نماينده مجلس خبرگان رهبري گفت: ماهيت انقلاب امام حسين (ع) بر تحقق حقوق بشر استوار گشته بود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، آيت‌الله هاشم هاشم‌زاده هريسي در نشست علمي «ظرفيت‌هاي قيام امام حسين (ع) براي پيشبردحقوق بشر» همزمان با دهه اول محرم الحرام در تالار اجتماعات دفتر شمالغرب کميسيون حقوق بشراسلامي گفت: فرهنگ شهادت، فرهنگ مبارزه مستمر حق با باطل، فرهنگ طاغوت ستيزى و طاغوت‏زدايى، اصل پيروى از رضاى خدا و مصالح مسلمين، و فرهنگ پيشگيرى از جرم و فساد، قبل از وقوع آن در فرهنگ نظارت عمومى و امر به معروف و نهى از منكر از مؤلفه‏هاى فرهنگ و تعاليم عاشورا به حساب مي آيند.

حقوقدان و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تهران با بيان اينکه قيام عاشورا حاوي مسائل فكري، اخلاقي، اعتقادي، عرفاني، سياسي و حقوق بشردوستانه است ادامه داد: متاسفانه تاكنون تنها به لايه اوليه حادثه يعني مصيبت سيدالشهدا و همراهان ايشان توجه شده است.

وي با بيان اينكه اين حادثه داراي لايه‌هاي ديگري است كه آموزه‌هاي بسياري براي مسئولين دارد، گفت: امام حسين(ع)‌ وقتي كه وارد كربلا شد همه ياران را فرا‌خواند و به آنها گفت شما با من بيعت كرده‌ايد اما مقيد به بيعت خود نباشيد، زيرا فردا روزي در اين ميدان جنگي درمي‌گيرد كه در آن پيروزي وجود ندارد، شهادت است و خون؛ اينگونه نيست كه هر كدام از شما به پست و مقام دنيوي نائل شويد، با انگيزه‌هاي مادي نبايد در اين ميدان بمانيد.

آيت الله هاشم‌زاده هريسي با بيان اينکه اين بخش از قيام عاشورا لزوم شفافيت با مردم را بيان مي‌كند افزود: آنجايي كه پيروزي وجود دارد گفته شود و آنجا كه سرانجام شكست است آگاهي داده شود ، بدي‌ها، خوبي‌ها، ضعف‌ها، نواقص و همه حقايق بايد از سوي مسئولين بيان شود.

وي با بيان اينکه امام حسين (ع) در واقع با همراهان خود با شفافيت برخورد مي‌كند و قيام آن امام براساس صداقت و شفافيت است افزود: دروغ گفتن با اين بهانه كه مردم نااميد نشوند و همراهي كنند، فريب است زيرا بايد همواره واقعيت‌ها را بيان كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري، نكات حقوق بشري را از ديگر آموزه‌هاي قيام عاشورا برشمرد و گفت: زماني كه امام حسين(ع) در قتلگاه قرار داشت و خيمه‌ها مورد تاخت‌وتاز لشكريان يزيد قرار گرفته بود، خطاب به آنان گفت: شما در جنگ نظامي با من و ياران من هستيد اما چرا به خيمه‌ها، كودكان، زنان و غيره نظاميان يورش مي‌بريد.

وي با بيان اينکه درس هاي حقوق بشري عاشورا قابل استفاده براي تمام جهان است ادامه داد: بايستي منشور حقوق بشردوستانه عاشورا بر سردر تمام سازمان‌هاي بين‌المللي نصب شود.

حقوقدان و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم و تحقيقات تهران با بيان اينکه انقلاب عاشورا و امام حسين (ع)، انقلاب براي حقوق بشر بود افزود: عرصه انقلاب حسيني عرصه فريب و دروغ نبود بلكه عرصه احترام به حقوق و كرامت انساني بود.

وي با بيان اينکه بايستي عظمت و شان عاشورا را حفظ كرد ادامه داد: همچنين شعار‌ها و نوحه‌ها بايد پرمعنا، آموزنده و اخلاقي و تربيت‌كننده باشد و انسان‌ها را به معنويت بكشاند و آنها را با اهداف امام حسين (ع) آشنا كند.

آيت الله هاشم زاده هريسي با اشاره به برخي تحريفات موجود در نوحه‌ها و شعار‌هاي ايام محرم گفت: بهتر است به جاي پرداختن به اين تحريفات به عظمت و متانت واقعه‌ عاشورا بپردازيم و سخنرانان و مداحان مراقبت كنند و اظهارات بي‌استناد مطرح نكنند چرا كه اين سخنان اثرگذار است و مردم هم هوشيار و بيدار باشند و جلوي تحريفات بايستند. /س

 

برچسب ها: منشور ، نصب ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.