پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ با انتشار گزارشي با عنوان "حمايت رسانه‌ها از جنايات اسرائيل" نوشت: وقايعي که امروزه جهان در غزه شاهد آن است همان چيزي که اسرائيل آنرا بارها در اين منطقه مرتکب شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، اگرچه مقامات اسرائيل تلاش مي کنند با تحريک دشمنان آنان را مورد هدف قرار دهد، اما پيش از آنکه اسرائيلي‌ها به اهداف خود برسند، غزه شاهد کشته شدن شهروندان غير نظامي بيشماري بوده است.
بااندکي تامل درخواهيم يافت قربانيان اينگونه اقدامات خشونت آميز مسئول بروز درگيريها شناخته مي شوند اما تجاوزات نظاميان اسرائيلي " دفاع" و دفاع قانوني (فلسطيني ها) که از حقوق مسلم انسانهاست " اقدامات تروريستي" تفسير مي شود.
در اين ميان، جريان فعاليت هاي رسانه ها نيز در راستاي حمايت از جنايات تل آويو خواهد بود و همچون گذشته، دورنماي اهداف و اقدامات اسرائيل در سرزمين فلسطينيان اينچنين خواهد بود.
باتوجه به وظيفه خطير، حساس و مهم رسانه در راستاي تنوير افکار و روشنگري اذهان عمومي، در مورد تهاجمات اسرائيل وظايف رسانه ها بگونه‌اي ديگر تعبير و اجرا مي شود.بگونه اي که حقايق موجود تحريف ، سرکوب و ناديده گرفته مي شود و با اعمال نفوذ قدرتهاي رسانه اي ، جريان آزاد اطلاع رساني از مسير صحيح و درست خود منحرف شده و خوانندگان و بينندگان از حقايق رويدادها غافل مي مانند.
از آنجا که مقامات حماس و ديگر گروههاي مقاومت فلسطيني در چند روز گذشته تحرکات اسرائيلي را بدون پاسخ نگذاشتند، نظاميان تل آويو بمباران و گلوله باران مناطق فلسطيني را از سر گرفتند.
اکنون بايد يادآوري کنيم که عمليات نظامي اسرائيل در سالهاي 2008 و 2009 دقيقا به همين روش آغاز شد؛ زيرا در آن عمليات ابتدا، اسرائيل که چه بسا از پيش براي تهاجمات و حمله عليه فلسطيني ها برنامه ريزي کرده بود، تحريکات عليه مقامات حماس را آغاز کرد و حماس در وقوع جنگ دخالتي نداشت.
پس از گذشته چند سال، اکنون دوباره شاهد همان سناريويي هستيم که طراحان نظامي اسرائيل در سالهاي 2008 و 2009 آنرا اجرا کردند.
اگرچه گفته مي شود تهديدات و اقدامات نظامي اسرائيل عليه شهروندان و مقامات فلسطيني چه بسا دشوارتر و جدي تر از جنگ چهار سال پيش بنظر مي رسد، اما قضاوت در اين باره کمي زود خواهد بود و عليرغم پوشش هاي رسانه اي از تخاصمات و جنايات اسرائيل بايد ببينيم روند کشمکش ها چگونه ادامه خواهد يافت.
"امير آرن"، از دست اندرکاران روزنامه هاآرتص ، بجاي تلاش براي منعکس کردن اخبار واقعي و حقايق موجود، شخصا از بمباران و ادامه حملات نظامي به غزه حمايت مي کند. به بياني ديگر، طراحان جنگ در اسرائيل با کمک رسانه ها، در حقيقت تلاش مي کنند تا جناياتي بر جنايات تکراري گذشته خود عليه مردم غزه بيفزايند.
اين درحالي است که در حال حاضر نتانياهو اقدام نظامي را از دستور کار خود خارج کرده است و بنظر مي رسد تلاش مي کند تا زمان از دست داده را بگونه اي جبران کند.گفته مي شود،نتانياهو با پذيرفتن مسئوليت عمليات بزرگ نظامي عليه حماس خط قرمز را پشت سر گذاشته است.
وي با بيان اينکه اقدامات نظاميان اسرائيل را در منطقه بيانگر معناي واقعي " جنگ" نمي داند ، "بمباران و گلوله باران مستمر در سطح عمليات وسيع و گسترده زميني " را جنگ مي نامد.
از اينرو، به تائيد بسياري از نيروهاي افراطي اسرائيل، عمليات "ستون ابر" را مي توان طرح مشارکتي باراک و نتانياهو ناميد،اگرچه برخي ديگر از مقامات تل آويو از اظهار نظر در اين باره خودداري مي کنند، رهبران حزب مخالف نيز جرات انتقاد از اقدامات نتانياهو را ندارند. درحاليکه هنوز رهبران مخالف اسرائيل انتخابات ژانويه را بخوبي بخاطر دارند، ترجيح مي دهند چيزهايي را که بايد محکوم شوند، حمايت کنند.لذا صرفنظر از ديدگاههاي شخصي ، مقامات و رهبران موافق و مخالف اسرائيل بايد در راستاي اهداف نتانياهو گام بردارند.
به عقيده آرن، هدف تل آويو از تقويت نمايش قدرت در غزه، " استفاده از اهرمي عليه ايران" توصيف مي شود. اين درحالي است که مقامات تهران آنقدر ساده لوح نيستند که مغبون چنين سياستي شوند. با توجه به اينکه هرگونه اقدام تهاجمي و نظامي اسرائيل با اقدامي مشابه پاسخ داده مي شود، توانايي نظامي ايران آنقدر مستحکم و قوي هست که بتواند از سياست و لفاظي هاي خود حمايت و پشتيباني کند، لذا درصورتيکه اسرائيل به چنين حقيقتي شک و ترديد کند بسيار احمق خواهد بود.
در صورت پايان عمليات نظامي در غزه، حماس و ديگر گروههاي مقاومت براي مقابله با حوادث و رويدادهايي در آينده متحد تر خواهند شد. سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان در برابر هر گونه اقدام نظامي عليه لبنان سکوت نخواهد کرد.
اين درحالي است که اين مقام مسئول در هاآرتص جرات ابراز نظر درباره عواقب خطرناک ادامه درگيريها و همچنين محکوميت تهاجم غيرقانوني تل آويو عليه غزه را ندارد. وي حتي از بيان اين حقيقت بين المللي که حمله به ايران يا هرکشورديگري در منطقه بموجب قوانين بين المللي غير قانوني است، خودداري مي کند.
اکنون بخوبي مي توان دريافت که ديدگاه و مواضع رسانه هاي اسرائيلي همگي در راستاي اهداف جنگ طلبانه تل آويو است، زيرا عناوين و سرخط هاي مهم خبري جرايد اسرائيل بر مقابله با هرگونه مزاحمت و سدبندي از سوي غزه تاکيد مي کند و هرگونه مقاومت عليه تهاجم نظاميان اسرائيلي را " اقدام تروريستي توصيف مي کنند.
لذا هاآرتص با همکاري جروزالم پست که از نشريات پيشگام و مهم اسرائيل هستند به عبارتي، دفاع دربرابر اقدامات نظامي عليه مردم غزه را " اقدام تروريستي " مي خوانند.
برخي ديگر از نشريات تل آويو با درج عناوين خبري شامل: " تروريست هاي مستقر در غزه" و " اقدامات تحريک آميز از سوي گروههاي تروريستي" تلاش مي کنند بر موج خشونت ها بيفزايند.
شبکه خبري سي ان ان در پاسخ به اينکه براستي چه کسي آغازگر خشونت هاي اخير در غزه است ، ابتدا معتقد است طرفين ديگر يکديگر را به شروع درگيري متهم مي کنند، در حاليکه مقامات آمريکايي معتقدند است حماس آغازگر جنگ است! و منطق اين شبکه بيست و چهار ساعته خبري اين است که" خشونت هاي اخير در ابتدا از غزه آغاز شد"!
به بياني ديگر، رسانه‌هاي غرب و اسرائيل براساس سناريوي از پيش نوشته شده کاخ سفيد، به جاي انتشار حقايق و دفاع از واقعيت موجود در منطقه، تلاش مي کنند بجز اهداف سياسي آمريکا چيزي نگويند و غير از حمايت از سياست هاي اسرائيل در منطقه چيزي ننويسند.
وخامت رسالت رسانه‌هاي غربي زماني خود را نشان مي‌دهد که مفسر سي ان ان اسرائيل، با شکايت عليه شليک خمپاره هاي غزه خود را در دفاع از شهروندان خود محق و مستحق مي داند.اين درحالي است که در گفتمان رسانه اي براساس جريان آزاد اطلاع رساني، بايد به شواهد و مدارک رجوع کرد و ديد که در ابتدا در هشتم نوامبر سال کنوني چه کسي و چه گروهي اقدام به تيراندازي به شهروندان غزه کردند که در نتيجه آن يک نوجوان دوازده ساله فلسطيني قرباني شد؟! 
برچسب ها: کاخ سفید ، رسانه ، سکوت ، غربی ، عربی ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار