تبریز/ برای نخستین بار در ایران؛

سنسور هشدار دهنده زلزله، در زلزله ارسباران تست شد/ هشدار زلزله 30 ثانیه قبل از وقوع زلزله

سنسور هشدار دهنده زلزله به شماره ثبت 68602 در تاریخ 21 آذر 89، که 30 ثانیه زودتر وقوع زمین لرزه را به افراد اعلام می کند، در زلزله های اخیر منطقه ارسباران، بصورت میدانی مورد امتحان قرار گرفت.

سید محمد سید معصومی مخترع دستگاه هشدار دهنده ی زلزله در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، در خصوص نحوه ی عملکرد دستگاه گفت: این سامانه با تشخیص امواج اولیه وقوع زلزله فعال می شود و زمانی كه این امواج در كانون زلزله گسترش یافته و سریع تر از امواج ویرانگر ثانویه حركت كرد، سامانه هشدار زلزله، ۳۰ ثانیه قبل از رسیدن امواج ثانویه، وضعیت اضطراری عمومی برای واكنش سریع كاركنان اعلام می كند.

مخترع دستگاه هشدار دهنده ی زلزله با اشاره به وقوع زلزله های بالای 4 ریشتر در روزهای گذشته در منطقه ارسباران گفت: این زلزله ها امکان تائید میدانی را برای سنسور هشدار دهنده زلزله فراهم کرده است.

سیدمعصومی با بیان اینکه سه نوع مختلف موج زلزله وجود دارد و هر كدام با سرعت مشخصي حركت مي كند گفت: این دستگاه براساس رفتار حيوانات به عنوان يكي از پيش نشانگرهاي وقوع زلزله که به امواج P حساس هستند، طراحی شده است و از آنجایی که نسبت سرعت دقيق امواج P و S و حركت آن دو در تمام زمين لرزه ها تقريباً ثابت باقي مي ماند و معمولاًسرعت امواج P، حدود 1.6 برابرسرعت امواج S است، می تواند زمان وقوع زلزله را تقریبا 30 ثانیه قبل هشدار دهد.

وی یادآور شد: این سیستم حسگر، حساس به موجP که یکی از امواج مغناطیسی و طولی زلزله است و معمولاً با توجه به فاصله کانون زلزله تا محل نصب سنسور مدت زمانی قبل از موج مخرب قابل دریافت می باشد، عمل می نماید.

مخترع دستگاه هشدار دهنده ی زلزله با یادآوری اینکه عدم آگاهی به موقع، هنگام بروز زلزله و یا خواب بودن افراد، مهمترین عامل تلفات جانی زلزله های نابهنگام است و اکثر زلزله های کشنده در ساعاتی از شب به وقوع پیوسته اند که افراد در خواب بوده اند گفت: آگاه نمودن افراد قبل از وقوع زلزله حتی اگر 30 ثانیه نیز باشد، بطور حتم در کاهش تلفات جانی موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: نصب و راه اندازی سامانه هشدار زمین لرزه می تواند چند ثانیه قبل از وقوع زلزله با اطلاع رسانی به موقع و هشدار به كاركنان سازمان ها در كاهش تلفات انسانی و خسارات های احتمالی این رویداد طبیعی بسیار موثر و حائز اهمیت باشد.

معصومی با بیان اینکه سامانه یادشده می ‌تواند باعث افزایش حاشیه ایمنی سیستم‌ های مهندسی و كاهش آسیب به زیرساخت‌های حمل و نقل و تجهیزات صنعتی شود یادآور شد: اگر مشخصات جغرافیایی منطقه وقوع زلزله، میزان شدت آن و محل وقوع آن به قید فوریت و با سرعت اعلام شود گروه های اضطراری و امدادرسان می‌توانند در مدت چند دقیقه به مناطق یاد شده اعزام شوند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده ی این دستگاه بسیار مقرون به صرفه است گفت: رایزنی و مکاتباتی با پایگاه شکاری تبریز، مدیر عامل بانک مرکزی و صادرات، کلیه ی مقاطع مدارس غیر انتفاعی، شهرداری اهر، شهرداری ورزقان و شهرک صنعتی مبنی بر نصب و استفاده از این دستگاه صورت گرفته است.

مولا خواه شهردار اهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تبریز در تائید ادعای این شرکت مبنی بر آژیر دستگاه 30 ثانیه قبل از وقوع زلزله گفت: نمونه ای از این دستگاه که در ساختمان شهرداری نصب شده است در جریان وقوع زلزله ی 5.2 ریشتری _ 17 آبان_ آژیر زد.

همچنین گزارشات مردمی از خانواده هایی که این دستگاه را در منزل خود نصب کرده بودند حکایت از آن دارد که آژیر این دستگاه، در بازه ی زمانی 15 تا 30 ثانیه قبل از وقوع زلزله های بالای 4 ریشتر، به صدا درآمده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران تبریز، دستگاه هشدار دهنده زلزله و دستگاه قطع اتوماتیک گاز، حساس به امواج زلزله در دستور تولید انبوه قرار دارد و مصرف کنندگان داخلی و خارجی در حال بهره برداری از آن هستند.

سیستم ارائه شده بر همین پایه ابتدا توسط سنسور هشدار دهنده زلزله به ساکنین آگاهی داده و پس از آن اتاقک ایمنی که بصورت پیش ساخته از قبل در محل (DEAD SPACE) ساختمان نصب شده است و کاملاً در برابر زلزله و سقوط مقاوم می باشد، جان پناهی ایمن برای ساکنین خانه فراهم می کند.

این اتاقک دارای امکاناتی از قبیل اکسیژن، غذای آماده، آب و کمک های اولیه، کیسه هوا، دستگاه GPS (موقعیت یاب گروه نجات) و غیره است، می تواند از تلفات جانی حاصل از بروز زلزله جلوگیری نماید.

لازم به ذکر است اتاقک امن و قطع کن گاز شهری از راه دور و سنسور گاز منو اکسید کربن نیز در مرحله تولید می باشد.

پایین آوردن سرعت قطارهای تندرو، خاموش كردن ماشین آلات سنگین و توقف آسانسورها، قطع خودكارجریان گاز و آب، ذخیره سازی اطلاعات حیاتی رایانه‌ها و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه به جاده‌ها را می توان از مزیتهای استفاده از سامانه هشدار زمین لرزه در سازمان های حیاتی و حساس عنوان كرد.

لازم به ذکر است اولین محصول این مخترع با عنوان دستگاه هشدار دهنده زلزله و سیستم قطع گاز از راه دور هم اکنون به تولید انبوه رسیده و آماده ارائه به عموم می باشد.

این محصول توسط مراجع ذیصلاح داخلی و خارجی مورد تست و تائید قرار گرفته است و دارای 4 استاندارد مدیریت کیفیت و تائیدیه مرکز تحقیقات مهندسی زلزله دانشگاه صنعتی شریف قرار گرفته است./س

 

برچسب ها: سنسور ، هشدار ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهام صادقى
۲۲:۲۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
از كجا ميشه تهيه كرد وقيمتش لطفا
Iran (Islamic Republic of)
سلطانی
۰۹:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۶
سلام چطور میشه تهیه کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی عباسی
۲۱:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۶
سلام اطلاعات قسمتی و روش تهیه لطفا بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
مهدي امام وردي
۲۲:۴۰ ۰۷ دی ۱۳۹۶
ميشه بفرمايين چطور و از كجا مي توان اين دستگاه رو تهيه كرد. ممنون از شما
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۱۸:۰۰ ۰۷ دی ۱۳۹۶
درود خدا برشما
این دستگاهی که در بالا ذکر شده را چگونه میتوان تهییه کرد ؟
ممنون میشم جوابتون رو به اطلاع بنده برسونید.
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۰:۵۸ ۰۷ دی ۱۳۹۶
سلام
از كجا سنسور و اتاق ايمني رو بخريم
و قيمتش چنده
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۶ دی ۱۳۹۶
سلام این سنسور رو از کجا باید تهیه کنیم
قیمتش و محل فروشش رو اعلام کنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۶ دی ۱۳۹۶
سلام
از كجا سنسور و اتاق ايمني رو بخريم
و قيمتش چنده
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۲۲:۵۵ ۰۲ دی ۱۳۹۶
سلام
از كجا سنسور و اتاق ايمني رو بخريم
و قيمتش چنده
Iran (Islamic Republic of)
احمدي
۰۵:۱۵ ۰۱ دی ۱۳۹۶
سلام از كجا ميشه اين سنسور و اطاقك ايمن رو خريداري كرد ؟