صندوق رفاه دانشجويي تسهیلات خاصی را برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور که می خواهند به داخل دانشگاه های کشور برگردند در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ مجتبی بذر افشان، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پنجاه و دومین گرد همایی معاونان دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که در سازمان امور دانشجویی برگزار شد طی سخنرانی گفت: سازمان امور دانشجویان از سه معاونت اجرایی، پشتیبانی و مدیریت منابع که شامل معاونت بورس دانشجویان خارج و معاونت دانشجویان داخل است تشکیل شده که در هر کدام از این موارد مسئولین با وظایف مشخص شده در راه اجرای هر چه بیشتر قوانین و ارائه تسهیلات به دانشجویان هستند.

وی به بخش غنی سازی اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: بخش غنی سازی  اوقات فراغت از طریق کارورزی و معرفی به نهادها و جایی که امکان اشتغال موقت را می تواند فراهم کند صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: برای انتقال دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند تسهیلاتی فراهم شده که این دانشجویان بتوانند در دانشگاه های غیر دولتی، دولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در داخل کشور تحصیل کنند.

البته برای انتقال دانشجویان خارج به داخل آئین نامه خاصی وجود دارد که تاکنون دانشجویانی که با هزینه خودشان می خواستند انتقالی را فراهم کنند صورت گرفت همچنان که این آیین نامه پا برجا است اما تمهیداتی برای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل فراهم شده که این تمهیدات در این آیین نامه جدید دارای سه شرط اصلی است.

معدل، مدت اقامت و اعتبار دانشگاه محل تحصیل از جمله شرایطی است  که در آئین نامه جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل کشور تنظیم شده است.

** اعطاي وام از سوي صندوق رفاه برای انتقال دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل و خواهان بازگشت به داخل کشور هستند

بذر افشان در ادامه گفت: دانشجویان ایرانی كه در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند در دوره کاردانی و کارشناسی باید حداقل دوازده واحد را گذرانده و معدل آنها 12 از بیست باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته این دانشجویان باید حداقل 6 واحد را گذرانده و معدل آنها 14 از بیست باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای این دانشجویان برای انتقال از دانشگاهی که در آن در خارج از کشور تحصیل می کردند و می خواهند به دانشگاه داخل کشور بیایند باید حداقل سی واحد را گذرانده و معدل آنها سیزده از بیست باشد.

بنابراین شرط معدل برای مقاطع کاردانی و کارشناسی قابل انعطاف است و در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته مورد بررسی قرار دارد.

وی تصریح کرد: درخصوص دانشجویانی که در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند اگر مدت اقامت آنها به دو نیم سال تحصیلی به صورت حضوری یا نیمه حضوری باشد و قصد ادامه تحصیل به دانشگاه های داخل کشور را داشته باشند مدت اقامت برای این دانشجویان قابل انعطاف است.

وی اظهار داشت: دانشجویانی كه در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته 6 واحد در یک ترم را گذرانده باشند در مورد شرط سوم یعنی بررسی اعتبار دانشگاه آنها معرفی شود بنابر شرایط خاص می تواند در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل شوند.

بذر افشان تصریح کرد: در خصوص شهریه دانشجویان دانشگاهی فعلا تصمیم خاصی  گرفته نشده اما صندوق رفاه برای انتقال دانشجویانی که می خواهند از دانشگاههای خارج به دانشگاه های داخل منتقل شوند وامی را پیش بینی کرده که البته ما نیز به دنبال آن هستیم تا بتوانیم این تسهیلات را برای دانشجویان در نظر بگیریم.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص بحث شورای صنفی رفاهی دانشجویان باید بگویم که آئین نامه ای ابلاغ شده که این آیین نامه با دستور العمل به دانشگاه ها ابلاغ و دانشجویانی که در شورای صنفی در دانشگاه ها فعال نیستند می توانند در انتخابات فعال شورای صنفی رفاهی دانشگاه فعالیت داشته باشند البته شفاف سازی از جمله وظایف این شورا است.

وی تصریح کرد: برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در محدوده وظایف شورای صنفی رفاهی دانشگاه ها قرار دارد و شورای صنفی در آئین نامه قبلی خدمات آموزشی را نیز این مبحث را در نظر گرفته بود.

وی اظهار داشت: باید در دانشگاه ها مدیریت آموزشی مشابه به سازمان امور دانشجویان که خدمات آموزشی انتقال، تعیین مدارک و آموزش رایگان است برای دانشجویان در نظر گرفته شود.

چنانچه این دستور العمل ها به دانشگاه ها اعلام شده و دانشجویان می توانند در خصوص انتخابات شورای صنفی که از 15 مهر تا 15 آبان برگزار می شود کمیته اجرایی و نظارت را داشته باشند.

بذر افشان در پایان خاطر نشان کرد: برابر این دستور العمل اجرایی دانشگاه هایی  که تعداد دانشجویان آنها کمتر از سه هزار است دارای سه عضو اصلی شورای صنفی رفاهی و سه عضو علل بدل هستند.

همچنین دانشگاه هایی که 4000 دانشجو دارند دارای 5 عضو اصلی شورا و 2 عضو علل بدل و دانشگاه هایی که 8 تا 12هزار دانشجو دارند دارای 7 عضو اصلی شورا و سه عضو علل بدل و دانشگاه هایی که بیش از 12 هزار دانشجو دارد دارای 9 عضو اصلی شورا و سه عضو علل بدل باشد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.