بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۶۹-۶۶ سوره نحل

وَإِنَّ لَكُمْ فِي الأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِلشَّارِبِينَ ﴿۶۶﴾
وَمِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿۶۷﴾
وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ ﴿۶۸﴾
ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۶۹﴾


و همانا که برای شما (هوشمندان) نظر در حال چهارپایان (از شتر و گاو و گوسفند) عبرت و حکمت است که ما از میان (دو جسم نا پاک) سرگین و خون شما را شیر پاک و خالص می‌نوشانیم که در طبع نوشندگان گواراست. (۶۶)
 و پروردگارت به زنبور عسل وحی فرمود که در تپه‌ها و درختان و سقفهای بلند منزل گیرید.و در میوه های درخت خرما و انگور که از آن شربت‌های شیرین و روزی نیکو به دست آرند نیز خردمندان را نشان (قدرت) پروردگار پدید است. (۶۷)
و پروردگارت به زنبور عسل وحی فرمود که در تپه‌ها و درختان و سقفهای بلند منزل گیرید. (۶۸)
سپس از میوه های شیرین و شهد گل‌های خوشبو تناول کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت پویید. آنگاه از درون آن‌ها شهد شیرینی به رنگهای گوناگون برآید که در آن شفای مردمان است و در این شگفتی‌ها نیز آیات قدرت الهی بر اصحاب فکرت هویدا است. (۶۹)


*هوشمندان و صاحب نظران از مشاهده نظام شگفت انگیز عالم در می‌یابند که:


لعبت بازی پسِ این پرده هست         ورنه براو اینهمه لعبت که بست
نظامی


*کیست که شگفت انگیزترین دستگاه پالایش را درون حیوانی نصب می‌کند تا از میانه خون و روده، شیری چنان پاک بی کمترین آمیختگی و آلودگی برای نوشیدن فرزند آن حیوان و فرزندان انسان عرضه کند:

در میان خون و روده، فهم و عقل      جز ز اکرام تو نتوان کرد نقل
مثنوی

*امروز در جهان کتابهای ارزنده ای به دست دانشمندان برجسته به طبع رسیده است که موضوع آن حضور خداوند در میانه صد هزاران طرح و نقش و رنگ در جهان است.

 ابیات زیر از لیلی و مجنون نظامی گویی در تفسیر این گونه آیات الهی در جهت هشیار کردن مردمان از شگفتی های آفرینش و ضرورت دلالت آن به معماری لطیف و خبیر و ازلی و ابدی سروده شده است.

ای ناظر نقش آفرینش       بردار خلل ز راه بینش
      در راه تو هر که را وجودی است       مشغول پرستش و سجودی است 
بر طبل تهی مزن جرس را       بیکار مدان نوای کس را   
هر ذره که هست اگر غباری است       در پرده مملکت به کاری است    
این هفت حصار برکشیده       بر هزل نباشد آفریده     
    کار من و تو بدین درازی       کوتاه کنم که نیست بازی
 در هر چه کنی نظر به تحقیق       آراسته کن نظر به توفیق      
     منگر که چگونه آفریده است       کان دیده وری، ورای دیده است
      بنگر که ز خود چگونه برخاست       وآن وضع به خود چگونه شد راست
تا بر تو به قطع لازم آید       کان از دگری ملازم آید




*از آنکه هر کجا طرحی و ترکیبی منسجم و هدف دار می‌بینیم نشان طراحی خبیر و آگاه است و هرگز این افسانه نا معقول در دل آدمیان نمی‌نشیند که در اثر یک سلسله تصادفات و مقارنات اتفاقیه، قابلیت‌ها و امکانات در جهت عالی‌ترین فعلیت ها حرکت کنند.

*در عین حال بدیهی است که بهره ناچیز ما از علم (و ما اوتیتُم من العلمِ الّا قلیلاً، اسراء:85) پاسخگوی همه مشکلات آفرینش نیست بلکه ما همچنان حیران و مدهوشیم از این نظارت حیرت انگیز و هرچه بر علم بیفزاییم بر حیرت ما افزوده می‌شود:

پنداشتی این پرند پوشی         معلوم تو گردد ار بکوشی؟
       سر رشته راز آفرینش         دیدن نتوان به چشم بینش
 این رشته قضا نه آنچنان بافت         کان را سر رشته می‌توان یافت
سر رشته قدرت خدایی         بر کس نکند گره گشایی

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار