مصرف زیاد گوجه فرنگی می‌تواند سدی در برابر بروز سکته‌ی مغزی باشد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ مصرف روزانه نوعي مكمل طبيعي توليد شده از گوجه‌فرنگي مي‌تواند به كاهش حملات قلبي كمك كرده و فرد را در برابر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي بيمه كند.

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه‌ی قرمز رنگ از خانواده‌ی کاروتنوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی دارد. افرادی که میزان لیکوپن خونشان بیشتر است به میزان 59 درصد کمتر دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند.

مهمترین تركیبات گوجه‌فرنگی شامل حدود"90" درصد و یا كمی‌بیشتر آب می‌باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ویتامین‌های آ، ث، كا، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیك اسید، اسید فولیك، ‌ویتامین ای، اسید آمینه‌های ضروری، املاح معدنی از جمله كلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، كبالت، روی و آرسنیك است.

همچنین تحقیقات نشان می‌‌دهد، لیکوپن، احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، آب مروارید، تخریب لکه زرد چشم ( دژنراسیون ماکولا) را کاهش می‌دهد و قبل از اینکه رادیکال‌های آزاد بتوانند به ساختار سلولی آسیبی وارد کنند آن‌‌ها را خنثی می‌کند.

نکته: لیکوپن در گوجه فرنگی و در محصولات به دست آمده از این ماده‌ی غذایی مثل سس و کچاپ به میزان قابل توجهی وجود دارد. البته توجه داشته باشید که میوه‌هایی مانند زردآلو، پاپایا یا هندوانه نیز حاوی میزان زیادی لیکوپن هستند.


برچسب ها: گوجه ، سکته ، لیکوپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار