رییس اداره محیط زیست كهگیلویه از پایان سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده 'خائیز ' و رشد 70درصدی جمعیت 'كل و بز' این منطقه خبر داد.

سید 'قدرت اله علی پور' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: رشد محسوس جمعیت گونه های نادر این منطقه از جمله كل و بز بیانگر تلاش شبانه روزی و اثربخش ماموران حفاظت از محیط زیست این شهرستان از این سرمایه ی ژنتیك ملی است.
وی گفت: طرح سرشماری حیات وحش مناطق حفاظت كوه خائیز از سوی 10 اكیپ سرشماری با نظارت كارشناسان سازمان محیط زیست استان خوزستان به مدت چهار روز انجام شد.
علی پور وسعت منطقه حفاظت شده خائیز را 33 هزار هكتار اعلام كرد و افزود: این منطقه با گونه های غالب كل وبز، زیستگاه امنی برای گونه های جانوری گرگ، گراز ،كفتار،شغال ، جوجه تیغی،كاراكال (سیاه گوش) ، پلنگ،سنجاقك و انواع خزنده گان است.
رییس اداره محیط زیست كهگیلویه پرندگان این منطقه را شامل كبگ،تیهو، شاهین ،بحری، عقاب ،بلوط خور، سارگپه ، انواع كلاغ و كبوتر برشمرد.
مهندس علی پور اظهار كرد: پوشش گیاهی با گونه ی غالب بلوط و وجود گیاهان ارزشمند بنه ، بادام كوهی ،ارژن ،زالزالك ،افرا(كیكم) و انواع درختچه های كوچك،گیاهان دارویی برتنوع پوشش طبیعی و زیبایی این منطقه افزوده است.
وی گفت: منطقه حفاظت شده خائیز به عنوان یكی از مهمترین زیستگاههای حیات وحش كشور و كهگیلویه وبویراحمد در حوزه شهرستانهای كهگیلویه،گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.
علی پور تصریح كرد: سه پاسگاه محیط بانی حفاظت از این منطقه حفاظت شده خائیز را كه در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد، به عهده دارند./س
برچسب ها: کل ، بز ، مناطق ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.