در كرمانشاه از دوره قاجار به بعد تكيه‌هاي متعدد و معتبري در مركز شهر ساخته شده است. در اين تكايا مراسم عزاداري ماه محرم با شكوه تمام برگزار مي‌شد. بعضي از اعيان روضه‌خواني را در تكاياي خود انجام مي دادند و تكايا را با چلچراغ و لاله‌هاي زيادي تزيين مي‌كردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

تكيه حسن‌خان معين‌الرعايا (تكيه معاون‌الملک) از جمله اين تكايا بود. اين تكيه در بين ساير تكايا ممتاز و منحصر به فرد بود و مراسم عزاداري وسوگواري سالار شهيدان امام حسين(ع) و يارانش هر چه با شكوه‌تر در اين مكان اجرا مي شد. ديوارهاي اين تكيه مملو از كاشي‌كاري با نقوش مختلف است.

در يكي از كاشي‌كاري‌هاي حياط حسينيه تكيه معاون‌الملک، مجلسي از عزاداري ماه محرم در شهر كرمانشاه به تصوير كشيده شده است. از جمله تكاياي ديگري كه در ايام سوگواري امام حسين(ع) مراسم برگزار مي‌شد و تكيه علي پاشاخان ايلخاني كلهر از طايفه جامي زاده‌ها در برزه دماغ و تكيه معتضد در محله چناني و تكيه حاج عباس اربابي درگذر صاحب جمع بود. از آغاز ماه محرم مساجد و تكايا و بازار و خيابان‌هاي شهر سياه‌پوش مي شوند و پرچم‌هاي سياه بر سر درب مغازه‌ها نصب مي‌شود. از اول اين ماه نهم،‌ هيأت‌هاي عزادار در مساجد روضه‌خواني وسينه‌زني مي دهند. دسته‌هاي زنجير زن در روز تاسوعا و عاشورا بيرون از فضا به سوگواري مي‌پردازند.

در روز عاشورا كه اوج سوگواري سالار شهيدان است، هيأت‌هاي عزادار از محله‌هاي مختلف حمل علم و كتل، به همراه دسته‌هاي زنجيرزن و سنج‌زنان بيرون مي‌آيند و به سمت مزار شهدا مي‌روند.
در روز عاشورا «كتل» نيز حركت ميدهند. در زمان حركت عزادار و كتل را در جلو حركت مي‌دهند. دور تا دور كتل، اشعاري در سوگ حضرت امام حسين(ع) و يارانش به طور‌ حزن‌انگيز مي‌خوانند. در پشت سر آن‌ها زنان حركت كرده و علم‌داران پشت سر زنان حركت كرده و به دنبال آنان هستند. از ديگر مراسم اين ايام، شبيه‌خواني و تعزيه است كه در روز عزاداري انجام مي‌شود. اهالي روستاها از مهماناني كه از نقاط دور و نزديک آن‌جا مي‌آيند و آنان را اطعام مي‌نمايند. در گذشته در شهر كرمانشاه مراسم قمه‌زني و قفل‌زني نيز رايج يوده است.

برچسب ها: کرمانشاه ، محرم ، تکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.