معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با داشتن 49 نوع ماده معدنی یکی از مناطق مستعد کشوری به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، اکبر طاهری درهمایش هم اندیشی و هماهنگی نظارت بر معادن استان که با حضور معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان، معاون نظارت و بازرسی سازمان و رئوسای ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان های آذربایجان غربی درسالن جلسات این سازمان برگزار شد، افزود: تا کنون 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده که از این تعداد، 49 نوع آن در آذربایجان غربی موجود است.

وی با بیان اینکه برای تشکیل یک نوع ماده معدنی میلیون ها سال زمان نیاز است، اظهار داشت: این استان از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم و از لحاظ تعداد معادن رتبه پنجم کشوری را دارد.

طاهری با اشاره به اینکه مواد معدنی به چهار طبقه 1،2 ،3 و 4 تقسیم بندی می شوند، تصریح کرد: در این میان سنگ های تزئینی که مربوط به طبقه دوم مواد معدنی می باشد از سنگ های غالب این استان است.

وی یادآور شد: این استان با داشتن 80 نوع و رنگ سنگ تزئینی کلکسیونی از سنگ های تزئینی است.

معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: تا کنون 275 فقره پروانه اکتشاف برای انجام فعالیت های معدنی صادر شده است که از این تعداد 127 مورد مربوط به سنگ های تزئینی می باشد.

وی تعداد معادن دارای پروانه بهره برداری استان را 394 مورد عنوان کرد و اظهار داشت: 133 مورد از این معادن از نوع مواد معدنی طبقه یک، 16 مورد مربوط به مواد معدنی فلزی، 57 مورد مربوط به کانی های غیر فلزی و 188 مورد نیز از نوع سنگ های تزئینی هستند.

طاهری اضافه کرد: ذخایر معدنی استان پتانسیل هایی هستند که می توان آن را در چرخه عظیم تولید ملی سهیم کرده و ضمن ایجاد اشتغال، سرمایه ایرانی نیز ایجاد کرد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.