وزیر امور خارجه کشورمان در پانزدهمین نشست شورای وزیران D8 در اسلام‌آباد، گفت: حق حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها باید محترم شمرده شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در پانزدهمین نشست شورای وزیران سازمان همکاری‌های اقتصادی D8 به پاکستان سفر کرده، طی سخنانی در این نشست با ابراز تأسف از تحولات اندوه‌بار و اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی در کشتار برادران و خواهران مسلمان در غزه، اقدام رژیم صهیونیستی در این زمینه را به شدت محکوم کرد و برخورد مبتنی بر استانداردهای دوگانه با حقوق بشر در مناطق مختلف را مورد انتقاد قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد مشترک و چالش‌های بزرگ مردم جهان، بر اهتمام کشورهای عضو این سازمان برای ریشه‌کن کردن فقر، اطمینان از امنیت غذایی، افزایش تجارت درون سازمانی و انتقال فناوری‌های پیشرفته تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مبحث «مشارکت دموکراتیک برای صلح و شکوفایی» به عنوان شعار اجلاس سران سازمان و با بیان اینکه دموکراسی ارزشی جهانی بر اساس اراده آزاد مردم برای تعیین نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود داراست، اظهار داشت: دموکراسی متعلق به هیچ کشور یا منطقه نیست و احترام به حق حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت و رد هرگونه تلاش برای تخریب نظم‌های مبتنی بر قانون اساسی و دموکراسی ایجاد شده توسط مردم، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

صالحی در این نشست چالش‌های جهانی از قبیل فقر شدید، ناامنی غذایی، آمار بالای بیکاری، بار بدهی‌های خارجی و فقدان کمک‌های مالی، تغییرات آب و هوایی، افزایش قیمت محصولات خام و محدودیت‌های تجاری را مورد توجه قرار داد و این سازمان را برای تحرک بیشتر و اتخاذ اقداماتی هماهنگ به منظور یافتن پاسخی قاطع و مبارزه با این مشکلات فراخواند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح اهداف سازمان همکاری‌های اقتصادی D8 از جمله بهبود موقعیت کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، تنوع و ایجاد فرصت‌های جدید در روابط تجاری، افزایش مشارکت در تصمیم‌گیری در سطح بین‌المللی و ارائه استانداردهای بهتر زندگی، اظهار داشت: در تحقق اهداف سازمان در ارتباط با بخش خصوصی، باید به تسهیل و ایجاد پروژه‌های مشترک برای رسیدن به اهداف سازمان در زمینه‌های همکاری بپردازیم و به تشویق جوامع کسب و کار در کشورهایمان به منظور مشارکت هر چه بیشتر آنها در فعالیت‌های  D8 اهتمام ورزیم.

صالحی خاطرنشان کرد: تمایل به توسعه اقتصادی و اجتماعی به عنوان راهنمای رهبران سازمان برای ایجاد همکاری درون سازمانی همچنان معتبر بوده و کشورهای عضو را در راه پیشرفت و نوسازی در قالب روح دوستی، همبستگی و همکاری به هم پیوند می‌دهد.

وی با بیان اینکه جهان امروز متشکل از کشورهایی با سیستم‌های متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مذهبی است که توسط تاریخ، سنت‌ها، ارزش‌ها و تنوع فرهنگی مشخص می‌شوند، خاطرنشان کرد: ثبات این کشورها از طریق به رسمیت شناختن حق جهانی آنان برای تعیین آزادانه رویکردشان به توسعه پیشرو تضمین می‌شود. 

صالحی بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌های چندجانبه در چارچوب D8 به عنوان یک ابزار مهم برای رشد و توسعه کشورهای منطقه تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان از وزیر خارجه پاکستان به عنوان رئیس جلسه پانزدهم شورای وزیران سازمان همکاری‌های اقتصادی D8  قدردانی کرد.

انتهای پیام/

پ2

برچسب ها: صالحی ، پاکستان ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار