مصباحي‌مقدم در میزگرد «بازار ارز در اقتصاد مقاومتی»:

مديريت بر تقاضاي ارز و کنترل ماليات در کاهش هزينه‌هاي جاري موثر است

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه برخي کارشناسان اقتصادي در شرايط کنوني نظراتي را بيان مي‌کنند که هيچ کمکي به حل مشکلات موجود نمي‌کند، گفت: مديريت بر تقاضاي ارز و دقت نظر بر روي ماليات و ساير موارد حائز اهميت بوده و مي‌تواند از عوامل موثر در کاهش هزينه هاي جاري باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران: غلامرضا مصباحي مقدم در میزگرد «بازار ارز در اقتصاد مقاومتی» که ظهر امروز به همت بسیج دانشجویی در سالن همايش دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، اظهار داشت: عملکرد ارزي کشور ما در گذشته بر مبناي وضعيت درآمد ناشي از صادرات نفت بود و هر وقت که با کاهش درآمد ناشي از صادرات نفت مواجه بوده‌ايم سعي کرديم تا بودجه کشورمان را به صورت انقباضي تبديل کنيم.

وي ادامه داد: کاهش اتکا به نفت در برنامه‌ها و سياست‌هاي کلان در نظر گرفته شده که البته در برنامه سوم و چهارم و حتي پنجم نيز مورد تأکيد قرار گرفته بود.

مصباحي مقدم اضافه کرد: قرار شد درسال 1379، در ذخيره ارزي، براي ارتقاي برنامه سوم تأکيد شد که ايجاد يک جدول مورد استفاده از منافع نفتي را داشته باشيم تا بتوانيم سالانه طبق آن جدول عمل کنيم و هرچه قدر برطبق اين جدول، درآمد به دست آورديم به حساب ذخيره ارزي در خزانه واريز کنيم.

وي با بيان اينکه استدلال اين حساب ذخيره ارزي کنترل نوسانات ارزي بود، تصريح کرد: با توجه به اين استدلال بايد با احتياط بيشتري گام برداريم تا با تنظيم ارز سالانه بتوانيم بودجه سالانه خود را پوشش دهيم که اگر با کمبودي مواجه شديم از حساب ذخيره ارزي در خزانه برداشت و کمبود را جبران کنيم.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه 50 درصد منابع اين صندوق را به بخش خصوصي اختصاص داده‌ايم افزود: با اختصاص اين درصد از منابع به بخش خصوصي، تمام محصولات در زمينه ماشين آلات و خدمات، توليد مي‌شود. ولي متأسفانه به دليل اينکه اين سياست به خوبي مورد توجه مسئولين قرار نگرفت، اين منابع را به راحتي از حساب ذخيره ارزي برداشت کردند.

مصباحي مقدم در ادامه افزود: در اواخر سال 1384درباره بودجه 85 زماني که جناب آقاي دانش وزير اقتصاد بودند به محمود احمدي‌نژاد بيان کردم که گزارشي را که مي‌خواهيد درباره بودجه به مجلس ارائه دهيد، قبل از آن در اختيار ما قرار بگذاريد تا بتوانيم نقطه نظرات خود را بيان در مورد آن کنيم.

وي ادامه داد: در سال 84 بارها به نمايندگان مجلس تذکر داده بودم که با تصويب اين بودجه قطعا با تورم شديدي مواجه خواهيم شد، چرا که درصورت بروز تورم با مشکلاتي در زمينه ايجاد اشتغال هم برخورد خواهيم کرد، به دليل اينکه توافق دولت و مجلس برخلاف نظر کارشناسي صورت گرفته بود.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تأثير تحريم نفت بر کشور تصريح کرد: تحريم فروش نفت باعث شده تا صادرات در اين زمينه کاهش و در دستيابي به ارز نيز با کمبود برخورد کنيم.

وي اضافه کرد: بايد سال آينده صادرات نفت را مبناي درآمد عمومي کشور قرار دهيم؛ چرا که سرمايه‌گذاري در نفت در سال گذشته کم و چاه‌هاي نفت نيز کاهش يافته است.

وي با بيان اينکه بودجه عمراني همچنان مي‌تواند متکي برنفت باشد بيان کرد: در مورد بودجه جاري بايد ماليات‌ها را افزايش دهيم بدون اينکه نرخ ماليات را بالا ببريم.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: مديريت بر تقاضاي ارز و دقت نظر بر روي ماليات و ساير موارد حائز اهميت بوده و مي‌تواند از عوامل موثر در کاهش هزينه هاي جاري باشد.

در ادامه محمد خوشچهره عضو هيئت علمي دانشگاه اقتصاد دانشگاه تهران با بيان اينکه بايد از بعد مديريت استراتژيک به مباحث نگاه کرد اظهار داشت: در اين مديريت يعني جدا از محيط داخل مي توان نقاط ضعف و قوت را مشاهده کرد.

وي ادامه داد: در مديريت استراتژيک مبادلات داخل و خارج مشخص و فرصت‌ها و تهديدهاي آن نيز مشخص است، فقط در اين مديريت توأمان بايد نقاط ضعف و قوت را مدنظر قرار دهيم

وي با بيان اينکه تشخيص مقاطع زماني حائز اهميت است گفت: برخي از کارشناسان اقتصادي در شرايط کنوني نظراتي را بيان مي‌کنند که هيچ کمکي به حل مشکلات موجود نمي‌کند.

وي با اشاره به اقدامات آني گفت: اينگونه اقدامات از لحاظ استراتژيک شامل برنامه‌هاي کوتاه مدت، بلند مدت و ميان مدت مي‌شود که بايد در آن به زمينه بروز بحران توجه کرد.

خوش‌چهره در ادامه اظهار داشت: کاهش ارزش پول ملي نه تنها موجب اختلالات اقتصادي در جامعه مي‌شود، بلکه در آن شاهد سقوط ارزش پول ملي نيز خواهيم بود.

وي در پايان خاطرنشان کرد: در سياست‌هاي اقتصادي به خصوص سياست‌هاي ارزي بايد اهداف کلان اقتصادي را مشخص و مجموعه اين سياست‌ها را در نظر گرفت و براي تحقق آن سياست هاي پولي، مالي و ارزي را تنظيم کرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: خوشچهره ، اقتصاد ، مقاومتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار