همه ما مطالب زیادی راجع به بیماری دیابت خوانده و یا شنیده ایم و می‌دانیم كه این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان آنرا كنترل كرد. با كنترل خوب و دقیق و رژیم غذایی مناسب و البته ورزش كردن می‌توان به راحتی زندگی كرد و مشكلی نیز نداشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، دیابت بر دو نوع است: نوع یك یا وابسته به انسولین و نوع دو یا غیروابسته به انسولین.دیابت نوع یك یا دیابت جوانان از دوران كودكی و به طور ناگهانی و بدون علامت قبلی شروع می‌شود. تمامی این بیماران نیاز به انسولین برون زاد دارند و نوسانات قند خون در آنان وسیع است (Unstable) این بیماران معمولا لاغرند، حال آنكه دیابت نوع دو یا دیابت بزرگسالان در سنین بزرگسالی و از سنین 35 سالگی به بعد شروع می‌شود، این بیماران فقط گاهی به انسولین برون زاد نیاز پیدا می‌كنند و غلظت قند خون در این افراد معمولاً ثابت است (Stable) و این افراد چاقند.یافته‌های علمی جدید پیشنهاد می‌كنند، والدینی كه مبتلا به دیابت نوع یك هستند، فرزندان خود را وادار كنند كه از تخت بیرون آیند، به بیرون رفته و بیش از نیم ساعت در روز را به بازی بپردازند تا با این كار فرزندانشان به میزان كمتری به بیماریهای قلبی مبتلا شوند.مطالعه‌ای كه توسط پژوهشگران انجام شده اثبات كرده كه حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی (ورزش) كه به صورت مرتب انجام می‌گیرد می‌تواند میزان فشار خون چربی خون (كلسترول و تری گلیسیرید ) را حتی در كودكان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یك كاهش دهد.فعالیت بدنی در بیرون از مدرسه باعث سلامت قلبی - عروقی، بین 23000 مورد بررسی شده در سنین 3 تا 18 سال می‌شود. آنان دریافته اند كه هر چه فعالیت بدنی بیشتر باشد سلامت قلبی نیز افزایش می‌یابد.كودكان هر چه فعال‌تر باشند، درصد كمتری به بیماری افزایش چربی خون مبتلا می‌شوند. نزدیك 40% از كودكانی كه فعالیت ورزشی منظمی ندارند چربی خون بالا دارند و كودكانی كه یك یا دو روز در هفته فعالیت دارند در 36% موارد چربی خون بالا دارند و آن دسته از كودكان كه سه روز یا بیشتر در طول هفته ورزش می‌كنند این میزان به 34% كاهش می‌یابد.

هموگلوبین AIC (HbAlC) نوعی هموگلوبین درخون است كه در افرادی كه دیابت دارند و آنرا به خوبی كنترل نمی‌كنند افزایش می‌یابد (اندازه گیری میزان این هموگلوبین در خون یك تست برای برآورد كنترل قند خون در بیماران دیابتیك است و اگر فرد به مدت 2 یا 3 ماه قند خون خود را كنترل نكند میزان این هموگلوبین در خونش بالا می‌رود ).مطالعات نشان داده است كه بیشتر كودكانی كه به دیابت نوع یك مبتلا هستند و ساعات زیادی را صرف نشستن و تماشای تلویزیون می‌كنند سخت تر از دیگران می‌توانند میزان قند خون را كنترل كنند.واضح است كه فعالیت بدنی برای تمامی كودكان مفید است اما برای كودكان مبتلا به دیابت نوع یك، احتیاج به داشتن فعالیت بدنی بسیار مهم تر از دیگران است چرا كه این كودكان در ریسك بالای بیماریهای قلبی قرار دارند. ورزش كردن در طول زندگی چیزی است كه ما مرتباً باید فرزندانمان را به آن تشویق كنیم تا از دوران كودكی به آن بپردازند و این به صورت یك عادت در زندگیشان تبدیل شود.بیماری قلبی عامل اصلی مرگ در افراد مبتلا به دیابت است. نزدیك به دو سوم از كودكانی كه به دیابت مبتلا هستند دارای یك یا تعداد بیشتری از فاكتورهای ابتلا به بیماریهای قلبی هستند و هنگامی كه به دوران 20 تا 30 سالگی زندگی خود می‌رسند 5 بار بیشتر از دیگر همسالان خود در خطر مرگ به علت بیماریهای قلبی عروقی و مغزی عروقی قرار دارند./س

برچسب ها: دیابت ، ورزش ، انسولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.