پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتي اميرکبير با طراحي مدل جديد رياضي موفق شدند ساختارهاي نانواليافي متناسب با ساختارهاي بافت بدن توليد كنند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : دکتر روح الله باقرزاده،‌ پژوهشگر طرح ،‌ يكي از راههاي ترميم برخي بافت هاي آسيب ديده را كشت سلول هاي بنيادي يا سلول هاي همان بافت در خارج از بدن، اتصال سلول ها به يك داربست مصنوعي و انتقال آن به بدن ذكر كرد و گفت: در اين روش هر چه سلول هاي پيوندي بيشتري به داربست مصنوعي متصل شوند و هر چه توانايي نفوذ سه بعدي آنها در اين ساختار بيشتر باشد، ترميم بافتي هم موفق تر خواهد بود.

وي افزود: پژوهشگران به صورت متداول چند نوع داربست را انتخاب و براساس نتايج تجربي يكي از آنها را براي كار خود انتخاب مي كنند ولي با مدل رياضي جديدي كه در اين پژوهش در زمينه داربست هاي نانواليافي به دست آمده است، مي توان ساختار هايي را توليد كرد كه بهترين شرايط اتصال سلول و در نتيجه پيوند بهتر بافتي را در داربست هاي نانواليافي داشته باشند.

باقرزاده تصريح كرد: مدل رياضي اين پژوهش امكان پيش بيني رفتار نانوالياف با استفاده از كنترل متغيرهاي تخلخل را فراهم كرد و ما توانستيم با توجه به رفتار سلول مورد نظر براي كشت، ميزان تخلخل داربست را تعيين كنيم.

پژوهشگر طرح، توليد ساختارهايي مهندسي شده با خواص تخلخلي، اندازه منافذ مورد نظر و متناسب با اندازه و رفتار زيستي سلول را موجب چسبندگي و نفوذ بيشتر سلول هاي كشت شده ذكر كرد و گفت: نتايج تجربي ما در مقياس سلولي نشان داد كه داربست ساخته شده با اين روش، يكي از شبيه ترين ساختارهاي متناسب با بافت بدن است.

وي افزود:‌ البته مراکز تحقيقاتي از جنس هاي متفاوتي براي رشد و کاشت سلول استفاده مي کنند ولي در مورد داربست¬هاي نانواليافي مدل رياضي اين طرح بنابر مقالات ارائه شده در نشريات معتبر بين المللي، بهترين پاسخ را داده است علاوه بر اين كه سرعت رشد سلول در آن بالا و ساخت نانوساختار ارزان تمام مي شود.

 باقرزاده با اشاره به کاربرد غشاها و ساختارهاي نانواليافي در صنايع ديگر تصريح كرد:‌ امروزه از اين ساختارها در کاربردهاي ديگري نظير نانوفيلترها، سلول¬هاي خورشيدي، پيل¬هاي سوختي و نانو سنسورها استفاده مي شود. از اين رو از نتايج به دست آمده در اين پژوهش مي توان براي تهيه ساختارهايي متناسب تر در اين صنايع هم استفاده کرد.

هم اكنون كشت سلول ها براي ترميم بافت هاي مختلف از جمله پوست، غضروف، ديواره رگها و استخوان استفاده مي شود.

اين پژوهش در رساله دكتري مهندسي نساجي در دانشگاه صنعتي اميركبير و به راهنمايي دكتر لطيفي و دكتر شيخ زاده و مشاوره دكتر اماني و پروفسور لينگ¬شو کونگ (Lingxue kong) انجام و از نتايج آن تا كنون 10 مقاله معتبر علمي به چاپ رسيده است./ح

برچسب ها: داربست ، کاشت سلولی ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار