نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: محدودیت برداشت آب از رودخانه کرخه باعث شد کشاورزان شوش و سایر شهرهای همجوار امسال متضرر شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ سید راضی نوری اظهار کرد: شهرستان شوش به کشاورزی معروف است و اغلب شغل مردم این شهرستان کشاورزی است و مردم از این طریق امرار معاش می کنند.
وی افزود: از طرفی اقتصاد این شهرستان مبتنی بر فعالیتهای کشاورزی است و نبود کشت و یا کاهش آن، می تواند رشد اقتصادی این شهرستان را با مشکلات جدی مواجه کند ولی متاسفانه این روزها کشاورزان بی شمار منطقه که بخش عمده ای تولیدات کشاورزی شهرستان را تولید می کنند با کمبود و نبود آب مواجه شده اند و در وضعی نامطلوبی قرار دارند.

نوری با بیان اینکه کشاورزان منطقه شوش و دشت آزادگان همچنین هویزه با توجه به محدودیت برداشت آب از کرخه امکان کشاورزی و از کشت انواع محصولات محروم شده‌اند، اعلام کرد: پیش از این ممنوعیت برداشت آب در فصل کاشت ذرت کشاورزان را مجبور کرد که از کشت این محصول مهم خودداری  کنند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه کشت در سالهای گذشته در این مناطق آزاد بوده است، افزود: امسال با اعلام ممنوع بودن برداشت آب از کرخه کشت ذرت در منطقه انجام نگرفت، کشاورزان نتوانستند در فصل کاشت ذرت اقدامی انجام دهند به همین دلیل مردم لحظه شماری می کردند تا بتوانند با آغاز شدن فصل کشت گندم، ضرر خود را جبران کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نهم ضمن ابراز تاسف از اینکه در فصل کشت  گندم نیز دولت محدودیت برداشت آب از کرخه را برای کشاورزان اعلام کرد، تصریح  کرد: در این مرحله کشاورزان با محدودیت ۵۰ درصدی برداشت آب از کرخه مواجه شده اند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه کشاورزان از نظر مالی ضعیف هستند و باید امرار معاش کنند به اثرات خشکسالی چند سال اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: با این شرایط چگونه کشاورزان منطقه امرار معاش کنند.

نوری در ادامه تذکراتی که به وزیر نیرو در این زمینه داده شده را یادآوری کرد و افزود: در یکی از جلسات با وزیر نیرو، اثرات محدودیت برداشت آب از کرخه بر روی زندگی کشاورزان و کشت انواع محصولات را مطرح کردیم.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس نهم با بیان اینکه کاهش ذخیره آب سد کرخه را دلیل این تصمیم وزارت نیرو مطرح کرد و گفت: باید در این زمینه برنامه ریزی شود تا وضعیت نزولات آسمانی نیز مشخص شود، طبق صحبتهای مسئولان وزارت نیرو در صورتی که میزان بارش باران چشمگیر باشد این محدودیتها حذف خوهد شد./س
برچسب ها: محدودیت ، کشاورزان ، متضرر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.