلادي در جزيره سوماتراي اندونزي ابداع شد.



عقيده بر اين است که اين زن با مشاهده، مبارزه بين ببر و يک پرنده عظيم الجثه حرکات اي دو حيوان را تقليد کرده و به کمک شوهرش سبک سيلات را خلق مي‌کند البته عده اي ريشه اين سبک را بر حدود هزار سال پيش و جنوب چين مي رسانند همچنين عده اي ديگر نيز انرا داراي ريشه ايراني مي دانند.

به هر حال اين هنر قبلا سيلک تواوه silek tuon  ناميده شده و حدود سه هزار سبک داشته که از اين تعداد مجموعاً 600 سبک بر تنهايي در مالزي فعال بوده و امروزه نيز بيش از 150 سبک از آن به ثبت رسيده است.



سبک امروزي سيلات توسط استاد فقيدي به نام سوئرو دويرجو متولد 1929 ميلادي تدوين شده و فنون درگيري از نزديک پرتاب و شکستن مفاصل حريف جزو تاکتيک هاي اصلي آن محسوب مي شود.



سيلات امروزه به عنوان يک هنر رزمي متعلق به مسلمانان تلقي مي شود و به دليل زمينه مذهبي داراي فلسفه عميقي مي باشد اين سبک بر دو بخش تقسيم مي شود.



الف) پوآت سيلات poat silat يا رقص سيلات سبک سيلات گويا قبلا به عنوان نوعي رقص به شمار مي رفته و تنها در قرن 14 ميلادي بوده که بخش رزمي نيز به آن افزوده شد.

ب) بواه سيلات buah silat يا گايونگ gayong همان سبک سيلات مبارزه اي رزمي سيلات است که تمام سبک هاي مبارزه اي سيلات اين بخش مشعب مي شود./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار