هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۱۴) قانون تأسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی ـ مصوب ۱۳۸۹ـ اساسنامه نمونه شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی را تصویب کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۱۴) قانون تأسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی ـ مصوب ۱۳۸۹ـ اساسنامه نمونه شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی را تصویب کرد.
 
اساسنامه نمونه شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی
 
بر این اساس، شرکت تعاونی توسعه و عمران می‌تواند برای تحقق اهداف موضوع ماده (۲) این اساسنامه در چارچوب مقررات مندرفنی، اقتصادی و مالی بوده و در صورت نیاز به اخذ مجوز فعالیت از دستگاه‌های ذیربط، مجوز آن درج در ماده (۱) قانون تأسیس فعالیت کند، مشروط به اینکه طرح دارای توجیه یافت شده باشد. موارد زیر نیز جزء فعالیت‌های مجاز شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با رعایت مقررات مربوط تعیین می‌شود:
 
۱ـ انجام فعالیت‌های عمران و آبادانی شهرها و روستاهای شهرستان حوزه فعالیت و سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت در فعالیت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مربوط.
 
۲ـ ایجاد و اداره واحدهای اقتصادی تولیدی، توزیعی و خدماتی که مرتبط با تحقق اهداف شرکت تعاونی توسعه و عمران باشد.
 
۳ـ خرید سهام بنگاه‌های دولتی مستقر در شهرستان حوزه فعالیت که کالاها و خدمات تولیدی آنها در این شهرستان عرضه می‌شود از طریق مذاکره و مدیریت آنها.
 
۴ـ سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای شهرستان از جمله به صورت شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) و با تشکیل شرکت‌های اقماری در صورت تصویب مجمع عمومی عادی.
 
۵ ـ تملک اراضی واقع در بافت‌های فرسوده شهری و روستایی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری از طریق پرداخت حقوق دولتی و استفاده از تسهیلات قوانین مربوط به تملک اراضی واقع در طرح‌های مصوب شهری و روستایی در جهت اهداف شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی.
 
۶ ـ استفاده و بهره‌‌برداری از فعالیت‌ها، طرح‌ها، زمین‌ها و املاک قابل واگذاری دولت در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی شهرستان که اگر برگزاری مزایده به صرفه و صلاح نباشد با تأیید یکی از کمیسیون‌های دولت از طریق ترک تشریفات مزایده انجام خواهد شد.
 
۷ـ مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت تعاونی‌ها.
 
۸ ـ انجام هرگونه معاملات از قبیل خرید و فروش، اجاره و نظایر آن و تملک اراضی، اموال منقول و غیرمنقول و تأمین نیازمندی‌های خود به طریق مقتضی و مقرون به صرفه در جهت اهداف شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی.
 
۹ـ خرید اوراق بهادار برای مدیریت منابع شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی.
 
همچنین هرگونه استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در واحدها و فعالیتها و دفاتر شرکت تعاونی توسعه و عمران با رعایت قوانین و مقررات کار و تأمین اجتماعی و این اساسنامه صرفاً در چارچوب آیین‌نامه استخدامی مصوب مجمع عمومی عادی امکانپذیر است. بکارگیری افراد غیر عضو در مشاغل تعاونی مجاز نیست مگر در موارد استثنا که حدود آن در آیین‌نامه استخدامی تعیین شده باشد. موارد استثنا و دلایل آن باید در گزارش سالانه به مجمع عمومی قید شود.
 
معاملات شرکت تعاونی توسعه و عمران با رعایت این اساسنامه صرفاً در چارچوب آیین‌نامه معاملات مصوب مجمع عمومی عادی انجام می‌گیرد.
 
تأمین نیازهای شرکت تعاونی توسعه و عمران و اعضا باید با استفاده از ظرفیت تولید و خدمات شرکت تعاونی توسعه و عمران و یا از مبادی تولید (داخلی یا خارجی) و یا از اتحادیه شرکت تعاونی توسعه و عمران ذیربط که شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در آن عضو است، حتی‌المقدور به صورت عمده تأمین شود و در صورتی که امکانپذیر یا به صرفه نباشد از سایر منابع در حد محدود با رعایت صرفه و صلاح اعضا تأمین شود.
 
ارایه تسهیلات و خدمات شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی باید بدون تبعیض و برای همه اعضا باشد و در صورت محدودیت، نحوه ارایه و توزیع آن باید به تصویب مجمع عمومی عادی رسیده باشد.
 
بر این اساس، حوزه فعالیت شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی محدود به حوزه هر شهرستان است.
 
تابعیت شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، ایرانی و مدت تعاونی، از تاریخ ثبت نامحدود است.
 
هیئت‌مدیره می‌تواند برای ایجاد دفتر یا دفاتر فرعی نمایندگی در سایر نقاط داخل و خـارج از کشور اقدام کرده و یا در صورت لزوم در مورد تغییر آن اقدام کند، در این صورت موضوع باید به مرجع ثبت اعلام و برای درج آگهی آن در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران اقدام و یک نسخه از آن به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان حوزه فعالیت شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی که از این پس در این اساسنامه اداره تعاون نامیده می‌شود، ارسال شود.
 
همچنین سرمایه ثبتی شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در زمان تأسیس و فعالیت نباید از ده درصد سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای انجام فعالیت‌های مورد نظر و نیز نباید از سه میلیارد ریال کمتر باشد.
 
افزایش یا کاهش سرمایه از طریق افزایش یا کاهش ارزش اسمی سهام مجاز نیست. در زمان افزایش سرمایه، سهام جدید بدون حق تقدم برای سهامداران قبلی انتشار می‌یابد. سهام جدید به ارزش اسمی منتشر ولی به ارزش واقعی فروخته می‌شود.
 
کسانی که سهام قبلی را خریداری می‌کنند باید آن را به ارزش اسمی به علاوه سود بلندمدت سپرده‌های بانکی اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خریداری کنند، مگر اینکه با توجه به ارزش واقعی سهام توافق دیگری کنند.
 
آورده‌های غیر نقد باید توسط یک کارشناس رسمی دادگستری منتخب هیئت مؤسس قبل از تشکیل اولین مجمع عمومی عادی ارزیابی شده و قبول و میزان آن به تصویب مجمع عمومی مذکور برسد. مجمع عمومی ابتدا باید در خصوص آن تصمیم‌گیری کند و مادام که مصوب نشده باشد دارندگان آن، عضو یا سهامدار غیر عضو محسوب نشده و فاقد حق رأی خواهند بود.
 
بر اساس این مصوبه، سهام شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی بانام است و انتقال آن به اعضا، متقاضیان عضویت واجد شرایط جدید، سهامداران غیر عضو و یا سایرین با رعایت سقف مجاز سهام و سایر مقررات اساسنامه و تأیید هیئت مدیره از نظر تطبیق با مقررات مجاز است.
 
همچنین شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی باید دارای دفتر سهام باشد. نام و نشانی شامل شماره ملی و نشانی پستی و تعداد سهم هر یک از سهامداران عضو و غیرعضو و موارد نقل و انتقال آن باید در دفتر مذکور به ثبت برسد. هر نقل و انتقالی که بدون رعایت تشریفات فوق به عمل آید، فاقد اعتبار است. هرگونه ابلاغ به نشانی صاحب سهم تا زمانی که نشانی دیگری توسط وی به تعاونی اعلام نشده باشد معتبر خواهد بود.
 
بر این اساس، شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی ظرف یک سال از تاریخ ثبت یا افزایش سرمایه، برای هر یک از اعضا و سهامداران غیر عضو به میزان سهامی که خریداری کرده‌اند ورقه سهم صادر و تحویل خواهد کرد. ورقه سهم باید متحدالشکل، چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و نام تعاونی و شماره ثبت آن و مبلغ اسمی سهم و تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است و نام صاحب سهم و شماره ملی وی در آن درج و به امضای صاحبان امضای مجاز برسد. مادام که اوراق سهام صادر نشده، تعاونی باید به اعضا و سهامداران غیر عضو گواهینامه موقت سهم که معرف تعداد، مبلغ اسمی و مبلغ پرداخت شده است، تحویل کند.
 
در پایان هر سال مالی، شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی باید قیمت ارزش واقعی سهام را طبق دستورالعمل موضوع تبصره (۱) ماده (۴) قانون تأسیس محاسبه و به اطلاع مجمع عمومی عادی برساند.
 
مقررات مربوط به اعضا و سهامداران غیر عضو
 
عضویت در شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی برای اشخاص حقیقی واجد شرایط موضوع ماده (۹) قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۷ـ و اصلاحات بعدی آن که از این پس در این اساسنامه به اختصار «قانون بخش» نامیده می‌شود، که تولد یا سکونت یا اشتغال آنها در شهرستان حوزه فعالیت شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی باشد، آزاد است. احراز شرایط عضویت در زمان تشکیل یا اثنای فعالیت، حسب مورد با هیئت مؤسس یا هیئت مدیره است و هیچ گونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت واجدین شرایط نباید وجود داشته باشد. هیئت مؤسس یا هیئت مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان دارای شرایط مذکور باشند، درخواست عضویت آنها را قبول و در غیر اینصورت، درخواست عضویت آنها را رد کند.
 
بر اساس این مصوبه، شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در شرف تأسیس یا تعاونی ثبت شده می‌تواند با تصویب اکثریت اعضا در مجمع عمومی عادی با رعایت ماده (۱۰) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، اشخاص حقیقی که فاقد شرایط عضویت باشند و اشخاص حقوقی اعم از دولتی یا عمومی غیردولتی، تعاونی یا خصوصی، ایرانی یا غیرایرانی را به شرطی که بنا به قوانین و مقررات کشور یا به حکم مراجع قانونی از تملک سهام ممنوع نباشند به عنوان سهامدار غیر عضو بپذیرد. مادام که پذیرش هر سهامدار غیر عضو به تصویب مجمع عمومی نرسیده باشد، فاقد حق رأی خواهد بود.
 
مسئولیت مالی اعضا و سهامداران غیر عضو در شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی محدود به میزان سهم آنان است.
 
همچنین شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی می‌تواند طلب خود را از عضو یا سهامدار غیر عضو با اخطار کتبی مطالبه کند و در صورت وصول نشدن طلب و سپری شدن سی روز از تاریخ اخطارنامه از کل مطالبات وی از شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و در صورت عدم تکافو از سهام وی برداشت کند و هرگاه مبالغ مذکور کفایت نکند، شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی برای وصول مازاد طلب خود به بدهکار مراجعه خواهد کرد.
 
بر این اساس، در صورت لغو عضویت به سبب فوت، استعفا و اخراج، ارزش واقعی سهام عضو محاسبه و پس از منظور کردن سایر حقوق و مطالبات وی، به دیون شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی تبدیل می‌شود و پس از کسر بدهی وی به شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی به او یا ورثه‌اش ظرف سه ماه پرداخت و تسویه حساب خواهد شد.
 
ارکان تعاونی
 
ارکان تعاونی عبارت است از: مجمع عمومی، هیئت مدیره و بازرسان
 
در صورتی که شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی سهامدار غیر عضو داشته باشد، نحوه اعمال رأی به ترتیب زیر است:
 
۱ـ درصد آرای مجموع سهامداران غیر عضو اعم از حاضر و غایب به شرط دارا بودن چهل و نه درصد سهام تعاونی، سی و پنج درصد کل آرا است و در صورت دارا بودن کمتر از آن عبارت است از تعداد سهم آنان تقسیم بر تعداد کل سهام تعاونی تا چهار رقم اعشار ضرب در کسر سی و پنج به چهل و نه تا چهار رقم اعشار ضرب در عدد صد.
 
۲ـ درصد آرای مجموع اعضا اعم از حاضر و غایب عبارت است از عدد صد منهای عدد حاصل از بند (۱).
 
۳ـ درصد آرای اعضای حاضر در مجمع به هر شخص یا هر موضوع، عبارت است از تعداد آرای داده شده آنها (هر عضو یک رأی) تقسیم بر عدد تعداد اعضای حاضر در جلسه مجمع با چهار رقم اعشار ضرب در عدد حاصل از بند (۲) با دو رقم اعشار.
 
۴ـ درصد آرای سهامداران غیر عضو حاضر در مجمع به هر شخص یا هر موضوع عبارت است از تعداد آرای داده شده آنها (هر سهم یک رأی)، تقسیم بر عدد تعداد کل سهام سهامداران غیر عضو حاضر در جلسه مجمع با چهار رقم اعشار ضرب در عدد حاصل از بند (۱) با دو رقم اعشار.
 
۵ ـ درصد مجموع آرای اعضا و سهامداران غیر عضو به هر شخص یا موضوع، عبارت است از مجموع آرای حاصل از بندهای (۳) و (۴).
 
بر اساس این مصوبه، هیئت مدیره مرکب از سه، پنج یا هفت نفر عضو اصلی و به تعداد یک سوم اعضای اصلی عضو علی‌البدل است که از میان اعضا یا سهامداران غیر عضو با رعایت ماده (۷) قانون تأسیس برای مدت سه سال با رأی مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب می‌شوند. حائزین اکثریت بعد از اعضای اصلی به ترتیب علی‌البدل شناخته شده و انتخاب مجدد آنها حداکثر برای دو نوبت متوالی بلامانع است.
 
بر اساس این مصوبه، هیئت‌مدیره مکلف است ظرف یک ماه از شروع تصدی و نیز در صورتی که به هر دلیل سمت مدیرعاملی بلاتصدی شود، برای مدیریت شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و اجرای تصمیمات مجامع عمومی و هیئت‌مدیره با رعایت ماده (۷) قانون تأسیس یک نفر شخص حقیقی واجد شرایط را از بین اعضا یا خارج از شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، برای مدت دو سال به عنوان مدیرعامل به صورت تمام وقت انتخاب کند که زیر نظر هیئت‌مدیره انجام وظیفه کند.
 
بر این اساس، هیئت‌مدیره مکلف است حداقل دو ماه قبل از انقضای مدت تصدی خود یا مدت تصدی بازرس/ بازرسان اقدام به دعوت مجمع عمومی عادی حسب مورد با دستور انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و یا بازرس/ بازرسان کند، در غیر این صورت هر ذینفع می‌تواند از اداره تعاون درخواست برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب آنها کند.
 
بر اساس این مصوبه، بازرس/ بازرسان نمی‌تواند/ نمی‌توانند در هیچ یک از معاملاتی که با شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی یا به حساب شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی انجام می‌گیرد، مستقیم یا غیرمستقیم ذینفع باشد/ باشند. استفاده بازرس/ بازرسان عضو شرکت تعاونی توسعه و عمران از مزایای عضویت مشمول مقررات این ماده نیست.
 
 
مقررات مالی
 
 
ابتدای سال مالی شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، اول فروردین ماه و انتهای آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود، به استثنای سال اول تأسیس که از تاریخ تشکیل تا پایان اسفند ماه است.
 
هیئت‌مدیره باید نسخه‌ای از گزارش‌ها، صورت‌های مالی تا پایان سال مالی از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد و سود و زیان، پیشنهاد نحوه تقسیم سود خالص و برنامه و بودجه پیشنهادی سال بعد شرکت تعاونی توسعه و عمران و واحدهای تابع شرکت تعاونی توسعه و عمران را تهیه و حداکثر تا سی روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی سالانه برای رسیدگی به بازرس/ بازرسان تسلیم کرده و علاوه بر آن نسخه‌ای از آنها را نیز به اداره تعاون ارسال کند. خلاصه این گزارش باید در جلسه مجمع عمومی که به منظور رسیدگی به عملکرد و صورت‌های مالی شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی تشکیل می‌شود، توسط رئیس یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره قرائت شود.
 
اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه و عمران موظفند با کارشناسان، حسابرس یا حسابرسان منتخب اداره تعاون همکاری کنند و اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند.
 
هیئت‌مدیره مکلف است برای هر یک از خدمات و فعالیت‌های شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، حساب جداگانه‌ای افتتاح کرده و برداشتها و هزینه‌های مربوط را به صورت مجزا مستندسازی و تنظیم کند.
 
بر اساس این مصوبه، افتتاح هر نوع حساب نزد بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری، پس از تصویب هیئت‌مدیره با امضاهای مجاز معرفی شده از طرف هیئت‌مدیره امکان‌پذیر خواهد بود.
 
مقررات مختلف
 
هیئت‌مدیره مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ ثبت شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی شروع به‌فعالیت کند و در صورت بروز تأخیر زمانی بیش از شش ماه باید موضوع را به منظور تعیین تکلیف با ذکر دلایل به مجمع عمومی عادی گزارش و نتیجه را به اداره تعاون اعلام کند.
 
شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی مکلف است برای هر یک از اعضا پرونده مربوط به سوابق، مدارک عضویت و مکاتبات مربوط را مطابق دستورالعملی که به تصویب مجمع عمومی عادی می‌رسد، تشکیل و در دفتر خود نگهداری کند.
 
همچنین ادغام شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی یا انحلال آن تابع ضوابط مقرر در قانون بخش و آئین‌نامه‌های اجرایی مربوط است.
 
اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک‌ها در اختیار شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی قرار گرفته است، با انحلال آن باید مسترد شود.
 
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار