نخست وزیر ترکیه گفت : ‌ ما در تماس های خود به دو طرف حماس و اسرائیل و آمریکا این پیام را اعلام کردیم که باید آتش بس به صورت همزمان برقرار شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، رجب طیب اردوغان نخست وزیرترکیه در بازگشت از سفر به قاهره در سخنانی که در شماره امروز روزنامه ملیت منتشر شد ، با بیان این مطلب گفت : در حال حاضر قصد نداریم با هیچکس در منطقه وارد جنگ شویم اما باید خاطر نشان کنم که روابط ترکیه و اسرائیل به پایین ترین سطح کاهش یافته است.
اردوغان گفت : هشدارهایی که به اسرائیل می دهیم بخاطر آینده سیاسی اسرائیل در منطقه است.
وی گفت : نگرانی ما بخاطر نتانیاهو نیست بلکه بخاطر مردم اسرائیل است .ما مشکلی با مردم منطقه نداریم . مسئله رژیم اسرائیل و سران آن هستند. اسرائیل از جانب حکومتی بدیّمن اداره می شود. کودکی را در آغوش اسماعیل هنیه بود ، مشاهده کرده اید. افرادی مانند نتانیاهو و لیبرمن از کشتن آن کودکان لذت می برند. من در داووس سوئیس نیز این موضوع را به شیمون پرز گفتم. من به پرز گفتم ،‌ شما کشتن کودکان را خوب بلد هستید.
نخست وزیر ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار ملیت درباره امکان برقراری آتش بس در غزه گفت : حماس واقعا خواستار برقراری آتش بس است ، اسرائیل نیز خواستار آتش بس است اما تاکید می کند که ابتدا باید حماس به حملات خود پایان دهد.
اردوغان گفت :‌ ما در تماس های خود به دو طرف و آمریکا این پیام را اعلام کردیم که باید آتش بس به صورت همزمان برقرار شود. در مرحله بعدی می توان گام هایی برای پایان تحریم غزه برداشت. ما از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز خواستیم ، اسرائیل را قانع کند.
وی گفت : ما از برادران خود در مصر و از حماس نیز خواستیم موضع مشترکی اتخاذ کنند. گفتگوها ادامه دارد اما متاسفانه هنوز آتش بس برقرار نشده است.
اردوغان گفت :‌ گروهی از همکاران ما در قاهره ماندند . آنان با مقامات مصر که پیشگام تلاش ها برای آتش بس هستند ، همکاری می کنند.
نخست وزیر ترکیه با اشاره به هشدار خود به اسرائیل و تاکید بر این موضوع که اوضاع منطقه با سال 2008 میلادی متفاوت است ، گفت : موقعیت حماس ، توان و ظرفیتی که در سال 2008 میلادی از آن برخوردار بود به اندازه کنونی نبود . در مصر نیز محمد مرسی و گروه همکاران وی بجای حسنی مبارک اداره این کشور را به دست گرفته اند. دیدگاه اتحادیه عرب نیز تغییرات جدی داشته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار