نبود زیرساخت‌های مناسب مانع از فعال شدن دهها معدن در استان گردیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان رئیس اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در دیدار با اعضا اتاق بازگانی با انتقاد ازبرخوردهای سلیقه‌ای گفت: باید در رابطه با تعامل با معدنکاران تجدید نظر شود.

گلشنی‌منفرد افزود: بطور مثال عدم تحقق دو جاده حاج سیران و خراسانلو که از مصوبات سفرهای استانی بوده موجب غیرفعال ماندن 20 معدن گرانیت و سنگ تزئینی شده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر وابستگی شدید ایران به خارج از کشور در خصوص ماشین آلات در شرایط فعلی مشکلاتی را برای معدنکاران ایجاد کرده است که انتظار داریم با تعامل بین بخشی این مشکلات برطرف شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صادرات مواد خام به جای فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده، بلوکه شدن معادن و عدم فعال‌سازی بسیاری از معادن توسط بهره‌بردارانی که توانایی فنی و علمی جهت استخراج معادن را ندارند از مهمترین چالشهای این بخش است،ادامه داد: استان زنجان بدلیل بالا بودن تراکم روستاها از طرفی و پائین بودن دانش و سواد از پرچالش‌ترین استان‌های کشور در خصوص درگیری روستائیان و معارضین با بهره‌برداران معدن است.

گلشنی‌منفرد عدم ارائه کامل سوخت مورد تائید متقاضیان و بهره برداران از سوی شرکت نفت، عدم امکان به وثیقه گرفتن پروانه‌های بهره‌برداری معادن از سوی سیستم بانکی، عدم تناسب زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی با شرایط دیربازده بودن طرح‌های معدنی و نهایتاً عدم وجود نقدینگی بالا جهت تجهیز و راه اندازی معدن بعد از سرمایه‌گذاریی‌های بالا در امر اکتشاف را از جمله مشکلات معدنکاران استان دانست.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر 12 معدن استان به‌دلیل مشکلات با روستائیان که غالباً خلاف قانون هم معترض هستند تعطیل و یا نیمه تعطیل است و تاسف بارتر اینکه بعضی از بخشداری‌ها نیز به‌دلیل عدم اطلاع از قوانین معدن به این اقدامات دامن می‌زنند./س


برچسب ها: نبود ، زیر ساختها ، معدن ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.