پس از شهادت امام حسين(ع) و 72 پروانه پر سوخته كاروان كربلا، سر مطهر غافله سالار كربلا به همراه سر ساير شهدا شهر به شهر گذشت تا اين كه بالاخره بدن‌هاي مطهر دفن شد، برخي سرها به اين اجساد بهشتي ملحق و برخي ديگر بنا بر اقوال تاريخي در اماكن ديگري دفن شدند.

به گزارش خبرنگار ويژه‌نامه محرم باشگاه خبرنگاران، پس از شهادت امام حسين(ع) و حماسه آفرينان كربلا، سرهاي مطهر همه شهداي نهضت عاشورا بر فراز نيزه‌ها بلند شد و شهر به شهر را طي كرد.

سر مقدس حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در جلوتر از همه سرها حركت داده مي‌شد و اين  در حالي بود كه لب‌هاي مطهر سومين پيشواي شيعه بر فراز نيزه قرآن زمزمه مي‌كرد.

اما اين سرهاي مطهر در كجا و چگونه آرام گرفتند؟ براساس اقوال تاريخي در اينكه سر مطهّر امام حسين(ع) كجا دفن شده است، منابع تاريخي و حديثي شيعه و سني، گزارش‌هاي متفاوتي ارائه كرده‎اند تا آنجا كه ده قول در اين باره گفته شده است.

همچنين مورخاني چون؛ سبط ابن‌جوزي و نويري و بعضي از محققان و نويسندگان معاصر، از جمله سيد محسن امين عاملي، فضل علي قزويني و شهيد قاضي طباطبايي، به جمع‎آوري برخي از اقوال و نقد و بررسيِ آنها پرداخته‎اند.

* محل دفن سر مطهر سيدالشهدا(ع)

در مورد محل دفن سر مطهر حضرت اباعبدالله الحسين(ع) ده نقطه به ثبت تاريخي رسيده كه شامل: كربلا (به بدن مطهر ملحق شده)، نجف (در كنار مرقد مطهر حضرت علي(ع))، مدينه (بقيع و كنار قبر بي نشان حضرت زهرا(س))، دمشق (مسجد دمشق)، رقه (مسجد جامع)، كوفه (دارالخز)، عسقلان، مصر (بارگاه الحسين(ع))، مرو (دارالاماره) و حّران (سندي قوي ندارد)، مي‌شود.


دمشق، سنگي كه سر مطهر سيدالشهداء(ع) روي آن قرار گرفت


رأس الحسين(ع) دمشق


رأس الحسين(ع) قاهره


رأس الحسين(ع) حلب

 
رأس الحسين(ع) عسقلان

 
راس ألحسين(ع) مسجد حنّانه


 
رأس الحسين(ع) نجف

 
*سرهاي ساير  شهداي كربلا

اگرچه بر اساس گزارش‌هاي تاريخي، سرهاي ديگر شهدا نيز از کوفه به شام فرستاده شد، اما درباره مکان دفن آنها، گزارش‌هاي چندان معتبري در دست نيست و در مجموع سه گزارش و گفته ذيل در اين باره وجود دارد:

* دفن سرها در جَبّانة‌ كوفه

ابن سعد به عنوان وقايع نگاري عاشورا نوشته است كه وقتي اسرا در قصر ابن زياد زنداني شدند، شخصي به نام ابوخالد ذكوان به ابن زياد گفت: اين سرها را به من واگذار تا آن‌ها را دفن كنم؛ او آن‌ها را تحويل گرفت و در (قبرستان) جَبّانه (كوفه) دفن كرد و سوار بر مركب خود شده و به سوي اجساد آنان رفته و پس از تكفين، آن‌ها را دفن كرد.

البته اين قول را به هيچ‎ رو نمي‎توان پذيرفت، چرا كه ـ چنان نگاشته شد ـ اولاً: با نصوص تاريخي كه بر بردن سرهاي شهدا به شام نزد يزيد دلالت دارد، ناسازگار است، ثانياً: در ادامه گزارش آمده است كه ذكوان، اجساد آن‌ها را نيز دفن كرد كه اين امر با مسلّمات تاريخ عاشورا منافات دارد، زيرا بر اساس گزارش‌هاي معتبر، اهل غاضريّه، دفن كنندگان شهدا بوده‎اند، نه شخصي به نام ذكوان.

* الحاق سرها به بدن‎ها

مستوفي هروي و بعدها خواندمير، به عنوان مورخ نوشتند كه اسراي اهل بيت‌(ع)، سرهاي ديگر شهدا را همراه سر امام حسين(ع) به كربلا آورده و در كنار بدن‎هايشان دفن كردند كه اين گزارش از اين‌رو که از گزارش‌هاي متأخر است و در منابع کهن، نيامده، چندان اعتباري ندارد.
 

قبرستان باب الصغير(شام)
 

 

 

 
* دفن برخي سرها در مقبره باب الصغير شام

اما از محققان معاصر، سيدمحسن امين عاملي، ديدگاه ديگري دارد و در اين باره نوشته ‌است:

در سال 1321ق در مقبره معروف به مقبره باب‌الصغير در دمشق، بارگاهي را ديدم كه جلويِ درِ آن، سنگي بود و روي آن نوشته شده بود:

اينجا محل دفن سرهاي عباس‌بن علي(ع)، علي‌بن الحسين اكبر(ع) و حبيب‌بن مظاهر است.


مقام راس شهداي كربلا(باب الصغير)



پس از چند سال، آنجا را خراب كرده و تجديد بنا كردند و آن سنگ از بين رفت و ضريحي داخل بارگاه ساخته بودند و اسامي بسياري از شهداي كربلا را روي آن نوشته بودند، در حالي كه آنجا در حقيقت منسوب به آن سه سر بود.

البته به گمان قوي چنين انتسابي صحيح باشد، زيرا پس از حمل سرهاي شريف به دمشق و گرداندن آن‌ها و پايان يافتن مقصود يزيد كه اظهار پيروزي، آزار و اذيت كردن اسرا و انتقام گيري از آنان بود، چاره‎اي جز دفن آن‌ها در يكي از مقابر نبوده است، پس اين سه سر در مقبره باب الصغير دفن شد و مكان دفن آن‌ها حفظ شد.

*مقام رؤس‌الشهداء

از جمله مقامات باب الصغیر، که نام قبرستانى در دمشق است، مقام رؤس‌الشهدا است که مرقدى در آنجا ساخته شده و 16 علامت بر روى آن به نشانه 16 سر گذاشته شده است . نام شهدایى که این مقام به آنان منسوب است از قرار زیر است:

1. ابوالفضل‌العباس بن امیرالمومنین علیه‌السلام

2. على بن الحسین الاکبر(ع)

3. حبیب بن مظاهر

4. قاسم بن الحسن(ع)

5. عبدالله بن على

6. عمر بن على

7. الحر الریاحى

8. محمد بن على

9. عبدالله بن عوف

10. على بن ابى‌بکر

11. عثمان بن على

12. جعفر بن على

13. جعفر بن عقیل

14. محمد بن مسلم

15. عبدالله بن عقیل

16. حسین بن عبدالله
 
 
مقام رؤس‌الشهدا در باب الصغير
 

 

 
آستانه رؤس‌الشهدا 
این آستانه مطهر که در باب الصغیر شهر دمشق واقع است، یکى از زیارتگاه‌هاى شیعیان جهان است كه  پس از واقعه کربلا، در سال 61 ق، سرهاى مقدس شهداى کربلا از کوفه به شام فرستاده شد و جهت ایجاد رعب و فزع در دل مسلمانان و مخالفان و به علامت پیروزى، در کوچه و بازار طواف داده شد.

سپس یزید بن معاویه دستور دفن آن‌ها را صادر کرد و سرهاى مبارک را در باب الصغیر دفن نمودند. این آستانه، سرهاى مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع)، حضرت على اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، جعفر ابن عقیل، جعفر بن على، حبیب بن مظاهر اسدى، حر ریاحى، عمر بن على، عبدالله بن على، محمد بن على، عبدالله ابن عوف، محمد بن مسلم، عبدالله بن عقیل، حسین بن عبدالله، على بن ابى‌بکر و عثمان بن على را در بردارد.

انتهاي پيام/پ3
برچسب ها: سر ، مطهر ، شهدا ، کربلا ، عکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مالک پاکمنش
۱۵:۲۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
خوشا انان که با امام حسین به شهادت رسیدند هرکه عاشق بر حسین شد منصبی ممتاز دارد احترامی بس مقدس نزد اهل زار دارد خدایا فرج اقا امام زمان را برسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
خون شد دلم از حسرت آن لعل روانبخش
ای درج محبت به همان مهر و نشان باش ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
لعنت بر یزیدیان
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
الهی به حق امام حسین سایه شوم یزید و معاویه زمان از زمین محو و نابود شود. آمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
هنوز هم میتوان فریاد ناله یا ابوالفضل حصرت رقیه را شنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
درود خداوند بر حسین بن علی (ع)و مرگ و تیرگی و بد عاقبتی برای یزید و یزیدیان.اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۰:۰۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
لعنة الله علي القوم الظالمين
آخرین اخبار