بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۶۹-۶۶ سوره نحل

وَإِنَّ لَكُمْ فِي الأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِلشَّارِبِينَ ﴿۶۶﴾
وَمِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿۶۷﴾
وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ ﴿۶۸﴾
ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۶۹﴾


و همانا که برای شما (هوشمندان) نظر در حال چهارپایان (از شتر و گاو و گوسفند) عبرت و حکمت است که ما از میان (دو جسم نا پاک) سرگین و خون شما را شیر پاک و خالص می‌نوشانیم که در طبع نوشندگان گواراست. (۶۶)
 و پروردگارت به زنبور عسل وحی فرمود که در تپه‌ها و درختان و سقفهای بلند منزل گیرید.و در میوه های درخت خرما و انگور که از آن شربت‌های شیرین و روزی نیکو به دست آرند نیز خردمندان را نشان (قدرت) پروردگار پدید است. (۶۷)
و پروردگارت به زنبور عسل وحی فرمود که در تپه‌ها و درختان و سقفهای بلند منزل گیرید. (۶۸)
سپس از میوه های شیرین و شهد گل‌های خوشبو تناول کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت پویید. آنگاه از درون آن‌ها شهد شیرینی به رنگهای گوناگون برآید که در آن شفای مردمان است و در این شگفتی‌ها نیز آیات قدرت الهی بر اصحاب فکرت هویدا است. (۶۹)

*امروز در جهان کتاب‌های ارزنده‌ای به دست دانشمندان برجسته به طبع رسیده است که موضوع آن حضور خداوند در میانه صد هزاران طرح و نقش و رنگ در جهان است. از آنکه هر کجا طرحی و ترکیبی منسجم و هدف دار می‌بینیم نشان طراحی خبیر و آگاه است.

*وحی خداوند به زنبور عسل ابعاد کلی‌تری از معنای وحی را روشن می‌کند و توان گفت که وحی الهی سریان هوشمندی در ذرات آفرینش است و اینکه به زنبور فرمان داده می‌شود که در راه‌های پروردگارت حرکت کن همان تعلیم الهی است که زنبور به سائقه فطرت آن را دنبال می‌کند و هیچ خطایی بر او عارض نمی‌شود.

شربت نوش آفرید از مگس نحل          نخل تناور کند ز دانه خرما

سعدی


*کیست که شگفت انگیزترین دستگاه پالایش را درون حیوانی نصب می‌کند تا از میانه خون و روده، شیری چنان پاک بی کم‌ترین آمیختگی و آلودگی برای نوشیدن فرزند آن حیوان و فرزندان انسان عرضه کند:

در میان خون و روده، فهم و عقل        جز ز اکرام تو نتوان کرد نقل
مثنوی

*کسانی که در پاسخ این سخنان گویند عامل صورت بخش در خود ماده است و صورت از تحولات خود ماده سرچشمه می‌گیرد، سخنی بی دلیل و دور از عقل و منطق می‌گویند و عامل اصلی انکار آن‌ها بر طراح بزرگ عالم همان شکوه و عظمت اوست که در خیال آدمی نمی‌گنجد.

*بعضی گویند که این سخن (یعنی حاکمیت طراح لطیف و خبیر بر جهان هستی) اندیشه‌ای است زیباتر و بدیع‌تر از آنکه حقیقت داشته باشد. باید گفت اگر زیبا و بدیع است عین حقیقت است و چیزی سزاوارتر به هستی و حقیقت از زیبایی نیست.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار