وزير ارشاد با توجه به دريافت دستور مستقيم براي تامين مواد خام سينمايي براي سينماگران در اين هفته قول حل مسائل و مشكلات موجود را داده است.

سيد احمد ميرعلائي مدير عامل بنياد سينمايي فارابي در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: بحث اقتصاد مقاومتي با توجه به شرايط موجود در دستور كار ما قرار گرفته و در وضعيت فعلي براي حصول نتايج خوب اين دستورالعمل در واقع بهترين راه حل است.
وي ادامه داد: كالاها براي اختصاص ارز دسته بندي مي شوند و در اين رابطه موضوع مواد مصرفي سينمايي همانند نگاتيو، پوزتيو و بعضي اقلام مثل اينتر مديال و اپتيك يا همان نوار صدا به عنوان ملزومات ما كه بايد از خارج وارد كشور شود در مقابل ارز توسط ما تامين مي شود.
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي عنوان كرد: اقلام مصرفي همانند نگاتيو و پزتيو هر شش ماه يكبار به دليل داشتن تاريخ مصرف بايد درخواست داده شود و ما توانايي سفارش دادن اين اقلام را براي 3 يا 4 سال نداريم و در واقع در بهترين و استانداردترين شرايط در نهايت 9 ماه تا يكسال از اين اقلام مي‌توان استفاده كرد.
ميرعلايي اظهار داشت: ما بايد اقلام مصرفي سينمايي را هر ساله در چندين دوره سفارش دهيم تا بعد از توليد براي ما ارسال شود و با توجه به وضعيت موجود ما بايد تامين ارز و ارسال آن را زودتر انجام دهيم.
وي افزود: با توجه به موقعيت سينماي كشورمان در عرصه جهاني بايد خوب دقت كنيم زيرا به اين هنر و صنعت بايد از منظر ارز، توجه بيشتري شود و طي صحبتم با وزير ارشاد وي قول حل مسئله ارز را در اين هفته داد و از رئيس جمهور دستور مستقيم را براي تامين نگاتيو و پزتيو و اقلام مصرفي و علاوه بر آن حل سريع تر مشكلات خواهد گرفت.

*ما در صورت نگرفتن ارز، با ارز آزاد اقلام مورد نياز را تامين مي‌ كنيم
مدير بنياد سينمايي فارابي تصريح كرد: يك كمبودي از منظر تامين مواد اقلام مصرفي وجود داشت كه با حمايت جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي و پيش بيني وي در زمينه نقدينگي، قرار بر اين شد كه در صورت تعلق نگرفتن ارز به ما، به صورت مستقيم خود با تهيه ارز آزاد اقلام مورد نياز را تهيه كنيم تا سينما از اين جهت با مشكلي مواجه نشود.
ميرعلائي اظهار داشت: بعضي از رسانه ها به خصوص BBC با بزرگنمايي و شرح وضعيت نگاتيو به گونه اي غلط و دروغ خواهان جلوه دادن وضعيت ما به شكلي بحراني است به هر حال براي ملت ما و همچنين هنرمندان سينما اهميت ويژه اي دارد و ما در بدترين شرايط و در واقع در دوران جنگ اين موضوع را ثابت كرديم كه با وجود محروميت ها و محدوديت ها امكاناتي را خلاف فكر دشمن فراهم كرديم.
وي افزود: دشمن تصور توليد برخي موارد را در داخل كشور نمي‌كرد البته منظور من از اين صحبت توليد نگاتيو و پزتيو در كشور خودمان نيست ولي محدوديت ها باعث از دست دادن سينماي مان نمي شود و با وجود گرفتاري ها و مشكلات به هر طريقي امكانات را با فراهم آوردن در اختيار سينما گران قرار مي‌دهيم.
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي عنوان كرد: صحبت هاي من در خصوص ارز و مواد خام سينما در واقع از جانب يك سينما گر و نه يك مسئول مطرح شد و از اعلام اين موضوع قصد گردهم آوردن همگان را براي كمك داشتم به خصوص مسئولان امر كه با اختصاص ارز به پزتيو و نگاتيو كه ارز چنداني در مقابل ارزي كه هزينه مي شود.

*مسئولان امر ارز دولتي را بيشتر براي تامين مواد خام در اختيار ما قرار دهند
ميرعلائي تصريح كرد: اگر دولت ارز به ما تعلق دهد با خيال راحت تري براي سال آينده مان هم اين مواد مصرفي را كه هم اكنون سفارش داديم توانايي تامين مواد را خواهيم داشت.
وي افزود: ما هر ساله يك سري فيلم را به كشورهاي علاقمند نمايش فيلم هاي ما در تلويزيون يا بخش هاي ديگر نمايشي مي‌فروشيم و در همين چند وقت پيش يك كتابخانه مركزي در ژاپن چندين فيلم ما را براي قرار دادن جز اسنادش خريداري كرد تا در وقت مناسب به نحو فرهنگي از آن استفاده كند به هر حال در مقابل قرارداد با دريافت وجهي ما ارز  را نيز به كشور وارد مي كنيم.
مدير بنياد سينمايي فارابي عنوان كرد: سينماي ما حتي جوايزي نقدي را دريافت مي كند از اين جهت نيز ارز بيشتري وارد مملكت مي شود و ما به همين جهت نبايد نگران نباشيم.
ميرعلائي ادامه داد: در دنيا كشورهاي توليد كننده نگاتيو كارخانه هايشان در حال تعطيلي است چون آن ها در تصويربرداري، و فيلمبرداري و همچنين در پخش به ديجيتالي شدن رسيده اند و شركت آكوانيز براي توليد آخرين پارت هاي نگاتيو براي خودمان اين جنس اطلاعيه داده است.

*سينماي ما به سمت ديجيتالي شدن پيش مي رود
وي اظهار داشت: ما نيز هم اكنون 45 درصد از نگاتيو و 55 درصد از امكانات ديجيتال براي ساخت استفاده مي كنيم در بخش هم حدود يك سال پيش سازمان با به اين نتيجه دست يافتن كه سينماهاي زيادي را به ديجيتال تبديل كند امكاناتي را وارد ساخته و با منعقد شدن قراردادها در حال حاضر از اين منظر شرايط خوبي را داريم.
مدير بنياد سينمايي فارابي افزود: اكنون نيز يك بخشي از اين سيستم ها براي ديجيتالي شدن در داخل توليد مي شود و اين نويدي خوبي براي ما است و سيستم هاي توليد نشده با استانداردترين شرايط هنگام تست شدن بسيار خوب بودند.
ميرعلايي تصريح كرد: ديجيتالي شدن سينماها از طرفي با كمك به كمتر مصرف شدن پزتيو ما را در مسيرهاي صرفه جويي قرار مي دهد و سهيمه متوسط اما براي توليد هر فيلم 110 حلقه است كه البته در برخي از فيلم ها به دليل داشتن صحنه هاي خاص اين تعداد به 200 تا 25 حلقه نيز مي رسد و پزتيو نيز براي برخي از فيلم هاي پرفروش به دليل كپي هاي بيشتري نسبت به بعضي از آثار زيادتر مصرف مي شود.
وي ادامه داد: حدود سه سال گذشته ارز آن طور كه بايد و شايد به سينما تعلق نگرفته و به هر حال به دليل محدوديت هاي موجود دولت سعي كرده به موارد اصلي مردم رسيدگي كند اما حال قول عملي شدن صحبت در مورد قرار گرفتن ارز در اختيار ما داده شده است و در اين چند سال با چند برابر شدن ارز ما با ثابت نگه داشتن قيمت نگاتيو و پزتيو علي رغم گفته هاي BBC در خصوص افزايش قيمت ها، اقلام مصرفي را با همان قيمت سه سال پيش عرضه مي‌كنيم.

*سينماگران دنيا به طور قطع از قيمت كم مواد خام ارائه شده از سوي ما تعجب خواهند كرد
مدير بنياد سينمايي فارابي اظهار داشت: با حمايت هاي وزير ارشاد و جواد شمقدري با وجود خريداري ارز به قيمت آزاد نگاتيو و پزتيو را با همان قيمت سابق دست مخاطب خودمان مي دهيم و به طور قطع در هر جاي دنيا سينماگران متوجه قيمت نگاتيو هايي شوند از اين قيمت تعجب خواهند كرد در صورتي كه هيچ كس به اين اتفاق بزرگ نمي پردازد.
ميرعلائي افزود: به جاي ايجاد امنيت و اميد در برخي جاها مسير را غلط مي روم آنهايي كه در مورد مشكلات اخير صحبت كردند كاش با ديد منصفانه تري به نقد دست  مي‌زند و علاوه بر صحبت در مورد مشكلات به وجود آمده به دنبال نبود نگاتيو از زحمات مديران فعال براي ثابت نگه  داشتن قيمت نگاتيو و پزتيو هم تقدير مي‌كردند.
وي عنوان كرد: فيلمي همانند "كلاه قرمزي و بچه ننه" به دليل فروش خوب سالن هاي زيادي را به خود اختصاص داد اما تمام كپي هايش را از طرف دولت با سوبسيد دريافت كرده و يك ريال هم  اضافه تر نپرداخته است و علاوه بر آن سوبسيد فيلمي با 10 سالن با سوبسيد اثري با 50 سالن فرق دارد ولي ما هيچ تفاوتي را با  ارائه قيمت يكسان به همه ميان آثار نگذاشتيم.
مدير بنياد سينمايي فارابي تصريح كرد: دولت همواره بحث، گفتگو و شعارش هنر بوده و به همين سبب همواره با حمايت از جشنواره داخلي و فيلمسازي به اين مقوله خوب توجه كرده است و حال نيز با رسيدن ارز  به موقع و هم چنين بودجه از طرف دولت اين مسائل نيز برطرف مي شود.
ميرعلائي اظهار داشت: سير نزولي در سينما نداشتيم و سال گذشته بودجه بسيار خوب و امسال نيز بودجه متوسطي را دريافت  كرديم سينماي نجيب ما براي جلوه گري در داخل و خارج از كشور توجه و كمك بيشتري را مي‌طلبد و با دقت زيادتر به اين سينما بسيار بيشتر در جهت تعامل فرهنگي انتقال انقلاب و پيام آن موفق هستيم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار