معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی گفت: با توجه به امكانات مناسب ، در صورت مدیریت صحیح و برنامه ریزی منسجم ، خوزستان می تواند تولید محصولات كشاورزی و باغی را تا چند برابر سطح فعلی افزایش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، 'رحیم سجادی ' در گردهمایی مدیران موسسه جهاد نصر سراسر كشور در اهواز افزود: اراضی خوزستان از مستعدترین اراضی كشور از نظر حاصلخیزی و شرایط آب و هوایی است از این رو می توان با بهره گیری درست از امكانات موجود ، سطح كشاورزی استان را ارتقا داد.

وی گفت: از چهار سال گذشته سرمایه گذاری های خوبی در خوزستان انجام شده كه نشان دهنده عملكرد خوب تولید استان است ، این موفقیت در شرایطی به دست آمده كه بروز مشكلاتی از جمله خشكسالی باعث محدودیت هایی در كشت محصولات كشاورزی شده و این مشكلات ، فشارهای زیادی به كشاورزان وارد كرده است.

معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی در ادامه گفت: تولید سالانه محصولات كشاورزی خوزستان پاسخگوی نیازهای غذایی این استان و قسمت اعظمی از نیازهای عذایی كشور است و یكی از برنامه ریزی هایی كه در كشور در حال پیگیری و اجراست ، بحث امنیت غذایی و تولید محصولات باكیفیت می باشد كه امید است با احیای اراضی خوزستان و افزایش تولیدات ، این استان نقش موثری در امنیت غذایی كشور داشته باشد.

سجادی ، پیشرفت پروژه های موسسه جهاد نصر را در زمینه شبكه های فرعی و تجهیز ، نوسازی و زهكشی در خوزستان مطلوب ارزیابی كرد.

وی خاطرنشان كرد: پروژه های شبكه های فرعی و تجهیز ، نوسازی و زهكشی زیرزمینی و یكپارچه سازی 180هزار هكتار از اراضی خوزستان در حال اجرا و فعال است.

موسسه جهاد نصر هم اكنون طرح احیا ، نوسازی و تجهیز 550هزار هكتار از اراضی

خوزستان و ایلام را در قالب طرح مقام معظم رهبری در دست اجرا دارد كه از میزان 500هزار هكتار در خوزستان و 50هزار هكتار در استان ایلام می باشد.

قرار است این پروژه بزرگ ملی طی پنج سال آینده به بهره برداری برسد و میزان تولید محصولات كشاورزی خوزستان را از 2/13 میلیون تن به 25میلیون تن افزایش دهد.

در این نشست ، رییس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان با اشاره به آثار مطلوب اجرای طرح مقام معظم رهبری در خوزستان گفت: با اتمام این طرح بزرگ و زیربنایی می توانیم سالانه 5/1 میلیارد متر مكعب در مصرف آب كشاورزی صرفه جویی كنیم.

'كیخسرو چنگلوایی' بالابودن مصرف آب را یكی از مشكلات اصلی در بخش كشاورزی برشمرد و ابراز امیدواری كرد با اجرای موفق طرح احیا و نوسازی 500هزار هكتار از اراضی استان ، امكان استفاده مطلوب و صحیح از منابع آبی فراهم شود.

در شهریور ماه امسال نخستین گام از طرح احیای اراضی كشاورزی خوزستان (طرح مقام معظم رهبری) به میزان 21هزار هكتار در اراضی دشت آزادگان به بهره برداری رسید./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.