بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیه ۹۶ سوره نحل

مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

آنچه نزد شماست پایان می‌یابد و فنا می‌شود اما آنچه نزد خدا است باقی می‌ماند و ما هر آینه صابران را پاداشی بهتر از آنچه به جای آورده‌اند عطا خواهیم کرد.

*چون تمام دارایی‌ها و لذت‌ها و برخورداری‌های این جهان روی در فنا دارد بهترین کار در جهان تبدیل کردن فانی به باقی است و شیوه این کیمیاگری آن است که آدمی هر چه دارد در راه خدا نثار کند.

*نقل است که بانویی النگوها و زیورهای طلای خود همه را به جز یک قطعه که از همه زیباتر بود به مدرسه ای از نابینایان هدیه کرد تا خرج رفاه و آسودگی آنان شود. چندی بعد در خواب دید که به عالم دیگر رفته و او را به بهشت برده‌اند و یک حوری بهشتی همه طلاهای او را در جعبه ای نزد او می‌آورد که زیب خود کند. آن بانو خوشحال می‌شود و می‌پرسد من یک گردنبند قیمتی دیگر نیز داشتم، آن کجاست؟ گفتند: «آن را برای ما نفرستادی. در همان عالم ماند و به وارثان رسید.»

 یارِ ناپایدار دوست مدار         دوستی را نشاید این غدار
نیک و بد چون همی بباید مُرد        خُنُک آن کس که گوی نیکی برد 
برگ عیشی به گور خویش فرست        کس نیارد ز پس، تو پیش فرست    
سعدی 

*چون اعمال نیکوی ما نیز در این عالم روی در فنا دارد، ضرورت است که شیوه تبدیل فانی به باقی را در اینجا نیز به کار گیریم و آن این است که بکوشیم کارهای ما به ملکات نفسانی بدل شود.

*جزئی از روح و نفس قدسی ابدی ما گردد. عمل سخاوت، سخت نیکوست اما باید به ملکه سخاوت تبدیل شود تا ما به عالم باقی سفر کند و نیز فروخوردن خشم باید به متانت و شرح صدر بدل گردد و خدمت مستمندان و عیادت بیماران و همه زندگی ما باید به جوهر عشق الهی رسد از آنکه به گفته حافظ:

عرضه کردم دو جهان بر دل کار افتاده          بجز از عشق تو باقی همه فانی است

*بر عرَض نباید ماندن؛ چون به جوهر رسی از تشویشِ خلاص یابی (فیه ما فیه)





برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار