بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیه ۹۷ سوره نحل

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

هر کس (به صلاح و اصلاح مردمان) کار نیکویی کند خواه مرد خواه زن و در شمار اهل ایمان باشد، ما او را به حیاتی پاک و خوش زنده گردانیم و پاداش چنین مردمی را به چیزی بهتر از آنچه کرده‌اند عطا خواهیم کرد.

*این خداوند ماست که بی واسطه با ما آدمیان سخن می‌گوید. اوست که می‌فرماید در راه دین زن مرد را تفاوتی نیست و هر کس زن و مرد باشد اگر کار نیکو کند، (به همان معنایی که همه مردمان از این کلمه در دل دارند) و آن کار را از روی ایمان به خدا یا ایمان به نفس خیر و خوبی انجام دهد و اغراض نفسانی و شیطانی در دل نداشته باشد، ما او را زندگی تازه‌ای می‌بخشیم پاک و خالی از هر تشویش و اضطراب و هر محدودیت و محرومیت، حیاتی دلخواه و دلپذیر و او را پاداشی عطا خواهیم کرد که بسی عالی‌تر و بیشتر است از آن کارهای نیکو که کرده است.

*درست است که در تعریف کار خوب ممکن است گاهی تردید پیش آید و در مورد خاصی گفتگویی مطرح شود که آیا این کار صالح است یا صالح نیست اما در مجموع معنی کار خوب و انسان نیکوکار در جامعه مبهم و مغشوش نیست.



*اگر از صدها نفر بخواهند که اوصاف یک انسان نیکوکار را بر زبان یا بر قلم آورد تقریبا همه یکسان پاسخ خواهند گفت و اگر در موردی تردیدی پیش آید در اصل معنیِ صالح نیست بلکه مصداق آن کار است که آیا مشمول نیکویی می‌شود یا نمی‌شود.

*از مضمون آیه چنین بر می‌آید که بدکاران از حیات پاک انسانی برخورداری نمی‌شوند و صورت‌ها و ظواهر دینی ایشان را نمی‌رهاند.

هزار بار پیاده طواف کعبه کنی       قبول حق نشود گر دلی بیازاری
(دیوان شمس)
به احسانی آسوده کردن دلی       به از «الف رکعت» به هر منزلی
سعدی

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار