در فوتبال امروزي اضطراب همان موريانه اي است که بدنه تيم را مي خورد و از بين مي برد. همين است که مربيان مضطرب با سرنگ، اين اضطراب خود را به تيم منتقل مي کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ در ورزش فوتبال علاوه بر روش هاي فني و تاکتيکي، حفظ آرامش و نداشتن اضطراب يکي از مهمترين فاکتورهاي قهرماني است.

پيش از اين، محققان داخلي و خارجي با بررسي اضطراب سرمربي مجموعه اي از تيم ها و نتيجه هاي تيم هايشان به اين آمار دست پيدا کرده اند که هرچه نمره اضطراب سرمربيان بالا برود، عملکرد بازيکنان تيم ضعيف تر مي شود. نمونه چنين مواردي در تيم هاي داخلي کشورمان به آساني يافت مي شود.

نمونه اي که شايد همه ما آن را به ياد آوريم، بحران هاي فصل گذشته سرخپوشان بود و استرس ها و اضطراب هاي نمايان حميد استيلي سرمربي تيم که باشگاه مضطرب خود درگوشه زمين به همراهي هواداران با آن، شعارهاي تيزشان به تيم استرس و اضطراب مي بخشيد.



بسياري از تيم هاي که در جدول مسابقات به دسته هاي پايين تر سقوط مي کنند، از ديگر قربانيان استرس و اضطراب مربيان و سپس بازيکنان مي باشند.

* تجربه، سدي براي جلوگيري سيل استرس

همانطور که آمار هم نشان مي دهد و همه هم باور داريم، آن دسته از ستاره هايي که حضور در تورنمنت هاي مختلف و طعم متفاوت برد و باخت ها را به خوبي چشيده اند، کمتر اسير حواشي، مشکلات و استرس ها مي شوند.

به همين خاطر است که اغلب هواداران از نمايش خوب و درخشش يک ستاره باتجربه حتي در دوران افول تيم لذت مي برند.
همين اضطراب ها و استرس هاي مربيان نيز تاثير به مراتب کمتري روي بازيکنان باتجربه دارند.

آنها مي دانند که اضطراب بخش جدايي ناپذير از دنياي فوتبال است و به همين خاطر موج افکار منفي و غير واقعي را از خود دور مي کند.

* سن فاکتوري براي کاهش استرس

مسئله ديگر که در مورد استرس و اضطراب و تاثير آن بر اين عوامل مطرح مي شود، سن بازيکنان است. آمارها نشان مي دهد بازيکناني که سن بالاتري دارند، اضطراب کمتري نيز پيدا مي کنند.

اين مسئله به وضوح در همه تيم ها ديده مي شود و در مواقع حساس تيم که موج عظيمي از استرس ها و اضطرابها بر فضاي تيم حاکم مي شود، جوانترها بيشتر در معرض استرس قرار مي گيرند.



مثلا در روزهاي حساس استقلال که کسب امتياز از اهميت ويژه اي برخوردار بود، فرهاد مجيدي پا به سن گذاشته، کمتر تحت تاثير استرس و فشارهاي ناشي از مسابقه بود، ولي جوانترها از جمله آرش برهاني طعمه هاي اصلي اضطرابها بود و موقعيت هاي گل فراواني را به خاطر همين اضطراب و عدم تمرکز و دقت از دست مي داد.

انجام تمرينات درست و شاداب و دور بودن بازيکن از شرايط استرس آور، باعث مي شود که بار زيادي از مشکلات اضطرابي از روي دوش وي برداشته شود.

همين حضور در تمرينات، باعث مي شود تا مهارت هاي بازيکنان افزايش پيدا کند و اين افزايش مهارت ها، باعث بهبودي عملکرد مي شود.
بهبود عملکرد نيز نتيجه اي جز موفقيت درپي ندارد. اين موفقيت ها هم آرامش را به همراه مي آورد.

عدم توجه به محرک هاي استرسي اطراف و حتي نقش موثر همين بازيکنان در کاهش استرس سرمربيان از جمله فاکتورهايي است که بايد به آنها توجه ويژه اي داشت.

استرس موريانه موذي است که اگر به جان تيم بيفتد، جز اسکلت آن چيزي باقي نمي ماند. حال اين موريانه ها را اضطراب اوليه سرمربي خلق کند و خواه بازيکنان سازنده هاي آن باشند.



* نگاهي به سرمربيان مضطرب، تيم هاي مضطرب

در ميان تيم هاي ليگ برتري، اغلب آنها که موقعيت نابسامان تري در جدول مسابقات دارند، مربيان مضرب تري دارند.

بسياري از اين سرمربيان شايد نمي دانند که همين استرس هايشان موتور محرک قوي تري براي بدترشدن موقعيتشان در جدول مسابقات، است.
تيم هاي بزرگ در روزهاي بحران خود نياز به سرمربياني دارند که بتوانند آرامش خود را به بهترين نحو حفظ کنند.

صحنه استرس هاي سرمربيان سرخابي در مواقعي که سکوها ينز برخلافشان شعار مي دهند، موجب به هم ريختن تيم ها مي شود. اين مسئله بيشتر در تيم پرسپوليس ديده مي شود.

تيم هاي شهرستاني که هوادارانشان تعصب ويژه اي روي نتيجه بازي هايشان دارند، از جمله مهمترين صحنه هايي است که يک سرمربي موفق مي تواند با کمک همين هواداران پرشور و البته حفظ آرامش به جايگاه مطلوب برسد.

اگرچه مي توان نمونه هاي مختلفي از سرمربيان پراسترس نام برد، ولي با توجه به شخصيت هاي فردي، بسياري از آنها براي مردم و اهالي فوتبال، شناخته شده هستند.  

آن دسته از افرادي که حتي در مواقع عادي بازي نيز توانايي کامل غلبه بر اضطراب هاي خود را ندارند./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار