برخلاف تصور غلط اکثر مردم ، کلسترول همیشه مضر نیست و انواعی دارد که به آن می پردازیم.

دکتر محمد رضا حسنی متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  دو نوع کلسترول وجود دارد، نوع اول کلسترول خوب یا HDL (High Density Lipoprotein) که کلسترول اضافی خون را کبد منتقل کرده و سبب دفع آن می شود .HDL چربی مفیدی بوده که در خانم ها بیشتر از آقایان و در افراد ورزشکار بیشتر از افراد غیر ورزشکار است و اگر مقدار آن بالاتر از 60 میلی گرم رد هر دسی لیتر خون باشد ایده آل بوده و این مقدار در اثر عدم تحرک و استعمال دخانیات کاهش می یابد که معمولاً برای درمان کمبود HDL، استفاده از دارو توصیه نمی شود.

وی این گونه ادامه داد: نوع دوم کلسترول بد یا LDL  (Low Denisty Lipoprotein) است که به طور طبیعی در تمام سلول های بدن وجود داشته و برای سلامت بدن و ادامه زندگی ماده ای ضروریست. این نوع کلسترول در غشای تمام سلول ها شرکت می کند ماده ی اصلی در ساختار هورمون های استروئیدی بوده و پیش ساز اصلی اسیدهای صفراوی است که برای هضم چربی ها ضروری هستند.

دکتر حسنی با بیان این که قسمت اعظم این نوع کلسترول توسط کبد ساخته شد و مابقی آن با مصرف غذاهای چرب وارد بدن می شود گفت: اگر میزان LDL به بیش از 100 میلی گرم در هر دسی لیتر خون برسد مضر بوده و غلظت بالای آن با افزایش رسوب کلسترول در دیواره ی رگ های خونی، زمینه ساز انسداد رگ ها می گردد و اگر این انسداد در عروق خونرسان قلب رخ دهد باعث ایجاد بیماری قلبی و در نهایت سکته ی قلبی می شود.

وی اضافه کرد: در صورت داشتن LDL بالا، مشخص 3 تا 6 ماه توسط رژیم های غیر دارویی که شامل ورزش های روزانه و تغذیه ی مناسب است تحت درمان قرار می گیرد و در صورت عدم درمان، استفاده از رژیم های دارویی توصیه می شود.



برچسب ها: کلسترول ، کبد ، ورزشکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار