اين انقلاب و کشور هرچه دارد از مراسم عزاي حسين بن علي(ع) دارد و در مفهومي کلان تر و به تعبير امام خميني(ره) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

فلسفه عاشورا و قيام امام حسين (ع) آن‌هم در اوج مظلوميت تاريخي سرخ براي مکتب شيعه است که همواره همچون موتور محرکي اين جامعه را از بحران ها بيرون کشيده و به سوي جلو سوق داده است. شيعيان از صبر و استقامت و جسارت و شجاعت حسين بن علي (ع )آموخته اند که حتي در سخت ترين شرايط ممکن نيز نبايد دست از اصول و آرمانها کشيد بلکه تا آخرين قطره خون بايد ايستاد و از اين آرمان ها دفاع نمود.

امام حسين(ع) به همه شيعيان و جهان اسلام آموخت که مي تواند با لشكري اندک سپاهي بزرگ را براي همه زمان ها و تاريخ ها شکست داد و پيروز نهايي ميدان بود. حسين بن علي (ع) با خلق حماسه عاشورا نشان داد که حتي در اوج غربت نيز مي توان سرافراز بود و عزتمدارانه زندگي کرد و مرد. نوه پيامبر اکرم به همه آموخت که مرگ با عزت و شرافتمندانه بسيار با ارزش تر و ماندگار تر از زندگي ذليلانه و همراه حقارت است.

همين شيوه و الگو و روش امام حسين (ع) نيز از ابتداي مبارزات انقلابي ايرانيان عليه رژيم هاي استبداي و ظالم سرمشق شد و تاريخ ايران مشحون گشت از سرافرازي ها و غيرتمندي مردان و زنان مسلماني که به تبعيت از امام شهيدشان مظلومانه و لي با اقتدار و صلابت در مقابل رژيم هاي خونخوار و استبدادي ايستادگي نمودند.

تاريخ پيروزي انقلاب اسلامي ايران را نيز بايد با توجه به همين فلسفه عاشورايي مورد تحليل و بررسي قرار داد و نکته جالب اينجاست که مهمترين رخدادهاي سياسي در انقلاب اسلامي ايران و حتي در سالهاي اخير نيز منبعث از فلسفه عاشورا و در پيوندي ناگسستني با محرم بوده است.

اساسا محرم و جلسات موعظه و روضه روحانيون يکي از اصلي ترين کانون هاي اعتراضي عليه رژيم ستمشاهي پهلوي بود و از همين رو نيز عمال شاه و علي الخصوص ساواکي ها به شدت با برگزاري چنين مجالسي مقابله مي کردند و سعي داشتند تا اين جلسات به هيچ وجه جنبه سياسي پيدا نکنند در حالي که اساسا هيچ فعلي براي شيعيان سياسي تر از عزاداري براي سيد و سالار شهيدان نيست.

عزاداري براي معصومي که عليه يک رژيم فاسد قيام کرد و تا آخرين نفس براي مقابله با اين رژيم فاسد شمشير زد. قيام 15 خرداد 1342 -كه نقطه عطفي در تاريخ انقلاب شمرده مي شود- به دنبال سخنراني شديد الحن امام خميني(ره) در بعد از ظهر عاشورا ( 13 خرداد 1342) به وقوع پيوست.

در حقيقت نطفه انقلاب را همان فرياد عاشورايي امام(ره) منعقد كرد. شعارهايي هم كه در طول اين قيام و ايام پيروزي انقلاب، عليه رژيم پهلوي از طرف مردم سر داده مي شد، اشاره به نهضت عاشورا ي حسيني داشت، شعارهايي چون «خميني بت شكن ... خميني، تو فرزند حسيني»، «خميني، خميني تو وارث حسيني» و «نهضت ما حسينيه، رهبر ما خمينيه».

امام خميني (ره) در مورد قيام 15 خرداد 1342 فرمودند:«آن روز يزيديان با دست جنايتكاران گور خود را كندند و تا ابد هلاكت خويش و رژيم ستمگر جنايتكار خود را به ثبت رساندند و در 15 خرداد 42 پهلويان و هواداران و سردمداران جنايتكارشان با دست خود گور خود را كندند و سقوط و ننگ ابدي را براي خويش به جا گذاشتند كه ملت عظيم الشان ايران بحمدالله تعالي با قدرت و پيروزي بر گور آتشبار آنان لعنت مي فرستد».(صحيفه نور، ج 16، ص79)

در فاصله سالهاي 1342 تا 1357 نيز مجالس محرم، منبرها، وعظها و نوحه ها حال و هواي سياسي و انقلابي داشت و نگرش سياسي به حادثه كربلا و درس آموزي از قيام عاشورا به سرلوحه اي براي انقلابيون تبديل شده بود.. عاشورا ديگر يك ضايعه تاريخي نبود، يلكه به محور بسيج مردم بر ضد رژيم طاغوت تبديل گرديده بود و به مبارزات مردم عليه شاه جنبه اي الهي و البته افتخار آميز مي داد. خانواده ها، شهيدان خود را به فرمان حسين زمان و محشور با شهداي كربلا مي دانستند.

مساجد، تكايا، حسينه ها و خيمه هاي عزاداري امام حسين (ع) به عنوان مهمترين اماكن، براي فعاليت نيروهاي انقلاب و بيداري مردم از مفاسد حكومت پهلوي و سازماندهي آنان براي راهپيمايي، تظاهرات و فعاليتهاي انقلاب محسوب مي گرديد و همين مسئله نيز در نهايت در 22 بهمن 1357 سلسله حکومت هاي شاهنشاهي 2500 ساله در ايران را ساقط کرد.

اما نکته بسيار مهم آن است که در طول سالهاي پس از پيروزي انقلاب نيز همين روحيه حسيني و محرم بوده است که ايران را در مقابل فتنه هاي نظامي و سياسي دشمن پيروز گردانيد. در زمان دفاع مقدس با آغاز محرم فضاي خاصي در جبهه ها حکمفرما مي شد و رزمندگان و فرماندهان روحيه و جسارت خاصي مي گرفتند . در حوزه سياسي نيز شايد روز 9 دي را بايد يکي از مهمترين نمونه هاي پيوند محرم با مسائل سياسي در کشورمان قلمداد نماييم.

عاشوراي سال 88 زماني که بسياري از مردم ايران در سراسر کشور به ياد ماتم حسين (ع) ، بي کسي هاي زينب سلام الله عليها و پاره پاره شدن پيکر نوجوان خوش سيماي کربلا خون گريه مي کردند و در کنجي غم ماتم بغل کرده بودند عده اي در عين بي شرمي از کنار حرمت عاشورا به سهولت گذشتند و ياد بي مهري هاي کوفيان به حسين (ع) را دوباره زنده کردند.آن روز اگرچه ايران سراسر سياه پوش شد و ميليونها ايراني در اقصي نقاط کشور عزاي امام حسين (ع) و علم عاشورايان را مانند هرساله برپاداشتند اما شب هنگام ، زماني که اخبار حوادث عاشوراي تهران را گوش کردند عرق سردي بر روي پيشانيها نشست و دوباره همه به ياد بي کسي حسين (ع ) سرود گريه را سر دادند.

همين مسئله باعث شد تا چند روز بعد و در چهارشنبه 9 دي 88 ملت ايران يکپارچه در سرتاسر کشور خشم خود را از اقدام فتنه گران در تعرض به مراسم عزاداري امام حسين (ع) نشان دهند و همين مسئله نيز به طور کلي هيمنه فتنه را در هم شکست و پشت پرده اسرائيلي اين پروژه براندازي را روشن ساخت و در نهايت نيز همين قيام مردمي که با روحيه اي حسيني برگزار شده بود موجب شد تا نظام و مردم از فتنه 88 با سربلندي و موفقيت بيرون بيايند و ماه برنامه ريزي و ميلياردها دلار سرمايه گذاري غرب براي براندازي نظام اسلامي به جايي نرسد.

در نهايت بايد گفت که نهضت عاشورا و محرم حسيني پيوندي غير قابل انفکاک با انقلاب اسلامي ايران داشته و دارد. اين انقلاب و کشور هرچه دارد از مراسم عزاي حسين بن علي(ع) دارد و در مفهومي کلان تر و به تعبير امام خميني(ره) :محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

مجتبي حدادي
برچسب ها: پیوند ، انقلاب ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار