گزارش جدید آمانو درباره فعالیت های هسته ای ایران، تکرار همان مکررات گذشته بود. مکرراتی که بارها و بارها از سوی مقامات کشور تکذیب شده اند و آژانس نیزر هیچ دلیلی برای اثبات آنها ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، گزارش جدید آمانو درباره فعالیت های هسته ای ایران، تکرار همان مکررات گذشته بود. مکرراتی که بارها و بارها از سوی مقامات کشور تکذیب شده اند و آژانس نیزر هیچ دلیلی برای اثبات آنها ندارد.

آژانس در گزارش اخیر خود که چند روز پیش درباره برنامه هسته‌‌اي ایران منتشر شد اعلام کرد در ماه اکتبر، سوخت از نیروگاه بوشهر خارج شده و به حوضچه سوخت منتقل شده است.

این اتفاق دو ماه پس از آن رخ داده که روس اتم، شرکت هسته‌اي دولتی روسیه اعلام کرد نیروگاه با ظرفیت کامل آن کار می‌کند.

رویترز ادامه داد: در گزارش آژانس دلیلی برای خروج سوخت از رآكتور ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر ارائه نشده است. در همين رابطه

یک دیپلمات آشنا به مسئله هسته‌‌اي گفت که این مسئله به معنای خاموش شدن این نیروگاه است. علی‌اصغر سلطانیه، در پاسخ به اين ادعا خاطرنشان کرد که این اقدام مرتبط با انتقال تدریجی مسئولیت فعالیت نیروگاه از روسیه به ایران است.

وی بدون اشاره به جزئیات به رویترز گفت که این یک «روال فنی بسیار عادی (در جریان انتقال)... برای حصول اطمینان از بررسی شدن تمامی وجوه ایمنی» است.

اوایل سال گذشته ایران اعلام كرده بود که برای آزمایشات باید سوخت را خارج کند.

یک منبع نزدیک به این موضوع گفت که این کار به دلیل نگرانی از این است که قطعات فلزی تجهیزات تقریبا ۳۰ ساله استفاده شده در ساخت رآكتور، سوخت را آلوده کرده باشد.

شرکت روسی نیائپ - که بخشی از روس اتم است- ماه گذشته اعلام کرد بوشهر در مارس ۲۰۱۳ به طور رسمی برای استفاده به ایران واگذار می‌شود؛ در حالی که پیش‌تر مقامات گفته‌ بودند که این اتفاق در پایان سال‌جاري رخ می‌دهد.

اين در شرايطي است كه سلطانيه گزارش اخير آژانس را دليلي بر مسالمت‌آميز بودن برنامه‌هاي مسالمت‌آميز ايران عنوان كرده بود.

اما ادعاي آژانس در حالي مطرح شده است كه ايران پيش از اين طي نامه‌اي آژانس را در جريان روند انتقال مجتمع‌هاي سوخت قرار داده بود.

اما در حالی که یوکیو امانو در گزارش مغرضانه خود بار دیگر ادعاهای واهی را تکرار کرده بود

مجددا در مورد توقف مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ و ایران ابراز نگرانی کرده و از ادامه تلاشها برای حل مسالمت آمیز اختلافات خبر داده است .


به گزارش خبرگزاری فرانسه، "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت کنونی موضوع هسته ای ایران، بر لزوم یافتن راه حل دیپلماتیک برای حل اختلافات با غرب تاکید کرد.

وی پس از دیدار با "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری فرانسه گفت: وضعیت نگران کننده است، اما مهم این است که تلاش ها برای یافتن راه حل مسالمت آمیز ادامه یابد.



آمانو با اشاره به گزارش سئوال برانگیز اخیر آژانس در مورد فعالیتهای هسته ای ایران اظهار داشت: وضعیت فعلی نگران کننده است، اما تاسیسات و مواد مورد اشاره در این گزارش تحت نظارت آژانس هستند و ما می توانیم استفاده آنها برای اهداف صلح آمیز را تایید کنیم.تا به این ترتیب به نظر برسد وی از گزارش خود عقب نشینی داشته است.



گفتنی است در ادامه شبهه افکنی رژیم صهیونیستی و همپیمانان غربی اش علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر از تهران خواست صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای اش را به اثبات برساند.
برچسب ها: آمانو ، وبگردی ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار